harry73
Ska bli spännande med dina bilder. Och bra med dina synpunkter även om jag inte hänger med överallt. T ex angående sovloftet, bygger man den såklart inte om man bygger huset åt rörelsehindrade. De skulle inte ha nytta av det.
Men de flesta är inte rörelsehindrad och då behöver man bara uppfylla kraven för att samhället inte ska behöva bekosta anpassningen.
Så det behöver inte vara perfekt efter en anpassning som förhoppningsvis alldrig behövs, men det ska fungera även om det blir ett skithus.
 
J Jansch49 skrev:
Krille4 - Angående hissen eller annan lösning. Bara ett konstaterande - en rörelsehindrad som sitter i rullstol har ingen nytta av ett sovloft.
Som motorcykelåkare och roadracing fanatiker har jag tyvärr träffat/lärt känna en del människor som skadat ryggrad och är förlamade under bröstkorgen. De flesta roadracingåkare är extremt målinriktade och använder rullstolar som de kan bl.a kan hoppa upp för trappor med. För dom är exempelvis 1,3meter cirkel onödigt max 20mm tröskel är ett skämt, fast givetvis är det nog bra för personer som hamnar i rullstol på äldre dar. (Dock 1,3m radie och 9 dörr är onödigt mycket för moderna rullstolar).
Vad man trots allt måste acceptera är att även en tävlingsinriktad rullstolsburen person kan inte nyttja ett loft.
Svaret på din fråga är alltså (igen): En som är rullstolsburen har inte någon nytta av ett loft. Om personen ifråga har assistans någon tid på dygnet kan han i sig nyttja det för förvaring men det gör ju inte det dagliga boendet rymligare.

Angående "att tappa ca 3 kvm pga handikapp regler".
När man ritar planlösning för ett Attefallshus OCH måste uppfylla reglerna för handikapp-anpassat tar våtutrymmet stor plats (större plats än nödvändigt för icke handikappade) på tillgänglig BOA. I en normal huvudbyggnad med t.ex. över 100kvm BYA spelar det mindre roll, resterande yta är relativt lättplanerad därför man har många meter utöver våtutrymmet att "leka med".
I ett Attefallshus kommer både "utrymme för sömn och vila" (bäst att välja rätt term) och kök/pentry, mm att påverkas av våtrumsutrymmets placering, och inte minst storlek, skapa begränsningar för övriga behov.
Dessutom, många Attefallshus prefabriceras och transporteras på EU vägar därefter vilket medför att maximal bredd blir 2,6 meter blir ett viktigt konstruktionsmått (att transportera "bred last" kostar). Valet blir därför kanske att tillverka 2 moduler med max 2,5 m bredd = max 5 meter = att man kan uppnå kvadratiskt hus = vilket ger den teoretiskt optimala BOA:n.
När man prefabricerar 2 halvor för att skapa ett komplett Attefallshus kan man inte lägga skarven i ett våtutrymme eller i ett halvt kök t.ex. Detta bidrar till att ytterligare komplicera hur nyttjandet av de ca 20-22 kvm BOA man har tillgängligt.
Att prefabricera (tillverka husmoduler i fabrik) minskar kostnaden med ca 20% och precisionen/ kvalite'n blir oerhört mycket bättre vilket beror bl.a. på klimatoptimerad fabrik och CNC.
Att "tappa ca 3kvm" beror alltså inte bara på 1,3 meter cirkel utan på hur man kan nyttja resten av ytan och dessutom få "eländet" till kundens tomt. Prova själv med att skissa hur det är svårt att få ihop dörröppningar, kök, sovutrymme (förlåt, jag menar "utrymme för sömn och vila"), skarvar vid prefab, mm.

Jag skall försöka ta några bilder i veckan på mitt egna Attefallshus och förklara hur "tänket var". Det är då lättare att förstå varför t.ex inte köket klarar BBR:s krav trots att t.ex. våtutrymmet inte är handikapp-anpassat osv.

