Hej igen,

Jag får en hel del bra svar här, jag börjar få koll på vad det innebär :D

Men, är det någon som vet vad en geologisk undersökning kostar och hur går en sådan till.

Jag vill gärna göra en så fort som möjligt, i egen regi, innan jag går vidare med typ av hus och leverantör. Resultatet kan påverka valet av hustyp och placeringen på tomten.

Men, vad kostar det att göra en sådan? ???
 
thcn skrev:
Men, vad kostar det att göra en sådan?  ???
M@ZE nämnde i ett tidigare inlägg: 5 000 - 7 000:-! ;)
 
Ja du ser hur rörigt det är i huvudet av allt man ska tänka på.

Vad ingår i 5-7000 kr?

Hur går det till?

Kan/bör jag göra den nu, eller vänta tills vi valt hus?
 
Jag gjorde en geologisk undersökning när vårt hus var utplacerat på nybyggnadskartan, för då kunde geo killen borra i de hörn som utgör grunden på huset sen. Han borrar tills det tar stopp och gör en rapport (ritning)vad marken består av och hur långt ner det är till fast morän eller berg, och rekommendation vilken typ av grund osv du skall köra på. Jag betalade 5400:- utan moms.

Pålplintar tar sen :

Etableringskostnad : 9000:-
187:- ink moms /pål för tryckplatta (bergsko)
225:- ink moms /meter /pål

 
Skulle det i överhuvudtaget vara praktiskt/ekonomiskt genomförbart att görra dessa tester innan man valt hus och plats på tomten? Just bara för att ha kvar friheten att välja platsen som man vill och efter lämplighet på tomten?
 
Nja det är ju upp till dig, vid geoundersökningen så görs det typ 4-5 borrhål och vet du inte var huset skall stå och vill göra fler borrhål lite här o där så kostar det nog därefter.

Vad är du orolig över ?
 
Jag håller på att bygga ett hus på en pålad platta 75 m från stranden. Jag gjorde en geoteknisk provborrning i husets 4 hörn samt i mitten för att testa lerans hållfasthet och få reda på djupet till berg. Marken bestod av 1 m torrskorpelera samt lös lera ned till berg på 3 - 8 m djup. Borrningen gjordes "på sidan om" så jag vet inget om normalt pris.

Plattan utfördes som en fribärande platta på 17 pålar av typ rostfria rörpålar (CR-Pipe 73). Merkostnaden för oss blev 0 kr. Pålningen kostade 32 000 kr.

Det som är viktigt vid pålad platta är att göra den fribärande samt att hänga upp alla VA-installationer och isoleringen. Annars kan man råka ut för att marken sätter sig och isolering och VA följer med marken ned. Likaså är det viktigt att plattan konstrueras som fribärande. Vi hängde upp isoleringen med en typ av plastskruv som vi lät sticka upp lite och gjutas in. VA-rör hängde vi upp i rostfria stålband. Utgående VA-ledning utfördes med teleskop-koppling som tillåter lite rörelser utan att brytas sönder.

Om man bara tänker på dessa relativt enkla saker behöver man inte vara rädd för att bygga på dålig mark.

Lycka till!
 
Tack för alla svar!!!

Jag känner mig nu betydligt säkrare på vad jag håller på med.

Men, för att fortsätta frågestunden. Är det någon som vet någonting om radar och ekolodsbunden geologisk undersökning. Jag har blivit erbjuden att göra en sådan undersökning för en bra slant, lite vid "sidan om".

Vad jag förstår så har jag då möjlighet att göra tester på flera ställen på tomten.

Men, är den metoden påliylig?
Är det någon som vet något om den?
 
BJohan skrev:
Plattan utfördes som en fribärande platta på 17 pålar av typ rostfria rörpålar (CR-Pipe 73). Merkostnaden för oss blev 0 kr. Pålningen kostade 32 000 kr.
Vad jag kollat upp och luskat fram är att CR Pipe är inte typgodkännd längre.
 
  • 1395__sngarage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet egentligen inte vad typgodkännande står för, men det står i BKR att ett alternativ till typgodkännande är att produkten tillverkas och kontrolleras i ett program som godkänts av ett certifieringsorgan.

I broschyren står att kontroll av rakhet, dimensionstoleranser, hållfasthet och kemisk sammansättning utförs enligt ett ISO-9000 baserat kontrollprogram.

Kanske du, M@ZE vet mer om detta, men för mig känns det tillräckligt, och definitivt bättre än gamla järnvägsräls, som många använder.
 
Jag har kollat runt en hel del, pålplintar använder sig utav CR pipe och även om det står rostfri så rostar den och skarvarna är dåliga. Ibland används gamla oljeborr rör osv.

Jag valde EJ pålplintar till slut ...
 
Pålarna ser rostiga ut eftersom de är oslipade. De rostar bara på ytan. Vad valde du till slut?
 
Ja det rostar på utsidan självklart, det finns olika klassningar över hur mkt dom rostar, CR ligger på klass 1 och dom jag valde ligger i klass 2. Jag valde ett annat företag som verkar riktigt seriösa och som kör med RR75 påle som sedan fylls med betong, det blev nästan exakt samma kostnad som påplintar tog och då fick jag bättre pålar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.