Hej!
Behöver hjälp med att bedöma om det går att få ett bra resultat genom att montera renoveringsgips direkt mot nuvarande innertak (se bild) eller om jag måste riva och börja om.

Tänkte tanken på montagelim på gipset och infästning av gipsskivornas ändar i takstolar???

Nuvarande innertak är, vad jag tror, gjort av masonit. Det är monterat direkt i takstolar dvs ingen nedregling / gles.

Renovering pågår och elektrikern vill passera takstolar med rör så jag kommer behöva borra upp hål i innertaket förbi varje takstol. Huset har nästan platt tak så det är inte möjligt att krypa på vinden.
 
  • Hål i ett befintligt innertak av masonit där takstolarna syns genom öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte utrymme att slå på gles utanpå?
 
  • Gilla
Mr_FooL och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tänkte tanken men då blir det tight med höjderna i köket :(

Alternativet höjdmässigt skulle vara att riva allt, sätta råspont och sedan reparationsgips.
 
Redigerat:
L
I åtanke på höjd , renoveringsgips är nog inget bra , det kommer att hänga ner sig mellan takstolarna , finns inget direkt styvhet i det , vanligt gips 13 mm ska ha max 600 mm på infästningarna vid väggmontage , hänger även den ner sig i tak med 600C/C
Så för att sätta gips i taket , finns bara två allternativ för dig
Riva allt , regla upp mera mellan takstolarna ( normalt i tak 300 C/C ) för fäste av dom , mycket jobb eller sätta gles 300 C/C underifrån
 
Hej!
Så min ide att montera reparationsgips dikt an nuvarande undertak medelst montagelim och skruv är inte möjligt?
 
L
Hänger taket ner nu , vilken tjocklek har respektive skivor i taket
Kan du säga hur långt det är mellan takstolarna , är det som brukligt ca 1 - 1,2 meter
Då finns inget riktigt underlag för att fästa i , ren-gips är bara 6 mm och kommer med säkerhet att hänga ned sig
 
måste ju vara enklare att riva ner och göra om. Minst risk att bli besviken sen också......
 
  • Gilla
Sampson och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Till viss del sant men utmaningen är öppen planlösning så inte bara kök utan även vardagsrum och entré får byggas om då.

Nuvarande skivor är 22mm och jag hittar ingen kombination förutom 17 råspont + 6 repgips som skulle göra det möjligt att byta bara i kök.
 
L
Hänger taket nu ? , troligtvis 22 tretex du har i taket och ev masonit på det för slät yta ,
Avstånd mellan stolarna ?
 
Om den befintliga sandwich-historian sitter bra i takstolarna ser jag inget hinder att limma renoveringsgips. Baserat på det lilla jag har jobbat med det tunna eländet låter det dock jobbigt att arbeta med i tak.

@Liteavvarje du missuppfattade nog TS, att hänga gipsen direkt i takstolarna utan annat underlag var nog aldrig ett alternativ.
 
  • Gilla
magnuss
  • Laddar…
L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om den befintliga sandwich-historian sitter bra i takstolarna ser jag inget hinder att limma renoveringsgips. Baserat på det lilla jag har jobbat med det tunna eländet låter det dock jobbigt att arbeta med i tak.

@Liteavvarje du missuppfattade nog TS, att hänga gipsen direkt i takstolarna utan annat underlag var nog aldrig ett alternativ.
Förstod det , men det finns en och annan grop att åka i , när det gäller infästningen
därav frågan och svaret
Det går ju faktiskt att sätta råspont 17 mm lite tätt med , man tjänar lite mm
Men som du säger ren-gips inget roligt att jobba med , går lätt av , allra helst vid takmontage
 
Har du ingen spont utan bara masonit ?
 
M MagHam skrev:
Har du ingen spont utan bara masonit ?
Det är två masonit med papper i bikupemönster mellan. Modernt för sin tid får man säga och samma princip som exempelvis IKEA flitigt använder numera.
 
L
Dom är rätt starka och bäriga , går att skruva i med långa skruv ,som går igenom allt , men var försiktigt så du inte drar för hårt , skruven fräser ur masoniten , då det inte är så mycket materiel att fästa i och ren-gipsen är tunn , det blir snabbt stopp på inträngandet
Tveksamt om det går att dra en gipsskruv så skallen går in i ren-gipsen , men kanske på en
13 mm ,
 
  • Gilla
M.Wadell
  • Laddar…
Eftersom du inte kan skruva CC 300 så måste limma (om bikakemasoniten håller för det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.