buspojken buspojken skrev:
Letar du hus i Uppsala med omnejd är sköldsta området ett tips, går lite trögt med försäljningen va ja hört så går säkert o få ett bra pris, är där o jobbar själv
Är det Äppelbyn du jobbar på? 5.9 miljoner för 150 m2 begränsar nog antalet köpare.
 
Att sätta sitt liv i träda och sluta gå framåt är inte hälsosamt varken för ens eget psyke eller för partnern och kärleken.
Därför tror jag att om man är redo att köpa hus så skall man inte stirra sig blind på marknadsläget och skjuta hela projektet på framtiden.

Däremot så tror jag att det finns goda skäl att ha is i hatten just nu.
Ni har länge haft en bostadsbubbla i Sverige. Till stor del beroende på konstgjort låga räntor och den fullkomligt absurda ideen att man kan låna amorteriongsfritt.
Tillsammans med en sjukligt snabb urbanisering har det här lett till att många har behövt nya bostäder och eftersom lån fanns att tillgå nästan räntefritt och utan amorteringskrav kunde folk betala vilka fantasisummor som helst utan att tänka på att det var riktiga pengar som förr eller senare måste arbetas loss.

Skulle jag vara i husköpartankar i Sverige just nu skulle jag som första alternativ försöka ta mig till en ort som ligger i gränslandet mellan bubbelsverige och avfolkningssverige. Det finns många orter där bostadspriserna är rimliga men där det endå går att få arbete inom rimligt pendlingsavstånd.
Som andra alternativ om en sådan flytt är helt omöjlig skulle jag räkna igenom hur dyrt hus man klarar av under förutsättningen att räntan är minst 10% och att huset skall amorteras skuldfrit i god tid innan pensioneringen trots att endera partnern kanske är arbetslös något halvår emellanåt.
Sedan är det bara att leta hus i lugn takt. Varefter luften går ur bubblan kommer en och annan som måste få huset sålt snabbt att tvingas paniksälja till ett lågt pris och då det dyker upp ett hus som går under ens egen ekonomiska maximigräns är det bara att hugga till.
 
  • Gilla
KLM och 2 till
  • Laddar…
Behöver man ett hus köper man ett hus, sen får ju ens egna budget styra prisklassen.. man ska aldrig låna mer än man klarar att betala tillbaka - dvs man ska inte basera sina gränser på när priserna/räntorna är i "botten eller toppen". Man får räkna på en mellanväg.. och alltid räkna med amortering (man lånar ju trots allt pengarna).

Om du inte klarar ett prisfall/ränteupp eller nergång så har du kanske kikat i fel prisklass.

Marknaden kommer alltid röra sig, både upp och ner.. (risken är ALLTID att man kan göra en dålig affär, men man måste ju också bo.. och förlusten du ev gör.. är troligen lägre än hyran du skulle betalat om du hyrde hus/lgh under samma tid)

Däremot om du bara köper ett hus som en ekonomisk investering.. så finns lite mer luddiga gränser att ta hänsyn till - och man får känna av marknaden lite mer. Där finns det helt klart ett "rätt och ett fel tillfälle" att köpa.
 
  • Gilla
rebban_5 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag är inte så säker på att det existerar en bubbla i Stockholmsområdet. Har bott här i snart 20 år och nettoinflyttningen är fortfarande stor. Att priserna ska rasa 20-30% tycker jag inte känns särsklt troligt. Det blir en slags planing eller sättning då och då men fortsätter sakta uppåt ändå är min erfarenhet under mina år här.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är inte så säker på att det existerar en bubbla i Stockholmsområdet. Har bott här i snart 20 år och nettoinflyttningen är fortfarande stor. Att priserna ska rasa 20-30% tycker jag inte känns särsklt troligt. Det blir en slags planing eller sättning då och då men fortsätter sakta uppåt ändå är min erfarenhet under mina år här.
Nej bubbla vet jag inte heller om det bör definieras som. Det har redan skett en justering nedåt på kanske 10-15%, och en utplaning/inbromsning är väl kanske mer trolig. Frågan är dock vad som händer om nya amorteringskravet klubbas. Kan bli knepigt att sälja lite dyrare objekt har jag ändå en känsla av. Bostäder mellan 8-12 Mkr tror jag kan sjunka ytterligare med ett sådant krav.
 
nikasp
Var får du nedgång med 10-15% ifrån? Det här är från 14:e november: https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/prisnedgang-pa-bostadsmarknaden-2/ Täcker iofs endast fram till och med oktober månad. Min kollega fick nyligen sälja till acceptpris (stor innerstadstvåa för 5 mijoner).

