mniku mniku skrev:
Laddbox ger ingen snabbladdning. Det snabbladdarna längst vägarna som ger snabbladdning. En sådan box kostar ca 500ksek. :)
Nja, det finns laddboxar för trefas 16A/20A att köpa för ca 20-25kkr också. Så låt oss kalla det halvsnabb laddning då. Trefas 10A skulle kunna ladda bilen ca 5ggr snabbare än enfas med samma strömstyrka. 8ggr snabbare med 16A och 10ggr med 20A. Jag funderade på om det skulle vara värt att kunna ladda med 16A trefas hemma, eller åtminstone 10A trefas, men då visade det sig att det inte är aktiverat i bilarna att ta emot trefasladdning. SÅ därför frågade jag säljaren av en av bilmodellerna jag tittat på (Mitsubishi Outlander) och fick veta att de inte vill att man laddar batterierna snabbare än vad man får från enfas på 10A (2,3 kW).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det finns laddboxar för trefas 16A/20A att köpa för ca 20-25kkr också. Så låt oss kalla det halvsnabb laddning då. Trefas 10A skulle kunna ladda bilen ca 5ggr snabbare än enfas med samma strömstyrka. 8ggr snabbare med 16A och 10ggr med 20A. Jag funderade på om det skulle vara värt att kunna ladda med 16A trefas hemma, eller åtminstone 10A trefas, men då visade det sig att det inte är aktiverat i bilarna att ta emot trefasladdning. SÅ därför frågade jag säljaren av en av bilmodellerna jag tittat på (Mitsubishi Outlander) och fick veta att de inte vill att man laddar batterierna snabbare än vad man får från enfas på 10A (2,3 kW).
Man kallar inte dessa laddboxar för snabbladdare. Snabbladdare är DC laddare typ CCS, CHAdeMo eller Teslas snabbladdare, typiskt 50kW och uppåt. Snabbladdarna kräver generellt så hög matning att ingen har hemma sådana. I bilden finns en typisk snabbladdare och 2 laddstolpar motsvarade laddboxar hemma. Typisk DC-snabbladdare med 50kW kapacitet och två vanliga laddstolpar för hemmabruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mniku mniku skrev:
Man kallar inte dessa laddboxar för snabbladdare. Snabbladdare är DC laddare typ CCS, CHAdeMo eller Teslas snabbladdare, typiskt 50kW och uppåt. Snabbladdarna kräver generellt så hög matning att ingen har hemma sådana. I bilden finns en typisk snabbladdare och 2 laddstolpar motsvarade laddboxar hemma.[bild]
Det må så vara, men de snabbladdarna som har dessa effekter är ju enbart rimliga för rena elbilar, inte för laddhybrider. Exempelvis Mitsubishi Outlander hade med trefas och 20A kunnat vara fulladdad på under 40 minuter, vilket skulle räcka för de flesta resor från hemmet (man hinner ladda upp bilen under middagen innan barnen skall till träningen, som ett exempel).

Med 50kW skulle en Outlander behöva laddas i knappt 20 minuter, så det blir inte så stor skillnad.

Om jag skulle ladda exempelvis en Tesla från tomt till fullt, så skulle jag faktiskt klara detta på 20A och trefas över natten. Tyvärr är ju alla snabbladdare som jag känner till så dyra att utnyttja (förutom de som ingår för Tesla), vilket gör att de inte är ett alternativ annat än för nödladdning (den vid min arbetsplats ger högre elkostnad per mil än vad motsvarande bensinbil skulle kosta at tanka). Detta gör att rena elbilar inte är ett alternativ för mig. Så för att rena elbilar skall kunna bli ett alternativ så måste de kunna laddas snabbt över natten hemma, dvs man behöver bygga om elanläggningen hemma så att man åtminstone har trefas 16A, men helst 20A för laddning av bilen. Men det leder (åtminstone hos min elleverantör) till att jag också måste höja huvudsäkringen hemma och det kostar i sin tur ytterligare pengar...

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hur man skall kunna komma över till rena batteribilar för familjer med längre transporter. Laddhybriderna känns som om de är det rimligaste alternativet för de flesta utifrån vad det kostar att bygga om elanläggningen hemma...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bland annat Mitsubishi säger (off the record) att de inte vill att man laddar deras bil med mer än 10A enfas. Den är förberedd för trefasladdning med den inbyggda laddregulatorn, men det är inte aktiverat då det skulle slita ut batteriet snabbare än långsammare laddning (har jag fått höra från en säljare).
En vanlig "laddbox" för hemmabruk som diskuteras bör väl inte vara några problem? Däremot varnar de för att att man inte ska snabbladda med CHAdeMO alltför frekvent.

/Krille
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det må så vara, men de snabbladdarna som har dessa effekter är ju enbart rimliga för rena elbilar, inte för laddhybrider. Exempelvis Mitsubishi Outlander hade med trefas och 20A kunnat vara fulladdad på under 40 minuter, vilket skulle räcka för de flesta resor från hemmet (man hinner ladda upp bilen under middagen innan barnen skall till träningen, som ett exempel).

Med 50kW skulle en Outlander behöva laddas i knappt 20 minuter, så det blir inte så stor skillnad.

