B Broken arrow skrev:
… Sen sitter det lameller troligen för motorn ska snurra men inte chucken (tittar i mobilen så ser inte så bra). ….
Med lameller menar du kanske/antagligen backväxelns klokoppling?
Den ser ut att ha tre lägen, inkopplad, frigång och direktdrift.
 
B Broken arrow skrev:
Saker glappar är inte ovanligt på gamla svaravar, för säga om muter eller skruv är dålig behövs bättre bilder eller enklast se med egna ögon (är skruven dålig är gängorna tunnare mot mitten och tjockare i kanterna (där muttern inte går, är gänjorna i muttern spetsiga kan det betyda att den behöver bytas).
Jag kollade tvärslidens bronsskruv och den har en mängd glapp men om den är sönder för det vet jag inte, man kan ju röra hela tvärsliden genom att ta tag i den. I normal operation antar jag det inte är ett bekymmer då man matar från en riktning och det tar upp glappet (backlash).

Nån gång blir det en ny skruv där, undrar om acetal/delrin vore en bättre kandidat än brons.

B Broken arrow skrev:
Finns det bara 4 backare med dom backarna på? Det är för stora bitar att spänna med (ska finnas där man spänner på större yta än det jag ser på bilden).
Det finns en låda med olika backar som jag inte gått igenom och sorterat till respektive chuck så det är osäkert precis vad som finns ännu.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kollade tvärslidens bronsskruv och den har en mängd glapp men om den är sönder för det vet jag inte, man kan ju röra hela tvärsliden genom att ta tag i den. I normal operation antar jag det inte är ett bekymmer då man matar från en riktning och det tar upp glappet (backlash).
Har varit utslagen idag med feber men efter en burana börjar det kännas bättre... Jag tänkte detta var nog inte inte helt rätt och genom att justera "gibskruvarna" så fick jag bort allt spel på det viset, nu är det som det ska vara.
 
Har varit en riktigt helvetesvecka detta, talade för snabbt märkte jag...

Nåja, idag är första dagen jag mår någorlunda OK.... För att få bort svarven av pallen sågade jag sönder pallen i tre delar, Snacka om jobbigt att med fogsvans få isär den sågad under och bakom svarven (jobbigt att komma åt) men efter det så gick det snabbt med några träbitar och en saxdomkraft. Bara att lyfta lite i sidan och slita bort det som var kvar av pallen och ersätta med några träbitar, gör samma sak på andra sidan. Sen kan man ta bort en bräda i gången i varje sida och på det viset sänka ner svarven till golvet.

38283194566_47e54eb1a6_b.jpg
 
Börjat demontera hela spindeldockan kan man säga.

Jag kollade först med min ny-gamla tyska mätklocka hur den uppför sig, det rör sig just och just, enligt de tips jag fått kan det vara så att lagren börjar vara slut, eller så är dom fulla med gammal torkat fett och någon har bara tryckt in mera med åren:
[youtube]

Så jag har bestämt mig för att ändå demontera så att jag kan kontrollera lagren, rengöra dom och sätta in nytt fett.

Tog först ut den sekundära axeln och rengjorde den i ultraljudstvätten + alla kugghjul:
37629920205_8a93a570e9_b.jpg


Monterade bort spindeln på svarven igår, det tog flera dagar att reda ut hur man skulle gå tillväga, dels då jag har så lite tid övers att vara i garaget och dels vågar jag inte ta i för hårt. Jag hade dock manualen so jag köpt från lathes.co.uk. Manualen var personligen lite lätt på informationen och ritningar, hade hoppats på mera info, mera detaljer osv osv...

38534311082_441507aaa5_b.jpg

Men enligt detta skulle svarven ut från vänster -> häger.

Jag tillverkade en egen utdragare av en gängstång, några brickor och träbitar. Men hur mycket jag än spände hände ingenting, till slut började träet deformera och brickan började gå in i träet. Jag gissade nånting styvare behövdes så jag bytte träbiten mot en tjock bit stål jag hade borrat ett hål i. Fortfarande inte mkt bättre... Det som hjälpte var att spänna åt ordentligt sen knacka på gängstången, så lossnade det lite, upprepa detta femtielva gånger och så var den loss.

