K
K krister ekberg skrev:
Så är det ju, men driftsmässigt så är siffrorna roliga :)
Oktober månad kostade ca 350kr i el, hade jag kört min Volvo och snittat 0,7l/mil med en dieselkostnad på ca 14 kr så hade samma tid kostat mig 1200:-.

För mig så var det en ganska enkel ekvation, Jag betalar ca 500kr mer i månaden för min leasade elbil än med min gamla Volvo totalt sett.

Då har jag bara räknat in typ jobb pendlingen på volvon, inkluderar jag det faktum att vi kör bil nr 2 mycket mindre så landar vi på plus 200-400 i månaden totalt sett.
Har nu senaste månaderna funderat på att skaffa elbil, men din kalkyl undrar jag om den stämmer. Sparar man inte mer? Jag är i fjällen minst 3 veckor per år så det blir långresor från Stockholm, så då blir det en hyrbil bensin/diesel eller skaffa en extra bil med bensin/diesel. Så är det bara 200-400kr i mån så är det en ren förlust affär för mig. Men tanke på vad jag måste lägga ut på en annan bil vid dessa resor.
 
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Hej, artikeln är absolut inte sponsrad. Elsäkerhetsverket (som ju är en myndighet och inte säljer laddboxar) var mycket tydliga med att de inte rekommenderar laddning ur vanligt eluttag. Han upprepade detta flera gånger under samtalet. Han sade också att även om vi inte sett olyckor i Sverige ännu så tittar de mycket på andra länder där elbilsanvändningen är större och där har man däremot haft det. De rekommenderar absolut laddbox i första hand. Men eftersom det inte finns något förbud mot laddning i vanligt uttag är det just det, en rekommendation, idag.
Så vilka andra länder är det som haft mer problem och vad har det varit för sorts uttag där det varit problem?

Om man jämför med att dra nya kablar och sätta ett kraftig eluttag typ CEE Så ser jag inte vad problemet skulle vara?

En laddbox är helt onödig om du har som jag ex 16a som huvudsäkring, det blir dyrare och jag får inget extra för pengarna.

Funderar man på att uppgradera till 25A huvudsäkring då kan en laddbox börja bli intressant, men då får man pynta bra mycket mer för el-abonnemanget också.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Finns en del indikationer från tex USA men det är inte jämförbara storheter sett till uttagstyper, elsystem allmänt. Jag kan hålla med om att det inte ska vara något problem med ett vanligt uttag av bra utförande och utan misshandel i övrigt. Vill man göra det ännu bättre med ett CEE för 230 V bör denna aspekten vara ett icketema om man klarar sig med den begränsade effekten.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Har nu senaste månaderna funderat på att skaffa elbil, men din kalkyl undrar jag om den stämmer. Sparar man inte mer? Jag är i fjällen minst 3 veckor per år så det blir långresor från Stockholm, så då blir det en hyrbil bensin/diesel eller skaffa en extra bil med bensin/diesel. Så är det bara 200-400kr i mån så är det en ren förlust affär för mig. Men tanke på vad jag måste lägga ut på en annan bil vid dessa resor.
Det hela beror ju också på vilket leasing avtal man tar, jag har ett med 2000 mil om året. vilket var max och det dyraste, tror att 1500mil per år låg 400 kr lägre och 1000 mil om året ytterligare 200 lägre.

Så klarar man sig med ett sånt avtal så sparar du mer pengar.

Men det är bara att sätta igång och räkna, i mina nuffror inkluderade jag vad volvon kostade mig i värdeminskning då jag sålde den när jag fick leafen.
 
G
Låter sponsrat i mina öron. Skrämsel om bränder kan ju få vissa att köpa laddbox. Äger en Leaf och en GTE. Nissan sa att helst inte ladda nattetid ur vanligt uttag. VW sa att det bara var att ladda på. Inte entydigt men skulle villor stå i lågor pga detta och risken vara stor så skulle laddning ur vanligt uttag förbjudas. VW bjuder hursom på en laddbox enligt avtalet.
 
Jag driver ett projekt inom min doktorsavhanling som handlar om efterfrågeflexibilitet där vi skall undvika överbelastning av det lokala elnätet genom att samstyra laddning av elbilar och värmesystem. Vi får se vad vinterns mätningar ger för resultat!
 
  • Gilla
hemljuvahem86 och 2 till
  • Laddar…
K krister ekberg skrev:
Undras om artikeln är lite lätt sponsrad av firmor som säljer laddboxar?!

När jag hämtade min leaf så var informationen från nissan fantastiskt dålig, dom gav mig mer eller mindre bara ett kort till kundtjänsten på clever.

Dessa sa ju naturligtvis att man _måste_ ha laddbox och att sladden som följer med är en ren nödladdare som bara skall användas i absoluta nödfall.