J jocke31 skrev:
Nej bubbla vet jag inte heller om det bör definieras som. Det har redan skett en justering nedåt på kanske 10-15%, och en utplaning/inbromsning är väl kanske mer trolig. Frågan är dock vad som händer om nya amorteringskravet klubbas. Kan bli knepigt att sälja lite dyrare objekt har jag ändå en känsla av. Bostäder mellan 8-12 Mkr tror jag kan sjunka ytterligare med ett sådant krav.
 
M
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Marknaden för hus på 4-5 eller mer = folk bygger hellre nytt i egen regi (skulle jag med) om huset de tittat på inte är perfekt.
Jag håller inte med!
Jag skulle nog påstå att hus i bättre lägen alltid kommer att ha köpare. Hus är som aktier, köper man kvalitet så tappar dom inte så mycket och vid dippar så återhämtar dom sig fort. Ett hus i eftertraktat läge nära storstad är ett betydligt säkrare köp än ett hus på landsbyggd där jobb och sysselsättning drabbas hårdare vid lågkonjunktur. Personligen hade jag aldrig köpt ett hus idag för säg 2Msek flera mil från en storstad. Däremot något för +6Msek i närheten av storstan, även om det senare säkerligen har större fallhöjd i kronor räknat. Huset på landet kan utan vidare bli "värdelöst" när arbetslösheten närmar sig 30% för att bruket lägger ned. Huset utanför storstan kan tappa lika mycket och mer därtill i värde men kommer garanterat återhämta sig fortare än det på landsbygden.
Som mäklarna brukar säga, läget, läget och åter läget, det är det som säljer ett hus. Att det skulle vara mer fördelaktigt att bygga nytt för ett begagnat kostar för mycket? Läget där igen! Bristen på tomtmark i och runt storstaden gör att det blir dyrt att bygga nytt. Visst kan man köpa en tomt ute på vischan, men vem bygger ett hus för 2-3Msek på en tomt för 50.000 när bruket kanske läggs ned och huset blir värt 500.000 för ingen kan bo där det inte finns jobb?

Så läget kommer alltid att betala igen sig när man köper hus. Betala hellre lite extra för läget och risken att inte få igen pengarna minskar drastiskt. Drar en paralell till aktier. Vid senaste finanskrisen sjönk många aktier med 50%. Året därpå hade kvalitetsaktierna, dvs. företagen som hade stadd kassa och var lönsamma långt innan, stigit med i många fall mer än 20-30% mer än före kraschen. Dvs. man tappade 50% och steg 70-80% året därpå.
 
  • Gilla
rebban_5 och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller inte med!
Jag skulle nog påstå att hus i bättre lägen alltid kommer att ha köpare. Hus är som aktier, köper man kvalitet så tappar dom inte så mycket och vid dippar så återhämtar dom sig fort. Ett hus i eftertraktat läge nära storstad är ett betydligt säkrare köp än ett hus på landsbyggd där jobb och sysselsättning drabbas hårdare vid lågkonjunktur. Personligen hade jag aldrig köpt ett hus idag för säg 2Msek flera mil från en storstad. Däremot något för +6Msek i närheten av storstan, även om det senare säkerligen har större fallhöjd i kronor räknat. Huset på landet kan utan vidare bli "värdelöst" när arbetslösheten närmar sig 30% för att bruket lägger ned. Huset utanför storstan kan tappa lika mycket och mer därtill i värde men kommer garanterat återhämta sig fortare än det på landsbygden.
Som mäklarna brukar säga, läget, läget och åter läget, det är det som säljer ett hus. Att det skulle vara mer fördelaktigt att bygga nytt för ett begagnat kostar för mycket? Läget där igen! Bristen på tomtmark i och runt storstaden gör att det blir dyrt att bygga nytt. Visst kan man köpa en tomt ute på vischan, men vem bygger ett hus för 2-3Msek på en tomt för 50.000 när bruket kanske läggs ned och huset blir värt 500.000 för ingen kan bo där det inte finns jobb?

Så läget kommer alltid att betala igen sig när man köper hus. Betala hellre lite extra för läget och risken att inte få igen pengarna minskar drastiskt. Drar en paralell till aktier. Vid senaste finanskrisen sjönk många aktier med 50%. Året därpå hade kvalitetsaktierna, dvs. företagen som hade stadd kassa och var lönsamma långt innan, stigit med i många fall mer än 20-30% mer än före kraschen. Dvs. man tappade 50% och steg 70-80% året därpå.
Men allting på landsbygden är inte ställen där "bruket" livnär hela orten, det finns gott om andra ställen.

