Nu har jag velat fram och tillbaka vilken lösning jag skall välja för mitt vinds bjälklag och jag känner att "alla" säger olika.

Kort bakgrund är 60-tals hus i skåne på ca. 84m2 yta. Har förändrat förutsättningarna på huset iom att jag satt in nytt vämesystem, nya fönster, FTX, osb och gips på vägarna. Så överlag tätare. På vinden låg minemalt med isolering innan, Allt ät urstädat och installation av högtalare, pottor, el osv är snart slutfört. Vinden har ventil i ena gavel och fönstrer i andra som öppnats vid behov. Ingen takfotsventilation finns men det är inte helt tätt i takfoten. Efter samråd med en konstruktör när jag flyttade in så skulle jag skippa ångspärr i tak och väggar. Möjligheten fanns innan jag gipsade hela boytan. Men nu saknas ångspärr. Jag har nydligen sanerat vinden från svartmögel så problem har jag. Jag har köpt in trygghetsvakten i samband med att jag trodde mig ha koll på vilken lösning jag skall välja.

Under resans gång har jag haft flera besiktningsmän, konstruktörer, isoleringsfirmor mfl som gett mig olika tips och tyvärr är det väldigt spretiga svar allt från skippa ångspärr, kör cellulosa och trygghetsvakten till ångspärr är ett måste. Takfotsventilation säger vissa ja och andra nej osv.

Jag är nu framme vid att jag måste isolera uppe ifrån, jag bör skippa takfotventilation. Montera in trygghetsvakten inkl värmeslinga. Ta upp ventil i motsatt gavel på vinden. Täta alla springer så all ventilation går via trygghetsvakten. FTQ aggregatet tuggar på här nere och tar en hel del av den "fukt" från boytan som vill upp.

Jag väljer nu mellan mer traditionell isolering och polyuretan skum.

Alt 1, traditionell isolering.
  1. 95mm isolering direkt mot råspont. Gör att de mesta elinstallationer och avväxlingar kommer i isoleringen.
  2. ångspärr. Försöka få den så tät som möjligt.
  3. lösull minst 180mm. 2/3 isolering skall ligga ovan ångspärr.
Fördelar: traditionell beprövad metod.
Nackdelar: Kommer bli ett helvete att ligga och krypa runt och få det tät. Kommer ta lång tid och lägger jag ut det blir det dyrt.

Alt 2, polyuretan
  1. Spruta tät polyuretan direkt på råspont. Denna är tät och jag kan skippa ångspärr.
Fördelar: Skarvfri, tät, bra isolervärde, tidsbsparande.
Nackdelar: Ljudisolering sämre än lösull, svårare att inspektera råsponten. Flera har åsikter om polyuretan och det är svårt att sålla om åsikten är för att man inte ha kunskap eller om man faktiskt har erfarenhet.

Det finns säkert massa för och nackdelar på båda metoderna och det finns säkert flera lösningar. tro mig, jag har 20 olika förslag på lösning, frågan är bara vem man skall lyssna på. Och det blir säkert inte bättre att fråga här men jag tror jag söker någon form av bekräftelse på att dessa lösningar. Så vad säger ni om alternativen?
 
M Mr Lorentz skrev:
Flera har åsikter om polyuretan och det är svårt att sålla om åsikten är för att man inte ha kunskap eller om man faktiskt har erfarenhet.
Jag har inte erfarenheten, men för mig känns det bara fel. Kan någon verkligen ha erfarenhet? Det är väl en ganska ny teknik i vårt klimat?
 
Du skriver vindsbjälklag men jag tolkar din text så att du pratar om att isolera själva yttertaket underifrån. Helst skulle jag vilja se en sektionsritning på huset där du markerat vad dina frågor gäller. Om det är yttertakets råspont du pratar om och det ligger en vanlig underlagspapp på utsidan, kan du inte isolera med polyuretan direkt mot råsponten. Då stänger du in ett organiskt material mellan två i princip ångtäta skikt. Det brukar sluta med katastrof. Kan du fixa mer info, så kan du få fler kommentarer från mig.
 
Kanske var otydlig i min text men tanken är att ha kallvind och isolera bjälklaget ned mot bostaden.

Skickar med några bilder och ritning. Det finns lite diff papp kvar men det mesta är skadat eller urstädat. När vi köpte huset så fanns där knappt isolering och i bästa fall låg där 50 mm matta. Pappen var väldigt skadad och efter hand som vi installerat takhögtalare, pottor, ny el så är det mesta skadat. Så nått nytt behövs. Som man ser på bilderna så är det inte lätt att få det tätt att först lägga ångspärr. Skruvar från gipsskivorna kommer skada. Sen all elinstallation blir en utmaning.
 