Där la jag på och ringde en elektriker och bad dom installera ett nytt CEE uttag med shuko kontakt från egen matning och jordfelsbrytare.
Värmeutvecklingen i detta uttag är ju nästintill noll då uttaget alltid har samma mängd frost på sig som resten av fasaden uttaget sitter på.

Total els egna hemsida säger: "Om du hellre vill ladda din Tesla via ett vanligt vägguttag så ser vi till att det är rätt kabelarea, jordfelsbrytare och ett vägguttag som klarar belastningen. Alla delar testas innan drift för din säkerhet. Vi utför installationer i sydvästra Skåne."

Blir ju lite märkligt då när deras egen elektriker säger:
"- Jag skulle personligen aldrig rekommendera någon som köpt en elbil och ska göra en installation att välja vanligt vägguttag. En laddbox känns som en given investering i det här fallet."

Funkar utmärkt med ett shukouttag, man behöver inte plöja ner en massa pengar i en laddbox.
Ett nytt vägguttag kan fungera men ett gammalt kan ha tappat lite av fjädringen samt blivit lite oxiderat. Sätter men ett nytt vägguttag där eventuell värmeutveckling inte skadar är det inget problem!
 
Brända schukouttag förekommer då och då på forumet. Här är det senaste. Men om problemet skulle vara så stort att det motiverar ett förbud vet jag inte. Uttagets kvalité har ju betydelse men också dess användning - ett uttag där kontaktblecken "motioneras" genom att stickpropp sätts i och dras ur regelbundet bör inte få problem med glapp.

https://www.byggahus.se/forum/threads/proove-utomhusbrytare-brunnit.304672/
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Uttagets kvalité har ju betydelse men också dess användning - ett uttag där kontaktblecken "motioneras" genom att stickpropp sätts i och dras ur regelbundet bör inte få problem med glapp.
Nu tror jag att kvaliteten på vårt eluttag är bra och uttaget är inte heller så värst gammalt (från 2010) och uttaget har ett lock som sticker ut ovan som skyddar lite mot regnvatten - men vi drar sällan/nästan aldrig ut denna kontakt. Just nu har den suttit i i princip två månader, sedan vi skaffade elbilen. Om det är bra att motionera eluttaget, hur ofta bör det göras?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Brända schukouttag förekommer då och då på forumet. Här är det senaste. Men om problemet skulle vara så stort att det motiverar ett förbud vet jag inte. Uttagets kvalité har ju betydelse men också dess användning - ett uttag där kontaktblecken "motioneras" genom att stickpropp sätts i och dras ur regelbundet bör inte få problem med glapp.

[länk]
[bild]
japp, och jag förespråkar shukouttag av CEE typ(Alltså CEE uttag med shukouttag på). är ju lite mer robusta och gjorda för större kabelareor.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om det är bra att motionera eluttaget, hur ofta bör det göras?
Jag skulle säga att en gång i månaden är fullt tillräckligt. När jag tänker efter så ligger jag kraftigt över tiden med min motorvärmarsladd :(
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vill bara påpeka att många laddhybrider inte bör laddas med laddbox utan man rekommenderar att de långsamladdas istället för att batteriets livslängd skall utökas. Det är därför man inte erbjuder snabbladdare till dessa och enbart skickar med stickpropp för Schuko.Jag har till och med för mig (från mina undersökningar) att någon biltillverkare inte har full batterigaranti vid för mycket snabbladdning...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vill bara påpeka att många laddhybrider inte bör laddas med laddbox utan man rekommenderar att de långsamladdas istället för att batteriets livslängd skall utökas. Det är därför man inte erbjuder snabbladdare till dessa och enbart skickar med stickpropp för Schuko.Jag har till och med för mig (från mina undersökningar) att någon biltillverkare inte har full batterigaranti vid för mycket snabbladdning...
Laddbox ger ingen snabbladdning. Det är snabbladdarna längst vägarna som ger snabbladdning. En sådan box kostar ca 500ksek och uppåt. :)
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Vill bara påpeka att många laddhybrider inte bör laddas med laddbox utan man rekommenderar att de långsamladdas istället för att batteriets livslängd skall utökas. Det är därför man inte erbjuder snabbladdare till dessa och enbart skickar med stickpropp för Schuko.Jag har till och med för mig (från mina undersökningar) att någon biltillverkare inte har full batterigaranti vid för mycket snabbladdning...
Det låter lite underligt - vilka laddhybrider gäller det?

/Krille
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det låter lite underligt - vilka laddhybrider gäller det?

/Krille
Bland annat Mitsubishi säger (off the record) att de inte vill att man laddar deras bil med mer än 10A enfas. Den är förberedd för trefasladdning med den inbyggda laddregulatorn, men det är inte aktiverat då det skulle slita ut batteriet snabbare än långsammare laddning (har jag fått höra från en säljare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.