Krille4 - ifrågasätt gärna, om jag inte kan svara på allt finns det väl andra på forumet som kan bidra med synpunkter. Bara vi inte glömmer målet - Forumet och tråden är till för att hjälpa människor, ge tips och stöd om de vill satsa på ett Attefallshus.
Utsäkta, men jag begriper inte vad du vill säga med texten i näst sista stycket. Sedan tycker jag du lägger in en massa ovidkommande synpunkter i diskussionen. Krille4’s hänvisningar visar exempel som är helt godkända.
 
J Jansch49 skrev:
Krille4 - Angående hissen eller annan lösning. Bara ett konstaterande - en rörelsehindrad som sitter i rullstol har ingen nytta av ett sovloft.
Som motorcykelåkare och roadracing fanatiker har jag tyvärr träffat/lärt känna en del människor som skadat ryggrad och är förlamade under bröstkorgen. De flesta roadracingåkare är extremt målinriktade och använder rullstolar som de kan bl.a kan hoppa upp för trappor med. För dom är exempelvis 1,3meter cirkel onödigt max 20mm tröskel är ett skämt, fast givetvis är det nog bra för personer som hamnar i rullstol på äldre dar. (Dock 1,3m radie och 9 dörr är onödigt mycket för moderna rullstolar).
Vad man trots allt måste acceptera är att även en tävlingsinriktad rullstolsburen person kan inte nyttja ett loft.
Svaret på din fråga är alltså (igen): En som är rullstolsburen har inte någon nytta av ett loft. Om personen ifråga har assistans någon tid på dygnet kan han i sig nyttja det för förvaring men det gör ju inte det dagliga boendet rymligare.

Angående "att tappa ca 3 kvm pga handikapp regler".
När man ritar planlösning för ett Attefallshus OCH måste uppfylla reglerna för handikapp-anpassat tar våtutrymmet stor plats (större plats än nödvändigt för icke handikappade) på tillgänglig BOA. I en normal huvudbyggnad med t.ex. över 100kvm BYA spelar det mindre roll, resterande yta är relativt lättplanerad därför man har många meter utöver våtutrymmet att "leka med".
I ett Attefallshus kommer både "utrymme för sömn och vila" (bäst att välja rätt term) och kök/pentry, mm att påverkas av våtrumsutrymmets placering, och inte minst storlek, skapa begränsningar för övriga behov.
Dessutom, många Attefallshus prefabriceras och transporteras på EU vägar därefter vilket medför att maximal bredd blir 2,6 meter blir ett viktigt konstruktionsmått (att transportera "bred last" kostar). Valet blir därför kanske att tillverka 2 moduler med max 2,5 m bredd = max 5 meter = att man kan uppnå kvadratiskt hus = vilket ger den teoretiskt optimala BOA:n.
När man prefabricerar 2 halvor för att skapa ett komplett Attefallshus kan man inte lägga skarven i ett våtutrymme eller i ett halvt kök t.ex. Detta bidrar till att ytterligare komplicera hur nyttjandet av de ca 20-22 kvm BOA man har tillgängligt.
Att prefabricera (tillverka husmoduler i fabrik) minskar kostnaden med ca 20% och precisionen/ kvalite'n blir oerhört mycket bättre vilket beror bl.a. på klimatoptimerad fabrik och CNC.
Att "tappa ca 3kvm" beror alltså inte bara på 1,3 meter cirkel utan på hur man kan nyttja resten av ytan och dessutom få "eländet" till kundens tomt. Prova själv med att skissa hur det är svårt att få ihop dörröppningar, kök, sovutrymme (förlåt, jag menar "utrymme för sömn och vila"), skarvar vid prefab, mm.

Jag skall försöka ta några bilder i veckan på mitt egna Attefallshus och förklara hur "tänket var". Det är då lättare att förstå varför t.ex inte köket klarar BBR:s krav trots att t.ex. våtutrymmet inte är handikapp-anpassat osv.

