Status
Tråden går ej att kommentera.
L
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag känner mig säker. Jag har säkerligen gjort fel i mina dagar och jag kommer säkert förarga någon i framtiden också, men så länge jag gör så gott jag kan och accepterar ett nej så är jag inte orolig.
Man skulle kunna tro att det borde räcka. Det jag menar är att det är viktigt att förklara för tjejer att 90% av alla män är reko. Om man hela tiden matas från media med mord och saker, och nu MeToo så kan unga ta intryck av detta, och bli mera osäkra, samt några kvinnor kommer kanske anmäla dig, även om vi andra människor troliga skulle anse att hon överreagerar i det specifika fallet. Som jag ursprungligen skrev. Man får skilja på saker. När någon bara använder fel ord, eller klantar sig på annat sätt, så är det inte något som ska anmälas. Det är bara misstag i kommunikationen mellan människor. Kanske.
Jag har inte läst samtliga upprop, men jag har hittills inte sett att någon skrivit om sexuella trakasserier eller övergrepp för att någon sagt hej. Om du hittar ett sådant exempel så blir jag överraskad. Å andra sidan om någon hänger ut mig och beskriver en situation där jag säger "hej", så tror jag att ytterst få personer ser mig som en person som sexuellt föminskar eller trackaserar någon.
Det är glidningen, som jag ser som problemet. Inte att allt är totalt illa just nu. Så kanske om 20 år, kan vi vara där? Jag säger inte att det blir så, dock.
Det är möjligt att hon hatade män. Det är möjligt att hon hade en dålig dag. Det är möjligt att hon eller du missuppfattade. Skulle någon kvinna (eller man) reagera med onda blickar för att jag log åt deras barn så skulle jag inte ta till mig det på något sätt. Det inte detta metoo handlar om.
Jag har funderat en del på händelsen, för den visar på hur hon tänker.
Ofta dömer man människor efter hur de ser ut. Det kanske hon gjorde vad just då vad vet jag. Men det är ofta fel att göra så. Enligt mig så var blicken orationell, det är inte jag som skadar hennes barn. Det kan vara hennes väninna som som blir den, som gör det. MeToo riskerar att generalisera saker, på ett ytligt plan. Men visst det finns strukturella problem, som jag kanske kommer skriva om. Men då börjar vi prata om orsakerna till varför kvinnor blir utsatta i tex media miljön, att arbeta på en tidning eller tv.
Att prata om orsak, inte verkan, är dock något som både feminister och de som styr över uppropen inte vill göra.
Då riskerar du att lysa med ficklampan in i mörka hörn där de verkliga insekterna lever.
 
harry73
L Lolight skrev:
Att prata om orsak, inte verkan, är dock något som både feminister och de som styr över uppropen inte vill göra.
Vad menar du, orsaken är en kvinnosyn där kvinnor är mindre värda än män, och där män får styra över sexualiteten, även kvinnans sexualitet.
För inte så länge sen hade kvinnor ingen rösträtt och var i princip omyndig livet ut. Först var det pappan som bestämde därefter maken.
Så är det inte längre i Sverige och många andra länder men det betyder inte att alla samhällsstrukturer som möjliggjorde det är borta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L
harry73 harry73 skrev:
Vad menar du, orsaken är en kvinnosyn där kvinnor är mindre värda än män, och där män får styra över sexualiteten, även kvinnans sexualitet.
För inte så länge sen hade kvinnor ingen rösträtt och var i princip omyndig livet ut. Först var det pappan som bestämde därefter maken.
Så är det inte längre i Sverige och många andra länder men det betyder inte att alla samhällsstrukturer som möjliggjorde det är borta.
Jag läser ut av din text. Kvinnosyn, makt över sexualitet, omyndiga, samhällsstrukturer som möjliggör finns delvis kvar.
Det blir lite följdfrågor på dessa påståenden. Kvinnosynen som är fel, finns den hos någon specifik grupp av människor, eller är det spridda skurar? Hur utbredd är den och var hittar man den i stor koncentration? Är problemet unikt för vissa människor eller har alla en släng av sleven, även du?
Samma sak med makten, kommer makten över sexualiteten pga någon samhällsstruktur, eller är det kvinnor som själva går in någon form av fälla?
Specifikt vilka samhällsstrukturer är det som finns kvar, som är felaktiga anser du?
 
L
Du behöver inte svara. Då mina inlägg raderas hej vilt nu och har gjorts så senaste dygnet, helt utan motiveringar eller ens meddelanden om att så sker. Och nu påhittade orsaker, så ser jag ingen mening med att debattera mera på forumet.
Då jag inte byter mot några regler, det är bara godtycke från forumets ägare. Då är det ingen mening med att skriva något längre. Jag antar att ryggdunkare går bra. Folk som kan något eller som utmanar tanken, vill vi de inte ha här. Bara rubriken på denna utbrutna tråden är skandal. "ifrågasätter". Det är väl ingen som ifrågasätter motiven? Hade man läst och fattat borde rubriken varit. "Faror med MeToo."
 
  • Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Du behöver inte svara. Då mina inlägg raderas hej vilt nu och har gjorts så senaste dygnet, helt utan motiveringar eller ens meddelanden om att så sker. Och nu påhittade orsaker, så ser jag ingen mening med att debattera mera på forumet.
Då jag inte byter mot några regler, det är bara godtycke från forumets ägare. Då är det ingen mening med att skriva något längre. Jag antar att ryggdunkare går bra. Folk som kan något eller som utmanar tanken, vill vi de inte ha här. Bara rubriken på denna utbrutna tråden är skandal. "ifrågasätter". Det är väl ingen som ifrågasätter motiven? Hade man läst och fattat borde rubriken varit. "Faror med MeToo."
Du hittar motiveringar till varning och radering i dina notiser/pm.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D09
Återkopplar till TS rubrik

Faror med denna eller liknande lobbyism/ aktivism är att det i mina ögon tenderar att skapa grupptänkande där kritik etc oavsett innehåll eller hur det presenteras inte vågar/fås lyftas fram.
 
harry73
???
 
