shalafi shalafi skrev:
Så här gjorde jag
Ja får bli så jag gör med inser ja.
Var osäker på att brytaren funkade i det läget men gör den ju.
Den är ju mkt snyggare när
den är i linje då den är formad o passa ihop då, men får ju gå ändå.
 
  • Gilla
shalafi
  • Laddar…
B
Skärmdump av dubbla push-notiser från SPC Connect med olika meddelanden om larmstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har ett litet ”problem” med Push, får två stycken varje gång... och de ser inte riktigt likadana ut. Någon som varit med om samma ?
 
B Boan skrev:
[bild]


Har ett litet ”problem” med Push, får två stycken varje gång... och de ser inte riktigt likadana ut. Någon som varit med om samma ?
När du har definierat flera områden i SPC:n, så får du, när du larmar av/på alla områden, dels en händelse per område och även en gemensam händelse som säger att alla områden larmats av/på. Om du däremot bara larmar av/på ett enskilt område så får du bara av/pålarmningshändelsen för det specifika området.

//Göran
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
B Boan skrev:
[bild]


Har ett litet ”problem” med Push, får två stycken varje gång... och de ser inte riktigt likadana ut. Någon som varit med om samma ?
Som ja tidigare skrivit så krävs det lite handpåläggning i connect händelseprofilen i centralen om man inte vill bli bombad med sms vid till frånkoppling så kolla där.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
För er som har haft problem med DNS uppslagningen så kan ni uppdatera till minst 3.8.1 eller till senaste 3.8.5 för att lösa det.

"DNS operation

The operation of the DNS server has been updated to support windows DNS servers.
In the field it was detected that with certain providers the SPC panel DNS server
would not resolve a URL (www.spcconnect.com) this has now been addressed.
"
 
Går det att uppdatera manöverpanelerna på något listigt sätt? Eller är de kanske för gamla för v.2?

Skärmdump av mjukvaruuppdateringslista för X-BUS expandrar och modemer med versionsnummer och datum.
 
[QUOTE = "xypus, post: 2847109, member: 173119"] Can you update the control panels in any way? Or are they perhaps too old for v.2?

Visa bilaga 246424
 
S
Hej!

Håller på och bygger hus och får tyvärr inte dra kablarna till mitt SPC-larm själv utan det ska min elektriker göra. Från är vilka kablar jag behöver. Förstår att Cat5 kabel är att rekommendera men ska denna köras till "allt"? Tacksam för konkreta benämningar och vad jag ska ha kablarna till. Jag ämnar ha ett spc 4320 med expansionsenhet total 14 sektioner med magnerkontakter, ir-detektorer, rökdetektor, samt siemens kameror både trådbundna och en trådlös. jag behöver även kablage till inomhussirén samt utomhussirén med blixtljus.

Min elektriker behöver svar vilka kablar han ska dra då han ska in i huset nästa vecka.
TACK!
 
B
Räcker med vanlig 4-ledare. Typ telekabel. Varför måste han dra?!?!?!

Så länge de sätter tomrör kan du väl dra själv?!
 
S
Mitt kontrakt är utformat på det sättet, jag har inte tillträde till huset förrän efter slutbesiktningen. Detta är mer regel än undantag förstår jag...
Så telekabel till "allt" alltså?
 
B
Men måste de sätta in larmkablarna? De kan väl ha bara rör? Så drar du efter slutbesiktning. Larm är ju inget som krävs....

Finns en lite modernare variant som är bra. Modernare än EKKX , men kolla meterpris...
 
S
Jag har installerat larm tidigare i en ny villa och det blir VÄLDIGT knepigt om inte kablarna löper i tomrören när väggarna är igensatta. Rent ekonomiskt sparar jag faktiskt på att låta elektrikern dra kablarna. Men jag måste som sagt veta vilken kabel och det är lite bråttom... Kan jag installera expansionsenheten i larmcentralen eller ska den ligga längre ut mot detektorerna?. Expansionsenheten kräver väl en 5-ledrare och då går det väl inte med telekabel (4 ledare) va jag förstår ska det vara en cat5-kabel till expansionsenheten?
 
B
Det funkar bra med cat5 också. Men jag tycker trådarna är lite för tunna.

Nä, den är ju X-bus så bara 4 räcker. Jag satte allt vid centralen, är ju smidigt men blir ju mycket kabel och rör. Sätter du en Exp en bit bort och där drar in från givare blir det ju mindre kabel o rör.

Köpte min på lasshop.se den är lite lagom styv. Annars funkar det som sagt med vanlig ekkx. Såvida du inte har över 200m
 
S
vänta nu endast 200m? du menar väl inte totallängd utan per sektion? Om jag har 14 sektioner så kommer jag ju lätt upp i flera hundra meter...sist landade jag på ca 600m kabel!
 
B
Gäller x-bussen. Står i manualen. Eller var det 400m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.