Jag undrar om någon här har några synpunkter på om man bör välja Isodrän eller cellplast + platonmatta för att isolera en huskällarvägg.

Mitt intryck är att Isodrän ger litet dyrare materialkostnad och är omtåligare men att den totala arbetstiden blir litet mindre eftersom man har både isolering och fuktspärr i en och samma produkt. Så om man lejer för jobbet och man vill hålla nere debiterad arbetstid så är Isodrän (eller motsvarande) en vettig lösning, men knappast annars. Stämmer detta?

Övriga synpunkter?
 
L
Det är en dränering du ska göra , inte frigolit den är för tät
Isodrän mot grunden och en platon utanför mot jordmassor borgar för en bra konstruktion
En del sätter platon mot grund , pluss isodrän och en duk utanför , platon stoppar fukt att gå i mark ut till isodrän och en duk utanför ., gör att jordmassor och rötter går in i isodränen
Fukten ska ut så långt som möjligt från grunden innan den kondenserar
 
  • Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
Är platon verkligen nödvändigt? Är inte tanken med markduken att just hålla bort jord från pordrän/isodränisoleringen? Om jag inte missminner mig visar väl monteringsanvisningen för respektive företag en markduk utanför?
 
  • Gilla
bjulla och 1 till
  • Laddar…
L
Javisst säger dom markduk , hur är den yttre miljön i mark runt huset , mycken jord ,,sand , , silt , trädrötter e.t.c , då kanske ytvatten och rötter går in mot mattan och fortsätta in i isodränen genom ta med sig föroreningar ,
Har du platan utanför , kommer det att bli ett stopp för detta och det är torrt mot grunden , har själv med ribbon ( samma funktion som platon ) ända ner till under grundfot , kan aldrig komma vatten på grunden , Ev fukt från jorden kommer aldrig i närheten av grunden
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det är en dränering du ska göra , inte frigolit den är för tät
Isodrän mot grunden och en platon utanför mot jordmassor borgar för en bra konstruktion
En del sätter platon mot grund , pluss isodrän och en duk utanför , platon stoppar fukt att gå i mark ut till isodrän och en duk utanför ., gör att jordmassor och rötter går in i isodränen
Fukten ska ut så långt som möjligt från grunden innan den kondenserar
Nu ställer du verkligen min värld på huvudet... jag trodde att den nedärvda visheten dikterade grund-platon-isodrän-duk-jord?!
Ditt resonemang låter ju betydligt smartare visserligen...

Och - är cellplast för tätt?! Jag som funderade på att använda det.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Vatten kan inte rinna genom cellplast till dräneringsslangen. Cellplasten använder man alltså bara som isolering
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vatten kan inte rinna genom cellplast till dräneringsslangen. Cellplasten använder man alltså bara som isolering
Jo det förstås. Men som isolering, då?
 
Isodrän är definitivt inte en fuktspärr. Raka motsatsen. Den ska inte monteras med Platon innanför.
 
  • Gilla
Karin Agency och 1 till
  • Laddar…
Sen är det ju det där med råttor också, för oss som bor på landet. Har för mig att de är rätt förtjusta i Isodrän och cellplast.
 
L
Klart dom krafsar i allt som är lätt att arbeta i , då blir det till sätta ett nät av koppar inte aluminium eller plast , koppar gillar dom inte
 
Kolla på ISODrän hemsida. #Liteavvarje har rätt.
Fukt diffunderar / vandrar mot kallare material, det är viktigt att det inte finns asfalt eller Annan fuktskydd på muren. Genom ISODrän blir muren varmare och avger sin fukt utåt.
Har man mycket växter kan Platon matta hindra att rötter når ISODrän, annars är det en en onödig utgift typ ”hängslen/livrem” .
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L
Min grundmur är av blåbetong och för att hålla och inte spricka ska den putsas på båda sidor
Så det är viktigt att inte krafsa bort all puts på utsidan bara ev, asfalt , bara så tätskihtet blir trasigt och inte hindrar fuktvandringen
Det med platon utanför är bättre än duk , klart lite Hängslen/livrem , men i det stora inte en stor kostnad i det stora hela , ingen vill gräva upp en gång till , klart tar ju några år men men
 
  • Gilla
Missad och 3 till
  • Laddar…
Cellplast som isolering är ju bra. Har man musproblem finns cellglas
 
L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cellplast som isolering är ju bra. Har man musproblem finns cellglas
Javisst bra isolering men inte under jord på grundmur
 
Varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.