Krille4 - ifrågasätt gärna, om jag inte kan svara på allt finns det väl andra på forumet som kan bidra med synpunkter. Bara vi inte glömmer målet - Forumet och tråden är till för att hjälpa människor, ge tips och stöd om de vill satsa på ett Attefallshus.
Jag ska erkänna att jag har lite svårt att följa din argumentation kring loft? Jag förstår också att en rullstolsbunden person inte har någon direkt nytta av ett loft. Men diskussionen rör väl om man kan uppfylla boverkets krav på tillgänlighet i ett attefallshus eller inte?

Jag förstår inte riktigt heller "att tappa 3 kvm"? Badrummet går i stort sett bara att placera på ett sätt i ett attefallshus - d v s i ett "hörn". Många hus byggs antagligen helt eller delvis på plats och då behöver man inte ta hänsyn till modulernas mått. Även om man då köper huset i moduler - hur kan moduler på 2,5 m i bredd vara en begränsning om badrummet bara behöver vara 1.70 alternativt 1.90 brett?

Du får hemskt gärna lägga in bilder så att jag förstår de problem som du tar upp.

Själv upplever jag inte det du tar upp som några större problem utan ser helt andra saker som utmaningar t ex:

- Vilken typ av lofttrappa är bäst om man vill ha en rimligt enkel väg upp på loftet och inte vill offra för mycket boyta. Många attefallshus har bara en stege upp vilket jag tycker är helt orimligt om det ska fungera som permanentboende.
- Bästa lösningen för uppvärmning och kyla. Själv funderar jag på luftvärmepump då den både kan värma på vintern och kyla på sommaren. Utan kyla på sommaren tror jag ett attefallshus blir olidligt varmt.


/Krille
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Utsäkta, men jag begriper inte vad du vill säga med texten i näst sista stycket. Sedan tycker jag du lägger in en massa ovidkommande synpunkter i diskussionen. Krille4’s hänvisningar visar exempel som är helt godkända.
Komplettering. Min kommentar gäller Jansch54’s text.
 
J Jansch49 skrev:
Krille4 - Angående hissen eller annan lösning. Bara ett konstaterande - en rörelsehindrad som sitter i rullstol har ingen nytta av ett sovloft.
...
Vad man trots allt måste acceptera är att även en tävlingsinriktad rullstolsburen person kan inte nyttja ett loft.
Svaret på din fråga är alltså (igen): En som är rullstolsburen har inte någon nytta av ett loft. Om personen ifråga har assistans någon tid på dygnet kan han i sig nyttja det för förvaring men det gör ju inte det dagliga boendet rymligare.
Men vad har det med saken att göra? I en vanlig tvåplansvilla gäller samma sak: en rullstolsbunden har inte nytta av övervåningen. Ska man inte bygga tvåplansvillor? Sovloftet i ett attefallshus är en bonus ovanpå de 20-21 m2 man har i bottenplanet. Kan man inte utnyttja sovloftet blir det som ett vanligt attefallshus utan sovloft. Inget konstigt med det.
 
Harry73: Jag lovade ju att visa lösningen på vårt egna Attefallshus .Tänkte börja med att visa exteriören s!Apf7OaVqIG7wjQNH2JY3Kg7da4hV s!Apf7OaVqIG7wjQNH2JY3Kg7da4hV i detta inlägg så jag vet att bildkopieringen funkar
 