38589190572_c634d11725_b.jpg

37733610875_39ea194a23_b.jpg

38589209422_80b412c746_b.jpg

Bakre hylsan var sen lätt att knacka ur:
38621915901_b37454e3d0_b.jpg

37904233264_e0f8813d0e_b.jpg

Jag har nu allt i avfettning nu, ser nu inga uppenbara problem någonstans så det är väl inget annat göra än att rengöra, nytt fett och sätta ihop igen. Så får det bli som det blir. Nya lager är ju ett problem, dom lär inte tillverkas längre i den precisionsgrad som behövs och jag har kollat nätet ifall dom skulle finnas nånstans men nej... Förmodligen är dom skitdyra och jag har ingen budget heller.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle inte lagerna tillverkas i rätt precisionsgrad längre?
 
Jag har läst det online då andra människor med samma svarv försökt hitta nya lager och kommit med den informationen + jag själv spenderat dagar att googla och försöka hitta sådana lager.

Jag har frågat laakerinetti i Finland om dessa lager, ifall dom kan leta upp nånting, jag har som sista utväg ett telefonnummer till nåt ställe i Sverige som bör ha rexvalter reservdelar. Men som en på practical machinist skriver är fel på lagren en överdiagnostiserad sjukdom:

http://www.practicalmachinist.com/vb/archive/index.php/t-217848.html
Are you absolutely sure the problem is the spindle bearings? Many a home hachinist has encountered a machining problem their slightly more experienced buddies diagnose as "bearings" when the actual problem ("chatter" is a common one) is due to poor work or tool support, tool design, slow feed or a variety of other causes having simple remedies.

I've opened spindle cartridges and head stocks that have been in daily service in heavy industry for 50 years. The reason for entering the spindle was a broken shifter, fix a wobbly control, re-key a control lever etc. The opportunty for examining the spindle bearings and other internal parts is a rare one and they were inspected as a matter of course to the extent possible without actually disassembly. While the spindle preload may have relaxed a trifle and the visible part of the bearing races show indentations from particles in the lubricating oil the bearings still turned round and true and a listening ear on a stethoscope could detect no more than a whisper of a whir when the spindle ran at top speed.

Spindle bearings do fail in service and have to be replaced. My question is why are failed spindle bearings so frequent a diagnosis among home shop machinists compared to industry experience as a whole? Are spindle bearings getting a bum rap? Sometimes I wonder.

Machine tools spindles are traditionally so robust and over-designed they never fail from long service of heavy loads and frequent shock. If they do fail it's from rust, dirt, or a mechanical disaster sufficient to damage most components engaged in the driving train as well.

Finally there is failure mode. Rolling element bearings seldom fail in a way that causes radial or axial clearance except in extremis. The normal falure mode is race fatigue where repeated passing of loaded rolling elements cause fatigue which progress into micorcracks that merge to from spalls that leave behind pits. Spall succeeds spall propogating into a continuous track of spalling onm the races. It's at this point that bearing noise becomes audible over the normal idle machine sounds as a rumble or rattle. Preload may not be affected.

Loss of preload is not evidence of bearing falure. It's evidence of failure of the preload lock nut, axial shifting of bearings not tightly shouldered, incorrect ntal preload setting, deformation of mechanical parts. etc.
 
Kan säkert vara så om han skriver, är inte lätt med lager. En ide kan ju annars vara att kontakta skf direkt, de borde kunna ha någon ersättare tänker jag. För det är helt klart att lager, material, toleranser inte har blivit sämre med tiden.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Spindellagren till min T160 vertikalfräs "tillverkas inte längre" enligt flera handlare och enligt rykten på nätet.
Likväl fick jag tag på nya. De kommer från en fabrik i England som tillverkar dem än i dag.

Det är helt normalt att handlare säger att lager och andra kritiska delar inte tillverkas längre bara för att de inte har dem på hyllan. Alla expediter får lära sig att det är så man skall säga för att kunden inte skall fatta att man har skurit ned sortimentet.
Riktigt duktiga expediter kanske till och med kan lura kunden att köpa fel lager och bygga om maskinen så den passar. Då har handeln tjänat lika mycket pengar fastän sortimentet har minskat.

Jag är absolut säker på att något lager är dåligt någonstans i din svarv men om det är spindellagren eller andra lager vet jag inte. Det brukar höras eller kännas ibland då man snurrar ett väl urtvättat rullager om det är dåligt.

