Har haft en VVS montör här som installerat min ackumulatortank som ska kopplas mot en kökspanna, just nu går den bara på elpatron då skorstenen inte är helt klar. Jag har vattenburen golvvärme inkopplad mot tanken.

Se bilderna: röda pilar visar varmvattnets riktning och blå pilar visar returflödet. Pumpen sitter innan värmeslingorna om det har någon betydelse.

Som jag ser det på instruktionen från esbe (http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg130 )
så verkar den vara felmonterad. Och jag får heller inte utmatning av varmvatten att fungera. Jag antar att om jag ställer den på max. (bredaste stället på visaren) så ska den mata ut endast varmvatten och på min. så ska den bara ta vatten från returen, eller har jag fel?

Har också förstått att man kan välja mellan om den ska blanda eller fördela, kan någon förklara skillnaden för mig och vad som är bäst i mitt fall.
 
  • VVS-installation med ackumulatortank, termometer och rör visande riktning på varm- och returvatten med röda och blå pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ackumulatortank och rör anslutna till golvvärme med pilar som visar flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Mer info att svara på
Den ESBE har inget stopp , går att snurra hur många varv som helst
Men du säger VV -Kv ska shunten bara vara för VV eller för VV och värme samt ladda tanken
Ska det vara så att shunten blandar vatten eller helt bara för hetvatten från pannan
 
Redigerat:
Shuntens uppgift ska endast vara att skicka ut varmvatten från pannan till golvvärmeslingorna. Genom att ställa den i olika lägen ska jag kunna ställa hur mycket varmvatten den tar och hur mycket returvatten den blandar ut detta med.
 
Hur menar du att den inte har något stopp? Den går bara att ställa mellan min och maxläget, går ej att snurra längre än så åt något av hållen!
 
L
kanske din har stopp , dom jag använt går att snurra ratten runt 360 grader
Ser inte ut att vara rätt shunt finns en modell 230
Det här är din in från vänster och rakt upp , samt ut till höger

www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_218_4905428_gruppfil.pdf

Och du ska ha den här , hittade inte samma info som ovan , men ladda ner bruksanvisningen
på den länk nedan så ser vilken riktning vattnet ska gå , pilar visar det , sen kanske man måste tänka lite bakvänt ,eftersom din sitter med mitten uppåt men det ska vara in från båda sidor ,och ut rakt upp

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg230
 
L
En gång till , på matningen till fördelaren till GV finns ingen max termostat
Om det blir fel på shunten av något slag så kommer det att kunna bli i värsta fall +90C
ut på slingorna , det kommer dom inte att må bra av , max +45C rekommenderas
 
Ja precis. Jag har nu den som i bilden 4a eller 6a. Men så som jag vill ha den alltså in från båda sidorna och ut rakt upp finns ju inte. Så då måste man väl vända på den?
 
L Liteavvarje skrev:
En gång till , på matningen till fördelaren till GV finns ingen max termostat
Om det blir fel på shunten av något slag så kommer det att kunna bli i värsta fall +90C
ut på slingorna , det kommer dom inte att må bra av , max +45C rekommenderas
Nej, det stämmer. Tanken är också att det ska monteras någon slags shunt innan fördelaren, som begränsar värmen till en vald maxtemperatur. Men montören hade ingen med sig och ska återkomma med en sådan. Han visste inte heller vad den hette, men skulle kolla upp och återkomma. Kanske någon som vet vad han syftade på? Är det maxtermostaten som du säger?
 
L
pelrik pelrik skrev:
Ja precis. Jag har nu den som i bilden 4a eller 6a. Men så som jag vill ha den alltså in från båda sidorna och ut rakt upp finns ju inte. Så då måste man väl vända på den?
Dom är ritade med vredet framåt och ut nedåt , om du har in på sidorna och nedåt , vrider du den 180grader så är forfarande in på sidorna och ut blir uppåt

pelrik pelrik skrev:
Är det en sådan här jag måste ha? [länk]
I så fall var den dyr :(
Finns det inga andra alternativ?
NEJ Det är en SYR , säkerhet för kokning av panna ,
Hittar inte namnet på en tempbegänsare nu , men det finns säkert någon som har namnet här och läser tråden
 
L Liteavvarje skrev:
Dom är ritade med vredet framåt och ut nedåt , om du har in på sidorna och nedåt , vrider du den 180grader så är forfarande in på sidorna och ut blir uppåt
Jag hittar ingen bild med in på båda sidorna och ut uppåt (eller nedåt), utan det är alltid in på ena sidan och ut på andra sidan samt uppåt.

Någon som vet vad en sådan temp. begränsare heter då?
 
L
Så du menar att jag måste byta till en helt annan shunt? Borde man inte bara kunna koppla den jag har som i bild 3 b och då alltså vrida den 90 grader åt vänster?
 
L
Då måste rören dra om med den som jag länkade till , bara lossa den som sitter där och byta
Blir rätt på en gång ,
 
Ja, det är ju sant. Får se vad rörisen säger. Tack för hjälpen så länge.

Och som sagt, om någon vet vad en sådan där temperaturbegränsare heter så säg till! (Se inlägg #8 och 10.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.