Vinterbonat attefallshus på 25 kvm med 3-glasfönster och yttre persienner, på en trädäckad terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev det nog rätt... Fler bilder kommer imorgon (hoppas jag) med beskrivningar.
Attefallshuset är 5x5meter och vinterbonat med 3-glasfönster, ca 30cm väggtjocklek (varav 20cm är isolering) och fasad/utseende som stämmer med huvudbyggnaden. Fönsterpartiet har YTTRE motordrivna persienner då det annars blir dyrt att hålla temperaturen nere under sommarmånaderna. Fönsterpartiet ligger mot syd/sydöst - ca 140grader. Taket är "platt" = 1,5 graders lutning. Det är 8cm höjdskillnad mellan innergolv och terrass, ett viktigt mått OM man bygger med maxhöjd 4meter.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ett snabbt svar till f91jsw och alla andra som har kommenterat eller tyckt något om att jag skrev om fysiskt handikappade och loft. Vad jag menade var:
- om man skall bygga för permanent boende i Attefallshus är det helt ointressant att prata om loft. ALLA krav måste kunna uppfyllas på bottenplanet, Det är inte bara 1,3meter cirkeln.
- Om man skall bygga för permanent boende = huvudbyggnad som åtminstone har 80-100kvm BYA är det ingen utmaning. Man kan dock planera, om man vill, att ha en handikapphiss eller liknande till övervåning eller källare. Den tar drygt 2kvm BOA och då har man full frihet (nästan) att placera toa-dusch/kök/sovplats/mm på bottenplan eller annat plan..
- Om man däremot bygger ett Attefallshus som gäststuga eller lekstuga (eller något liknande) är det mängder av krav som inte behöver uppfyllas. Det handlar t o m om krav som är UTANFÖR Attefallshuset.
- De regler som är till för att skapa ett rimligt boende för fysiskt handikappade är också ofta onödiga. T.ex. hur många rullstolar är 80cm breda? Och behöver 1,3meter för att vända? Den vanligaste elrullstolen har ca 65cm bredd. OK, för att inte jag ska få skit för detta vill jag konstatera att det FINNS extrabreda rullstolar som har lite över 70cm bredd.
Man måste inse rimligheten att anpassa huset efter rullstolen eller tvärtom, alltså 500.000:- i investering eller 4.000:-. D v s Ett icke handikapp-anpassat hus (Enligt BBR) kan faktiskt ge bättre levnadsstandard och utrymme för de flesta fysiskt handikappade.

Om man nu tänkt sig att hyra ut eller låta dottern/sonen få "eget" kanske det inte är så smart att göra en anmälan om Attefallshus för PERMANENT boende. Allt handlar om man tror att en eventuell fysiskt handikappad som man vill hyra ut åt (eller har i familjen) verkligen behöver dom utrymmen BBR föreskriver.

Jag är gärna med i en diskussion om de bästa möjliga lösningarna men de måste då utgå från verkligheten.
 
J Jansch49 skrev:
Ett snabbt svar till f91jsw och alla andra som har kommenterat eller tyckt något om att jag skrev om fysiskt handikappade och loft. Vad jag menade var:
- om man skall bygga för permanent boende i Attefallshus är det helt ointressant att prata om loft. ALLA krav måste kunna uppfyllas på bottenplanet, Det är inte bara 1,3meter cirkeln.
- Om man skall bygga för permanent boende = huvudbyggnad som åtminstone har 80-100kvm BYA är det ingen utmaning. Man kan dock planera, om man vill, att ha en handikapphiss eller liknande till övervåning eller källare. Den tar drygt 2kvm BOA och då har man full frihet (nästan) att placera toa-dusch/kök/sovplats/mm på bottenplan eller annat plan..
- Om man däremot bygger ett Attefallshus som gäststuga eller lekstuga (eller något liknande) är det mängder av krav som inte behöver uppfyllas. Det handlar t o m om krav som är UTANFÖR Attefallshuset.
- De regler som är till för att skapa ett rimligt boende för fysiskt handikappade är också ofta onödiga. T.ex. hur många rullstolar är 80cm breda? Och behöver 1,3meter för att vända? Den vanligaste elrullstolen har ca 65cm bredd. OK, för att inte jag ska få skit för detta vill jag konstatera att det FINNS extrabreda rullstolar som har lite över 70cm bredd.
Man måste inse rimligheten att anpassa huset efter rullstolen eller tvärtom, alltså 500.000:- i investering eller 4.000:-. D v s Ett icke handikapp-anpassat hus (Enligt BBR) kan faktiskt ge bättre levnadsstandard och utrymme för de flesta fysiskt handikappade.

