Hur berättar man detta??
Jo vår granne har börjat bygga sitt hus ett vackert arkitekt ritat hus som ska fungera som sommarhus tills nästa del byggs för att då flytta dit permanent.
Han köpte huset stomrest och så har nu också skett (so far so good.)
Nu börjar problemen han skall själv färdigställa huset med panel, fönster, dörrar samt invändigtarbete.
Jag står under förra veckan och pratar med honom om hur mycket jobb han har kvar och då säger han att han tänker inte sätta panel på huset?? För stommen har ju utvändig gips och spikläkt(stående) vilket han tyckte var snyggt så han tänkte bara måla på detta :surprised: :surprised: .
Jag var helt säker på att han skämtade så jag började då prata om knutarna på huset hur han skulle isolera dessa? Svaret kom kanske inte helt överanskende men dock. Nja jag hade bara tänkt måla dessa och ha dom öppna :surprised: :surprised: :surprised:. Nu var jag helt övertygad om att han drev med mig.
Men så i helgen så hände det.
Han har börjat MÅLA SPIKLÄKTEN ??? ???.

Ja hur gör man? hur får man stopp på honom huset kommer ju att vittra sönder som det regnar nu och till vintern kan man ju använda det som frysskåp med drag... Några tips? innan det har gått för långt??
(Hoppas han läser detta...)
 
:surprised: :surprised: :surprised: Man slutar aldrig att förvånas. :p

Printa ut ditt inlägg och räck över det till honom alt. lägg det i hans brevlåda. Fattar han inte vinken, så får han skylla sig själv. :D
 
ja, det blir nog så lagom muntert när byggkreditivet skall omvandlas till lån, och banktjänstemannen kommer å vill titta vad man åstadkommit...
 
På Norgips websida finns information om hur skivan ska monteras - samt hur länge den kan vara oskyddad:
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_30-42_update_20041014.pdf

Efter monteringen bör bygget tillslutas inom cirka
2 månader – gärna kortare tid, beroende på vädret
på orten.
Skriv ut och visa grannen...
 
Detta kräver nästan lite bilder!?

Tänkte han måla på gipsen också? Då lär den ju hålla rätt bra.

Va snyggt det måste vara kring fönster etc...... :)
 
Mycket skall man läsa innan ögonen trillar ut... :surprised: Jag tror att det enda man kan göra är förse grannen med information, precis som Fasting65 skrev. Väljer grannen att inte tro på tillverkaren, så kan ni inte göra annat än titta på när han senare inser sitt misstag. Förr eller senare svider det såpass mycket i plånboken att även den mest entusiastiske amatör börjar lyssna på goda råd.

*EDIT* Från Norgips sida om utomhusgips: "Kartongen är inte lämplig för ytbehandling
med målning, tapet, kakel mm."

/ama
 
Äh, låt han hållas.......alla är vi barn i början ;)

Detta kan ju bli en bra följetong :D
 
Jag ska försöka ta en bild så ni får se hur det ser ut idag.
Å ja han har nog tänkt måla på gipsen med.....
Återkommer med mer rapporter i ärendet samt bilder när dessa tagits. Kan tillägga att ca250m bort bor tjänstemannen som gör besiktningarna av huset när dom är klara, alltså från kommunen... Men undrar hur impad han är eller om han ens sett det,,, kanske skulle bjuda in han på en fika ikväll 8)
 
Hoho... :D

Sånt här retar skadeglädjesnerverna... Vissa får för sig att deras idéer är bra och vägrar lyssna. Har en sådan i min närhet och den enda som fungerar är att låta dem misslyckas... med besked. Som väl är så har inte "min" person mandat i mina projekt. ;D

Samtidigt så känns det ju sorgligt, du får alltså ett fult hus bredvid ditt, byggarbetsplats nu och igen när han måste åtgärda problemen som uppstår. Det är ju alltså i ditt intresse att han gör rätt! Skicka dit besiktningsmannen, säg till honom själv och ge honom tydlig information på papper!!

MrE
 
Vissa skall inte bo i hus de skall bo på hem....
 
Nu ska vi se om jag får fram min bild på eländet...
Nepp gick inge vidare alls måste hitta någon annanstans att lägga upp bilden. Tips?
 
reef skrev:
Nu ska vi se om jag får fram min bild på eländet...
Nepp gick inge vidare alls måste hitta någon annanstans att lägga upp bilden. Tips?
Ett mail till mig går bra.
 
MathiasS skrev:
Ett mail till mig går bra.
skynda skynda....
 
Vem är kvalitetsansvarig?
 
Nu provar jag igen om det funkar.
varför kan jag inte lägga ut bild????
Skickar den till dig MathiasS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.