Far till Laakeripalvelu på Cirkelvägen och förklara för honom att nu är det allvar. Förklara vad lagren skall användas till och varför de måste vara rätt. Med 90% sannolikhet kan han skaffa fram någonting motsvarande.'
Han kan dålig svenska men om du denskar långsamt och tydligt går det bra.
 
Kundtjänsten på kullagret.com, suveränt hjälpsamma! Finns som live-chat, mail och telefon. Jag fick nyligen utmärkt hjälp att hittade de stegade lager som användes i min Wadkin Bursgreen AGS 12. Testa det!
 
Nå om det är så att något av de här lagren ifråga är de som är körda, så är jag lika mycket körd, kollade på liknande lager i samma precisionsklass och det är flera hundra euro styck. Isåfall är det bara att montera ihop igen, eller lämna det omonterat... Och jag vill ju svarva nånting så den åker nog ihop igen. Köpa nytt finns det inte pengar till på en bra stund.

Det rekommenderades på annat håll att jag slipade lite på spindeln där det andra lagret ska på med 400 kornigt slippapper, det ska inte sitta så hårt som den gör nu, för då funkar inte muttern som ska ta upp spelet.
 
Med tanke på vad som skrev på practical machinist så låter det väl klokt att lugna sig med nya lager och se till att allting annat är i form. Skulle du behövs byta i framtiden kommer det att gå mkt snabbare att dela allting då:)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nå om det är så att något av de här lagren ifråga är de som är körda, så är jag lika mycket körd, kollade på liknande lager i samma precisionsklass och det är flera hundra euro styck. Isåfall är det bara att montera ihop igen, eller lämna det omonterat... Och jag vill ju svarva nånting så den åker nog ihop igen. Köpa nytt finns det inte pengar till på en bra stund.

Det rekommenderades på annat håll att jag slipade lite på spindeln där det andra lagret ska på med 400 kornigt slippapper, det ska inte sitta så hårt som den gör nu, för då funkar inte muttern som ska ta upp spelet.
Nu hade jag bara mobilen till hands. Men ser ut att kasta max 1hundradel och det spelar bara roll om du ska vända biten och svarva eller svarva i färdiga delar.

Hur som när jag svarvar och plockar runt samma bit behöver jag ändå rikta den, kastar någon hundradel.


Är lager dålig lär det höras, sen marken i lagerbanorna/kulor. SKF bör kunna fixa lager, på vårat jobb lagar vi gamla svarvar ibland (då är det inget problem fixa lager).

Har inte personligen råkat ut för butiker som ljuger om grejer inte finns, utan dom brukar bara säga att dom inte har det eller inte kan ta in det.
 
B Broken arrow skrev:
Nu hade jag bara mobilen till hands. Men ser ut att kasta max 1hundradel och det spelar bara roll om du ska vända biten och svarva eller svarva i färdiga delar.
Det är nog inte en omöjlighet att det blir av det. Jag vill ju ha en precisionssvarv så jag kan göra precisionsgrejer. T.ex. en sak jag vill göra är en adapter till min justersågs axel så jag kan förstora axeln från 20 -> 30mm, kanske även göra den längre så jag kan ta dado-sets.

För att kunna hålla mindre delar mera konsistent funderar jag på en ER hylsa som kan monteras på en svarv via hemmagjord backing plate. Kanske ER40 eller ER50. Mest ER-32 jag hittar för svarvar dock, så kanske det inte finns så stora.

Hursomhelst nu hoppas jag nu att jag kan åtgärda problemet med rengöringen och att fixa inpassningen så muttern som ska ta upp spelet funkar som den ska, ska även kolla växellådan. Grävt ur en massa sörja ur spindeldockan också så nu ser det ganska rent ut på insidan.

Igår blev det inget meckande, var en heldag med barnen på vattenlekparken (Tropiclandia i Vasa) och andra släktingar, sen pizza, var så slut man sov tupplur 18-20 och sen gick jag och lade mig på riktigt. Steg up 5 i morse...
 
Allting rengjort och nytt fett och monterat igen. Ingen skillnad i ljudet men jag är mera säker än nånsin att ljudet har att göra med fartväxlaren och det är nånting där som har ljudet, inte lagren, kanske en av säkringsringarna som gnider emot nånting. "Runout" är kanske litet mindre, svårt att säga.

Måste väl pillas lite med muttern som tar upp spelet och se om det går att justera mera.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.