Om man nu tänkt sig att hyra ut eller låta dottern/sonen få "eget" kanske det inte är så smart att göra en anmälan om Attefallshus för PERMANENT boende. Allt handlar om man tror att en eventuell fysiskt handikappad som man vill hyra ut åt (eller har i familjen) verkligen behöver dom utrymmen BBR föreskriver.

Jag är gärna med i en diskussion om de bästa möjliga lösningarna men de måste då utgå från verkligheten.
Det är möjligt att vi diskuterar olika saker men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt ett loft skulle vara ointressant i ett attefallshus för premamentboende?

Med ett sovloft kan man med god planering få en ok sovplats som rymmer en dubbelsäng plus lite förvaringsutrymmen. Låt vara att takhöjden blir låg men ett sådant utrymme på kanske 8-10 kvm är värt otroligt mycket om man ska bo permanent i ett attefallshus som utan loft har en boyta på max 20 kvm.

Jag är jätteintresserad och vill gärna veta mer om vad det är för krav som är så svåra att uppfylla i ett attefallshus för permanentboende? Visst blir badrummen någon kvadratmeter större och man måste "rita in" en bäddsoffa på bottenplanet. Men övriga krav känns varken speciellt dyra eller komplicerade att uppfylla. Fast jag ska villigt erkänna att jag kan ha fel och missar något viktigt.

/Krille
 
R Rosten1000 skrev:
Nästa problem är att om du har tänkt att hyra ut det och kunna tjäna ca 60 000:- skattefritt. Det tycker inte skattemyndigheten om. 2 år sa dom till mig att det var okej. Sen var man tvungen att starta firma och skatta för vinsten. Undantaget var om det var korttidsboende eller släkting som hyrde det.
Är det inte 40 000 fritt och sedan 30% på överskjutande del?

Eller det kanske skiljer mellan permanent och komplement mm mm?

Jag är nästan säker skatteverket säger Moms plikt om det är möblerat (och mer än 16v uthyrt per år)?
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är 40 000 kr plus 20% av hyran som är skattefri per år. Allt över det betalar man 30% skatt på.

[länk]

Om du hyr ut tillfälligt till olika hyresgäster på ett sätt som liknar hotellverksamhet kan du bli skyldig att registrera dig och betala moms.

[länk]
:rofl::rofl:
 koll på läget (y)(y)
Tack
 
K Krille4 skrev:
Det är 40 000 kr plus 20% av hyran som är skattefri per år. Allt över det betalar man 30% skatt på.

[länk]

Om du hyr ut tillfälligt till olika hyresgäster på ett sätt som liknar hotellverksamhet kan du bli skyldig att registrera dig och betala moms.

[länk]
Men om du hyr ut i mer än 2 år så räknas det som verksamhet och då slutar skattefördelen och du tvingas betala skatt på allt. Så säger skattemyndigheten till mig.
 
R Rosten1000 skrev:
Men om du hyr ut i mer än 2 år så räknas det som verksamhet och då slutar skattefördelen och du tvingas betala skatt på allt. Så säger skattemyndigheten till mig.
Jag hyrde ut 4 lägenheter för några år sen, hade revisor (körde som näringsidkare)
Inget som var på tal då ifrån dom iaf

Har du nån länk?
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Jag hyrde ut 4 lägenheter för några år sen, hade revisor (körde som näringsidkare)
Inget som var på tal då ifrån dom iaf

Har du nån länk?
Var skattemyndigheten som sa till mig att uthyrning av Attefall ibland var i princip skattefritt men om man hyrde ut det hela tiden (minst två år i sträck) så var man näringsidkare och då skulle man vara tvungen att starta en firma och skatta på allt. Undantag var tillfälliga uthyrningar och uthyrning till nära släkting sa dom. Vi tänkte bygga en stuga och såg fram mot en extra bonus i fickan när man blir pensionär.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.