Nej Strands snickeri i Smedjebacken. Undrar om priserna dubblats över hela landet.

30x16 är stort och det blir fler spröjs och det går åt mer material. Men annars inte så mycket mer jobb än ett hälften så stort fönster.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Efter lite slow start och frukost satte vi igång med fönster idag och nu sitter allt på plats. Ett av de roligare arbetspassen i vår renoveringshistoria. Så myclet som hände med huset på något sätt. Tidigare har vi inte haft någon utsikt alls åt det hållet från bottenvåningen så hela entrén har bara varit en mörk gränd. Kul!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Jätte fint, vad är det för storlek på fönstren? Hur mycket utrymmen bör man ha mellan varje fönster? Det här med att välja nya fönster är helt nytt för mej.
Varför tog nog ni 3x 2 luftsfönstef och inte 3 luft? På grund av storlek eller för att ni tycker det blir snyggare? Vi har en vägg som är 6.8m och vi försöker räkna ut vilken storlek av fönster som blir snyggast, dom kommer sannerligen ha 4 rutor på höjden. (Likt dina)
 
F Erica Wyse skrev:
Jätte fint, vad är det för storlek på fönstren? Hur mycket utrymmen bör man ha mellan varje fönster? Det här med att välja nya fönster är helt nytt för mej.
Varför tog nog ni 3x 2 luftsfönstef och inte 3 luft? På grund av storlek eller för att ni tycker det blir snyggare? Vi har en vägg som är 6.8m och vi försöker räkna ut vilken storlek av fönster som blir snyggast, dom kommer sannerligen ha 4 rutor på höjden. (Likt dina)
Fönsterna är 11x14. Utrymmet mellan beror väl på lite olika. Man kan ju sätta karmarna kloss ihop men det blir ett stort fönsterhål så ställer lite krav på stommen. I vårt fall tyckte vi att det var fint med ett foder mellan fönsterna utvändigt med samma bredd som de andra foderna så det bestämde bredden. Och då fick vi dessutom in 2 st 45 mm reglar mellan.

Att det blev 3 st 2-luft på långsidan var för att vi tyckte det blev finast. Designchefen ritade upp säkert 6-7 varianter i CAD och sen satt vi och knåpade med dem samt rådfrågade släkt och vänner. Nu blev fönsterna väldigt lika de i resten av huset, bara en modul mindre på båda håll, så förhoppningsvis ser det ut som att verandan alltid har funnits. Rita upp allt ni kommer på och känn på det är mitt tips.
 
Åsa Lund
Nyfiken på vilken kulör det är på dörren?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nyfiken på vilken kulör det är på dörren?
Det är NCS 2000-N ute och NCS 0500-N inne.
 
Ikväll fick vi hjälp en en bekants pappa att spruta cellulosa i taket. Själv fick jag stå ute i kylan och mata maskinen. Inte mycket att ta bild på, det enda som skiljer från hur det såg ut igår är några tejpbitar :). Men det känns bra i magen i alla fall!
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Hej igen, är era spröjs 30mm?
 
F Erica Wyse skrev:
Hej igen, är era spröjs 30mm?
De är 30 mm i överljuset men alla i fönsterna har vi valt en smalare på 26 mm.
 
Hej! Har tänkt köpa likadan dörr. Upplever ni gångdörren som smal att gå igenom? Vår byggare tycker att vi ska välja en bredare...
Mvh
 
K karny889 skrev:
Hej! Har tänkt köpa likadan dörr. Upplever ni gångdörren som smal att gå igenom? Vår byggare tycker att vi ska välja en bredare...
Mvh
Detta funderade vi mycket på och slets mellan pardörrar och singeldörr. Nu i efterhand är vi supernöjda med valet. Upplever inte alls gångdörren som smal. Bladen är ju assymetriska så gångdörren utgör mer än hälften. Springer genom med matkassar, barn på armen etc. och jag tycker inte att jag behöver tänka mig för, möjligt att man utan att tänka på det anpassar sina rörelser till att det är lite smalare men det är inget jag märker i så fall. Med gångdörren öppen blir minsta måttet i passagen 640 mm. Prova att sätta en bit skiva, filt eller annat i ett dörrhål och testa, så gjorde vi.

Sen är det enhandsöppning av andra dörren vilket gör den väldigt lätt att öppna vid behov (hade räknat med hakar uppe och nere). Än så länge har vi bara öppnat den när vi kört barnvagn in och ut.
 
Tack för dina råd angående dina fönster; nu har vi också beställt fönster från RM, så spännande.
Har du något kort på hur ditt rum ser ut nu när det är klart? Utgår från att du är klar
Vad valde ni för fönster foder och vart köpte ni dom? Vi kan inte riktigt komma överäns om stil och storlek här hemma.
 
Även vi har beställt pardörr och 4 fönster från RM-snickerier! Bra reklam för dem! Hoppas vi blir lika nöjda som ni men tog 15x21 pardörr då det ändå fick plats en ngt bredare.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Detta funderade vi mycket på och slets mellan pardörrar och singeldörr. Nu i efterhand är vi supernöjda med valet. Upplever inte alls gångdörren som smal. Bladen är ju assymetriska så gångdörren utgör mer än hälften. Springer genom med matkassar, barn på armen etc. och jag tycker inte att jag behöver tänka mig för, möjligt att man utan att tänka på det anpassar sina rörelser till att det är lite smalare men det är inget jag märker i så fall. Med gångdörren öppen blir minsta måttet i passagen 640 mm. Prova att sätta en bit skiva, filt eller annat i ett dörrhål och testa, så gjorde vi.

Sen är det enhandsöppning av andra dörren vilket gör den väldigt lätt att öppna vid behov (hade räknat med hakar uppe och nere). Än så länge har vi bara öppnat den när vi kört barnvagn in och ut.
 
Riktigt fint! Är på gång med fönster och fönsterdörr från rm också till min utbyggnad. Blir nog 1+1 med energiglas, tycker de var prisvärda!
Hur gjorde du med montaget, borrade in karmskruv eller bara mallade in och skruvade fast?
 
Kul att ni också har beställt därifrån, hoppas att ni blir lika nöjda som vi :)

Någon bild på färdigt resultat finns dessvärre inte, det ser ut ungefär som på sista bilden. Vår totalrenovering är en lång händelsekedja. Där uppe har vi gjort allt utom ett badrum som vi ville spara tills vi hade tagit upp det stora hålet i väggen för verandan. När vi hade kommit så långt som behövdes för att kunna lämna verandan återgick vi till badrummet och där är vi nu. När det är klart fortsätter vi nere. Då ska det flyttas runt en del väggar i utrymmet som verandan är ihopbyggt med så sitt inte uppe ikväll för att vänta in det...

Monterade både dörr och fönster med Adjufix karmhylsa. Supersmidigt! Blev ju lite speciellt då vi hade satt utvändiga foder och allt innan vi satte fönster för att kunna göra fasaden så färdig som möjligt. Så det var bara att stöta karm mot utvändig smyg, spänna ut karmhylsorna, kolla så att allt var i lod och dra skruv genom hylsorna.

Lycka till med era projekt @Erica Wyse @karny889 och @swirve !
 
Detta projekt rullar igång igen med utesäsongen. Ska byggas balkong, ny entrétrappa, grunden ska putsas upp och så är det en hel del på fasaden vi anslutit till som ska fixas, bland annat flytt av fönsterna bredvid verandan.

Nu börjar allt växa ihop med resten av huset så om någon är intresserad forätter historien i vår hela-huset-tråd:

Renovering Röda Grind https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-2
 
  • Gilla
Roland1981 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.