Tror ni att självtryck från en vattendunk med ca 1m höjdskillnad funkar för att köra en genomströmsvärmare och sen till en blandare?

1. VATTENDUNK
https://fönsterputsredskap.com/coll...0-liter/products/30-liter-vertikal-vattentank

2. GENOMSTRÖMSVÄRMARE, 1 meter under vattendunken
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...MIx9nHpr7f1wIVAdwZCh1k7g3jEAQYAiABEgKgKfD_BwE

3. BLANDARE

Vill ha det som en lösning för vatten i köket i ett sommarhus och då diskbänken står mot yttervägg kan jag sätta vattendunken på en hylla på utsidan. Dunken fyller jag från en närliggande brunn.

Jag kan så klart få upp dunken på taket för större skillnad men då blir det lite mer meck varje gång jag ska fylle.

Att sätta en pump direkt i brunnen är inget alternativ.
 
Slanganslutningen verkar inte så stor, så det är nog bäst att testa, med en billig plasthink+ 1m slang+ vattenkran, om det går att få ett flöde på 2 l/min med ett tryck på c:a 0,1 bar. Lägre flöde riskerar ju varmare vatten eller att värmaren slår ifrån . Antar att skydd finns för detta, för annars kan det ju bli problem om värmaren går igång utan att tanken har vatten.
 
Redigerat:
L
3 fas , men det sitter en flödesvakt i den som kanske inte reagerar på det lilla flöde du får från 1 m ( samt att den är tryckberoende , måste ha ett visst flöde ) och då startar den inte
 
Står inte 3-fas! Däremot behövs nog 16A och den lämnar 40 ° ( från vilken temperatur? ) vid 2 l per min.
 
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Står inte 3-fas! Däremot behövs nog 16A och den lämnar 40 ° ( från vilken temperatur? ) vid 2 l per min.
Ja det va det nog :confused:, men tveksamt om flödesvakten reagerar på så lite , har satt ett par stycken men då med pump och hydrotank , fungerar rätt bra ,
Men är törstig på el , ska ha 16 A det är vad fritidshus normalt har på inkommande
bättre då med liten VVB med stickpropp under diskbänken , den bryr sig inte om något flöde
bara temp , det blir ca 2 m ner och 0,7 m upp summa 1,3 m totalt i fallhöjd
 
Det finns för- och nackdelar med båda. En vvb måste garanterat vara fylld med vatten, så det gäller då att ha koll på nivån i tanken, men det borde lösa sig självt vid användning. Frågan är vad som händer när vattennivån är i höjd med tappkranen. Vattenflödet stryps förstås, men vad händer när man återfyller tanken? Riskerar man då att få in en luftbubbla i vvb, p.g.a att dimensionen på rören är små?
 
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det finns för- och nackdelar med båda. En vvb måste garanterat vara fylld med vatten, så det gäller då att ha koll på nivån i tanken, men det borde lösa sig självt vid användning. Frågan är vad som händer när vattennivån är i höjd med tappkranen. Vattenflödet stryps förstås, men vad händer när man återfyller tanken? Riskerar man då att få in en luftbubbla i vvb, p.g.a att dimensionen på rören är små?
Svårt fall doktorn grät :confused::confused:
 
Är det möjligt med en pump från närliggande brunn?
Inbillar mig att det ibland blir slut på vatten i dunken med resultatet att överhettningsskyddet i värmaren löser ut. Vi människor har ju en förmåga att skjuta upp saker till senare, läs jag fyller vatten i morgon. På kvällen innan läggdags blev det en snabb kaffe i kopp som som behöver diskas på morgonen....

Tänker att återkommande utlösningar av ett vitalt skydd inte är bra i längden. Hmm hur lät det där:thinking:
 
L
Den står under tappstället blir aldrig tom
 
L Liteavvarje skrev:
Den står under tappstället blir aldrig tom
Sorry nu hänger jag inte med. Hur menas med står under tappstället?
Jag uppfattade att det var självtryck från dunken som möjligen kunde ställas på taket för att öka trycket.
Visserligen skrev TS att en pump inte var ett alternativ så det var kanske en dum frågeställning från mig:oops:
 
Jag tänker mig en 30 eller 50 liters tank och visst tar den slut men det får man lösa manuellt innan man gör kaffe på kvällen:)

Ingen 3-fas men 16A kommer vi ha.

Har inte kollat vad det är för koppling under blandaren men antar att det är något standard man kan köpa med 3m slang in en bygghandel för att testa direkt i en pytts 1-2m ovanför blandaren?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Står inte 3-fas! Däremot behövs nog 16A och den lämnar 40 ° ( från vilken temperatur? ) vid 2 l per min.
Det är bara för enkelt köksvatten men då tanken är på utsidan av köksväggen kommer ju grundtemperaturen ligga kring 3-5 grader som minst. Vid minusgrader kör vi dunk och vattenkokare i köket
 
Hur har du tänkt att fylla tanken? Har du tänkt att klättra upp (2 m?) på utsidan av huset och fylla på med hink? En annan lösning kan ju vara att fylla tanken ( från t.ex. en hink) med hjälp av en enkel liten pump typ "borrmaskinspump", fontänpump el.dyl och då sätta upp tanken lite högre upp.
 
Vart nånstans står det att den går på 3-fas?

Rated voltage 1~ / N / PE 230 V AC
Rated power kW 3.5
Rated current A 15.2
Switching on at l/min 1.3
Switching off at l/min 1.0
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur har du tänkt att fylla tanken? Har du tänkt att klättra upp (2 m?) på utsidan av huset och fylla på med hink? En annan lösning kan ju vara att fylla tanken ( från t.ex. en hink) med hjälp av en enkel liten pump typ "borrmaskinspump", fontänpump el.dyl och då sätta upp tanken lite högre upp.
Om det räcker med 1m så blir det en hylla/låda på fasaden. Om jag måste ha mer höjd får jag nog tänka om och då är alternativen 1) att stanna på 1m och bara köra kallvatten med extremt dåligt tryck, 2) hitta en enkel pump för att fylla tanken som du föreslår eller 3) en större tank och en pumplösning direkt ut i blandaren, dvs då kan tanken ligga under diskbänken.

Jag ska testa med en meter höjdskillnad och prata med leverantören av beredaren.

Updatering kommer...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.