Jag håller dock med om att inte bygga nytt på obskyra ställen, om man inte har råd eller tänkt bo där hela livet.
 
Martin_B
Folk har fått smaka på lyx nu.... mer än någonsin förr. Jag tror ju inte det blir några drastiska prissänkningar framöver. Det skall i så fall väldigt mycket till!
Folk är nu så vana vid att ha en viss minsta standard, både vad gäller boende, renoveringar osv, samt även lösöret, dvs alla galna prylar de äger, för att inte säga fina bilar som man köper på huslånet, att det blir extremt svårt för svensken att gå tillbaka till "svårare tider", tror jag.

Räntorna måste gå rätt högt upp för att folk skall börja sälja sina boenden, och det undrar jag om Sveriges ledning vågar riskera och skapa kaos i den underbara konsumtionssamhälle de har skapat genom åren här.

Att äga hus för många handlar inte ens om behov längre... de gör det bara för statusens skull. Det är helt galet :D

Vem behöver liksom totalrenovera ett 5 år gammalt badrum? Ändå händer det... det skall vara lyx och flärd.

Visst kan allt krascha, men denna gång blir det nog tamejfan inbördeskrig när det sker :D
 
Z ZipLock skrev:
Är det Äppelbyn du jobbar på? 5.9 miljoner för 150 m2 begränsar nog antalet köpare.
Osäker på var äppelbyn ligger, är från Gävle själv, står sköldsta på en stor skylt ;) åker förbi Gränby centrum söderut, tar vänster vid de stora Bygget vid första rödljuset, sen under motorvägen och raka spåret,
 
S
J jocke31 skrev:
Nej bubbla vet jag inte heller om det bör definieras som. Det har redan skett en justering nedåt på kanske 10-15%, och en utplaning/inbromsning är väl kanske mer trolig. Frågan är dock vad som händer om nya amorteringskravet klubbas. Kan bli knepigt att sälja lite dyrare objekt har jag ändå en känsla av. Bostäder mellan 8-12 Mkr tror jag kan sjunka ytterligare med ett sådant krav.
Precis, det är ju fortfarande bostadsbrist i Stockholm och det lär inte bli bättre om antalet bostadsförsäljningar stannar av.
Det säger väl sig själv att priserna inte bara stiga hur länge som helst. Är tråkigt så klart för de som köpt på topp.
 
Nog relativt säkert med att köpa/bygga hus i bra läge om man klarar lite svängningar och att man köper för att bo och har kalkylerat rätt jämfört med att hyra.

En större risk är nybyggda bostadsrätter lägenheter alt parhus där allt inte är sålt vid färdigställandet. De första som har betalat fullt pris kommer få betala för "övriga" medlemmar som köper in sig sent till reducerade priser eftersom "skulden" finns kvar inom föreningen och kommer drabbas alla i förenigen dock främst för dom som köpte först till fullt pris. Det händer i Stockholm nu. Tror även tyvärr att några som köper bostadsrätter främst parhus inte riktigt förstår riskerna och nackdelarna i de fallen dom inte ökar i värde och allt inte är sålt.

Som exempel. Jag byggde nytt hus för ett år sen för 5 miljoner, men i samma område byggdes det massor av parhus som bostadsrätter och det är bara några få som är sålda. Priset på dessa + månadsavgift gör att dom får dubbla månadskostnaden mot mitt helt egna hus. I panik nu försöker mäklarna sälja dem med flera år utan månadsavgift och för varje månad som nu går med tomma hus ökar skulden inom föreningen.

Min poäng är att riskerna är större i en ny förening då risken är att allt inte är sålt och då tickar kostnaderna och detta är inte alla medvetna om och förstår vad det innebär för deras månadskostnader.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
M
S johd01 skrev:
Men allting på landsbygden är inte ställen där "bruket" livnär hela orten, det finns gott om andra ställen.

Jag håller dock med om att inte bygga nytt på obskyra ställen, om man inte har råd eller tänkt bo där hela livet.
Jag överdrev självklart. Men landsbygd drabbas alltid hårdast när konjunkturen vänder. Jag behöver bara titta på min egna bransch, bygg, där många av mina arbetskamrater pendlar 10-12 mil enkel resa för att det finns inga jobb där dom bor, utan dom måste åka närmare Göteborg i detta fallet. Och då har vi idag en byggboom av sällan skådat slag.

Men visst finns det fina lägen ute på landet. Jag skulle själv inte ha något emot att bygga nytt "lite off" den dagen jag slutar jobba och bosätta mig där resten av livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.