Om jag skulle ladda exempelvis en Tesla från tomt till fullt, så skulle jag faktiskt klara detta på 20A och trefas över natten. Tyvärr är ju alla snabbladdare som jag känner till så dyra att utnyttja (förutom de som ingår för Tesla), vilket gör att de inte är ett alternativ annat än för nödladdning (den vid min arbetsplats ger högre elkostnad per mil än vad motsvarande bensinbil skulle kosta at tanka). Detta gör att rena elbilar inte är ett alternativ för mig. Så för att rena elbilar skall kunna bli ett alternativ så måste de kunna laddas snabbt över natten hemma, dvs man behöver bygga om elanläggningen hemma så att man åtminstone har trefas 16A, men helst 20A för laddning av bilen. Men det leder (åtminstone hos min elleverantör) till att jag också måste höja huvudsäkringen hemma och det kostar i sin tur ytterligare pengar...

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hur man skall kunna komma över till rena batteribilar för familjer med längre transporter. Laddhybriderna känns som om de är det rimligaste alternativet för de flesta utifrån vad det kostar att bygga om elanläggningen hemma...
Överdriver du inte problemen lite? En vanlig 16A laddbox för hemmabruk laddar ca 25 mil på en natt vilket räcker till för de allra flesta.

Att bygga om elanläggningen är en ganska lite kostnad i sammanhanget. Att sedan höja huvudsäkringen från 16-20 A kostar under en hundrarapp i månaden och att höja ytterligare till 25A kostar under en hundralapp ytterligare. För mig känns det som ganska små kostnader när man köper en elbil för minst 300-400 kkr.

Har man däremot behov av att köra mer än 25-30 mil varje dag utan laddmöjligheter under dagen så är det egentligen bara Tesla som kan uppfylla det kravet. Då pratar vi ändå om en bil för 1 mkr och då är kostnaderna ovan antagligen inget problem :)

/krille
 
  • Gilla
elfs och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det finns laddboxar för trefas 16A/20A att köpa för ca 20-25kkr också. Så låt oss kalla det halvsnabb laddning då. Trefas 10A skulle kunna ladda bilen ca 5ggr snabbare än enfas med samma strömstyrka. 8ggr snabbare med 16A och 10ggr med 20A. Jag funderade på om det skulle vara värt att kunna ladda med 16A trefas hemma, eller åtminstone 10A trefas, men då visade det sig att det inte är aktiverat i bilarna att ta emot trefasladdning. SÅ därför frågade jag säljaren av en av bilmodellerna jag tittat på (Mitsubishi Outlander) och fick veta att de inte vill att man laddar batterierna snabbare än vad man får från enfas på 10A (2,3 kW).
Nej det där känns inte rätt.
3fas x 10A x 230v bör ladda 3ggr snabbare än 1fas 230v.
Räknar man med 3 fas x 10A x 400v så måste man tänka på att 2 belastningar är ansluten till varje fas, med fasförskjutningen däremellan blir då strömmen genom varje säkring 17,3A.
Eller hur?
 
Ja du har helt rätt det blir tre gånger så snabbladdning. Inget annat. Sedan är det ju upp till laddaren att ta lämplig effekt. Man måste ju inte ladda med den maxeffekt som går.
 
B Bjober skrev:
Nej det där känns inte rätt.
3fas x 10A x 230v bör ladda 3ggr snabbare än 1fas 230v.
Räknar man med 3 fas x 10A x 400v så måste man tänka på att 2 belastningar är ansluten till varje fas, med fasförskjutningen däremellan blir då strömmen genom varje säkring 17,3A.
Eller hur?
Men strömmen på de tre olika paren motverkar ju varandra. Spänningen halvvägs på lasten mellan två faser är alltid noll. När en fas maxar ut, så drar ju bågge de andra faserna ström åt i andra fasriktningen (förskjutet 120 grader) så det minskar ju den strömmen i den säkringen. Nu är det några år sedan jag ofta räknade på detta, men jag är rätt så säker på att jag har rätt här...

...googlade här på Byggahus och fick min syn på detta bekräftad i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mycket-effekt-klarar-de-olika-saekringarna.132839/
 
Nej. Du har fel. Inget i den länkade tråden motsvarar dina beräkningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja du har helt rätt det blir tre gånger så snabbladdning. Inget annat. Sedan är det ju upp till laddaren att ta lämplig effekt. Man måste ju inte ladda med den maxeffekt som går.
Det gäller vi
D Daniel 109 skrev:
Nej. Du har fel. Inget i den länkade tråden motsvarar dina beräkningar.
Hmm, insåg att jag tog faktorn sqrt(3) två gånger iom att jag både ökade till 400V och dessutom räknade gånger 3 istället för sqrt(3) som gäller när jag går upp till 400V. Hjärnkollaps!

Det är naturligtvis rimligt att det är 3ggr så hög effekt med tre faser. Effekten mot nollunkten är ju 3*230*strömmen...

Hjärnkollaps som sagt var.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
en fråga: Vilka bilar har en laddare som stöder 3fas laddning?
 
mniku mniku skrev:
en fråga: Vilka bilar har en laddare som stöder 3fas laddning?
Ingen som jag tittat på, men jag har ju inte tittat på annat än laddhybrider.
 
mniku mniku skrev:
en fråga: Vilka bilar har en laddare som stöder 3fas laddning?
Perfekt om du har 3 bilar. En fas till varje. :)
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
"Har elbilens batteri exempelvis 50 kWh kapacitet kommer det att kosta omkring 50 kronor att ladda det fullt utifrån den beräkningen."

Nu kostar ju inte alls en kWh 1kr, det är ju som att påstå att disel kostar 10kr/l. Och med en Polo som drar 0.37 blir ju det bara 3.70 kr/milen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.