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar finnas en falang på tre-fyra brutal-feministiska kvinnor i detta forum som är helt döva för någon som helst ifrågasättande röst och hejar på varandra. Och så finns det några manliga påhejare/medlöpare som utan någon nyancering försöka vara jätteduktiga.
Ibland undrar jag: är det för att gottgöra för gammal misbehaviour?
Och så finns det män som vill förklara ett klart och upprepat övergrepp på dansgolvet med att mannen i fråga kanske ville dansa rumba eller tango (precis som att det då vore ok, även om kvinnan i fråga inte ville dansa dessa danser)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
L Lolight skrev:
Om feminister inte exkluderar män, så varför fick inte män vara med på MeToo?
Jag är ledsen, men du har npg helt missförstått.

Män FÅR vara med på metoo.
Det var i ett enskilt upprop, i detta fall från en grupp lärare som man inte ville ha med män i uppropet.
Män i skolan, eller andra kvinnor i skolvärlden får självklart skapa ett eget upprop om övergrep, av eller mot både män och kvinnor. Jag hoppas du nu förstår skillnaden mellan hela metoo och ett enskilt upprop.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Jag har påpekat tidigare att din lilla filmsnutt inte ger något i det här forumet. För även om du inte vill tro det så vet alla här hur man beter sig. Eftersom den förlöjligar målgruppen egentligen så undrar jag varför du gillar den så mycket så du lägger ut den 2ggr. Tror du att män är så korkade att de inte begriper utan den filmen? Den stora massan begriper utan problem
Fast jag tycker det finns gott om exempel i forumet på män som inte vet hur de ska bete sig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Själv tycker jag att det är självklart att alla som har upplevt sexuella trakasserier eller övergrepp kan använda #Metoo och beskriva dem. Poängen är inte att hänga ut någon, poängen är att visa hur många som råkat ut för det och vad som upplevs som trakasserier. Lika självklart finns det folk som reagerar på något som andra tycker är helt oproblematiskt, men det är deras upplevelse! Säkerligen har de fått höra endel motargument vid det här laget.

Poängen med det här uppropet är att det inte är den som utsatts som ska skämmas, det är förövaren! Jag ska inte skämmas för att jag blev för full när jag var 18 och bara med nöd och näppe klarade av att avstyra en våldtäkt, det borde vara han som skäms! Jag borde heller inte ha skämts och hoppat av spårvagnen på första bästa hållplats när jag råkade ut för en frotterist när jag var 16 år. Det är detta som måste ändras!
Män som råkat ut för sexuella trakasserier eller övergrepp kan väl beskriva dem också så finns det utrymmer för större förståelse.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Helt rätt, Ylven!

Jag klarade mig från en våldtäkt (och räddade min kompis också) tack vare att jag tidigt anade oråd om killarnas "planer för kvällen" och förövaren ovetandes (han var dum i huvet) drack alkoholfria drinkar så att huvudet var klart. Men det ska inte behövas. Det borde ha räckt att säga "Nej tack, vi behöver inte ha sällskap hem, vi klarar oss". Vi borde rent av ha kunnat bjuda hem dem på en kopp kaffe efter krogbesöket, och låta dem dricka det och sedan gå hem. Men som det blev så blev jag tvungen att lura killarna så att vi kunde smita. Lyckligtvis utan att något hände. En jäkla tur att de inte visste vad jag hette i efternamn, så att de inte kunde hitta rätt port.
 
L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är ledsen, men du har npg helt missförstått.

Män FÅR vara med på metoo.
Det var i ett enskilt upprop, i detta fall från en grupp lärare som man inte ville ha med män i uppropet.
Män i skolan, eller andra kvinnor i skolvärlden får självklart skapa ett eget upprop om övergrep, av eller mot både män och kvinnor. Jag hoppas du nu förstår skillnaden mellan hela metoo och ett enskilt upprop.
Tror jag inte, då det verkar vara du som inte klarar att läsa det jag skriver. Då det var ungefär det jag skrev i mitt svar till dig. Tror dock att hela det svaret blev raderat av moderatorn. Frågan är varför MeToo i ett enskilt upprop i skolan gör så att de gör det enbart för kvinnor. Vad är logiken i det? Varför ska män behöva skapa ett eget upprop? Det var det jag menade med att det är feminister i skolan som har valt den linjen. Om nu feminister i praktiken är för jämställdhet och att alla är lika, så varför tänkte de då inte att här ska alla kön få vara med?
 
L
P Poxeman skrev:
Fast jag tycker det finns gott om exempel i forumet på män som inte vet hur de ska bete sig.
Kan du ge några exempel och förklaringar på det felaktiga?
 
Fairlane
L Lolight skrev:
Tror jag inte, då det verkar vara du som inte klarar att läsa det jag skriver. Då det var ungefär det jag skrev i mitt svar till dig.
Du skrev: "Om feminister inte exkluderar män, så varför fick inte män vara med på MeToo?"
Metoo är så mycket större än ett enskilt upprop. Om folk inte förstår vad du menar så kanske felet inte nödvändigtvis ligger hos betraktaren?

Jag håller med om att det är märkligt och dumt att exkludera män från ett enskilt upprop, men du påstod att män inte fick vara med i metoo, fast det var kanske inte det du menade.[/QUOTE]
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.