  • Oisolerad vind med synliga träbjälkar och en skadad brun diffusionspapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad kallvind med träbjälkar och synliga takstolar, spår av skadad diffusionspapp och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kallvind med öppna bjälkar, belysningsinstallationer och diff papp, dåligt isolerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ritning över huskonstruktion med mått och materialspecifikationer, sliten och lite fläckig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johansaletti och 1 till
  • Laddar…
Utvecklas det mycket värme i dina takinstallationer? I så fall kanske det begränsar valet av isoleringsmaterial. Jag avråder dock bestämt från att använda polyuretanisolering i bjälklaget. Det blir ju nästan som att gjuta in installationer och takstolsdelar.
 
I mina ögon ser det hopplöst ut att få till en bra utförd ångspärr från ovansidan. Det kommer ju att gå åt mer tejp än plast och blir svårt att få tätt ändå. Jag är generellt förespråkare att låta bli plast men här skulle jag backa från det även om jag gillade plast.
 
Jag har gjort en liknande grej. Ett hus byggt ca 1950. Utbyggt 1970. Den gamla delen var med papp i bittrn och spån på det. Den nya delen med plast och glasfiber. Dessutom med en otätvindslucka utanför duschen (som saknade fläkt) dör var det en Held el svartmögel på den nya delen. Den var kallare på grund av bättre isolering och längre avstånd till murstocken. Där tig jag bort all isolering och la en plast i botten. Det är ett stort jobb och det är ändå svårt att få det tätt. Jsg är inte så säker på att jag skulle göra om det på det sättet. På det blåstes en ekoisolering. Dock flyttade vi i samma veva. Så hur slutresultatet blev vet jag inte riktigt. Jag hade planer på en styrd ventilation, men det blev det ingen.
Det finns ju ingen fördel med att ha isolering under fuktspärren.
 
J justusandersson skrev:
Utvecklas det mycket värme i dina takinstallationer? I så fall kanske det begränsar valet av isoleringsmaterial. Jag avråder dock bestämt från att använda polyuretanisolering i bjälklaget. Det blir ju nästan som att gjuta in installationer och takstolsdelar.
Det är isf pottorna. Jag monterar Hide-a-lite armaturer med GU10 fattning. I dessa sätter jag led-spottar. Har faktiskt inte koll på hur mycket värme det avger uppåt men nedåt så märker man ingen spridning. Inte som på en halogen. Högtalarlådorna är av MDF och är är igen värme.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
I mina ögon ser det hopplöst ut att få till en bra utförd ångspärr från ovansidan. Det kommer ju att gå åt mer tejp än plast och blir svårt att få tätt ändå. Jag är generellt förespråkare att låta bli plast men här skulle jag backa från det även om jag gillade plast.
Lite så jag känner. Att få tätt. med pottor, högtalare, all el som kommer över 95mm, genomföringar, ventilation, flexdämpare på varje rum osv. Och få tät ända ut i takfot.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har gjort en liknande grej. Ett hus byggt ca 1950. Utbyggt 1970. Den gamla delen var med papp i bittrn och spån på det. Den nya delen med plast och glasfiber. Dessutom med en otätvindslucka utanför duschen (som saknade fläkt) dör var det en Held el svartmögel på den nya delen. Den var kallare på grund av bättre isolering och längre avstånd till murstocken. Där tig jag bort all isolering och la en plast i botten. Det är ett stort jobb och det är ändå svårt att få det tätt. Jsg är inte så säker på att jag skulle göra om det på det sättet. På det blåstes en ekoisolering. Dock flyttade vi i samma veva. Så hur slutresultatet blev vet jag inte riktigt. Jag hade planer på en styrd ventilation, men det blev det ingen.
Det finns ju ingen fördel med att ha isolering under fuktspärren.
Isoleringen under fuktspärren hade varit för att inte skada ångspärr med skruv som sticker upp sedan jag gipsade taket. Sen hade elrör kommit under. Men där är en hel de som sticker upp.
 
Om man bortser från att PU stänger inne allt och man inte kommer åt installationer. Finns där risker rent ur fuktsynpunkt?
 
J justusandersson skrev:
Om det är yttertakets råspont du pratar om och det ligger en vanlig underlagspapp på utsidan, kan du inte isolera med polyuretan direkt mot råsponten. Då stänger du in ett organiskt material mellan två i princip ångtäta skikt.
Är det inte precis det som de hävdar ska fungera? Skeptisk
 
Nej det funkar inte. Om man inte har en öppen duk på utsidan.
 
Hur skulle det funka med en öppen duk på utsidan tillsammans med råspont. Jag förstår helt enkelt inte hur det är tänkt att fungera
 
Då kan råsponten torka utåt. Som en vanlig yttervägg med vindduk. Men den duken måste vara vattentät.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.