Bytte kök och vitvaror där hällen inte fungerade utan bara gav ifrån sig ett klickande ljud. Ringde leverantörer och beskrev felet som skickade en tekniker. Denne drog ut kontakten och konstaterade att nollan saknades. Debitering: 956:-
Så byter du nytt köl i en äldre lägenhet, kolla alltid upp att nollan finns i uttaget!
 
Vad tacksamt att det fanns inbyggt skydd för klantskallar eftersom annars hade hällen bara varit att kassera.
 
L
Det ringer en del och frågar vilken spis dom ska köpa , svaret blir vad står det på gamla spisens skylt , står det 380 (400) N så finns nollan , enbart 400 så kan nollan finnas i uttaget men inte säkert , men rekommenderar alltid till köp av ren 400 , om det finns vägguttag ( perilex )
Alla rena 400 till 98% har sladd och stickpropp monterade
Om det ska vara en induktionstyp eller halogentyp så måste noll finnas
 
Vet inte om jag blev klokare av det där
 
L
D DFYD123 skrev:
Vet inte om jag blev klokare av det där
Om den gamla är en ren 400V så kan det vara så att ingen nolla finns fram ,inte ovanligt , då är det kört med en spis som ska den , då köper man en ren 400V och bara pluggar in om det är finns perilexuttag , det finns alltid ( nästan ) 3 faser i uttaget
 
Så mao om det på typskylten på din gamla spis står elementspänning 230/400 (220/380) så har du nolla men om det står elementspänning 400 (380) så vet du inte om du har nolla. Summasumarum anlita en behörig installatör.
Min rekommendation är ofta induktion, varför sätta begränsningar... nolla går alltid att lösa
 
Det är idag inte helt vanligt med spisar som har 400V elementspänning. Och det blir inte enklare att förstå hur man skall göra av att spisar ofta är märkta 400V 3N~ eller 2N~ när de har 230V elementspänning.
 
Alla moderna hällar av induktionstyp består av 2 st. separata delar men en del av elektroniken är gemensam. (undantag är små hällar med bara 2 zoner)
En standard häll typ IKEA Är oftast på 7400 Watt / 230 Volt = 32,2 Ampere.
Det har du förmodligen inte tillgång till i bostaden.

Men då hällen består av två delar så räcker det med 16A till varje del, men det måste komma från olika faser.
Om lägenheten bara har en fas (vanligt i hus byggda 1955-1960) kan man mata de två delarna med samma fas men då måste det vara 2.5 mm² både på fas och nolla till var och en av delarna
alltså totalt 5st ledare.
Vän av ordningen undrar hur detta fungerar?
En modern häll känner om det är samma fas som matar båda halvor och begränsar max effekten, det yttrar sig så, att om 2 zoner är på turbo/P och en tredje zon sätts på turbo drar dom två första ner till läge 7.
Vissa modeller kan man programmera maxuttaget till 20A =4600 W eller andra effekter för att skydda huvudsäkringar.

Som tur är har personen vid spisen inte den simultanförmågan att h¤n kör allt på turbo :crysmile::oops: samtidigt. Därför funkar det oftast utan problem.
 
Redigerat:
Finns fö en hel del hällar på marknaden som även går att koppla på 3 faser. Men när det gäller hällar så är det inga större frågetecken huruvida nolla eller inte behövs för den behövs alltid förutom till Electrolux EHP60010 som även finns 400volt. (Nya hällar)
 
A
A Avemo skrev:
Det är idag inte helt vanligt med spisar som har 400V elementspänning. Och det blir inte enklare att förstå hur man skall göra av att spisar ofta är märkta 400V 3N~ eller 2N~ när de har 230V elementspänning.
det är super vanligt med 400v spisar i stort sätt är det uteslutande 400v spisar
 
A Avemo skrev:
Det är idag inte helt vanligt med spisar som har 400V elementspänning. Och det blir inte enklare att förstå hur man skall göra av att spisar ofta är märkta 400V 3N~ eller 2N~ när de har 230V elementspänning.
Svaret finns i ”N”
 
400V 3N~ innebär som man kan gissa att den behöver nolla. Det kan man mycket riktigt se på "N". Det ologiska i beteckningen är 400V eftersom ingen del av spisen matas med 400V. Elementspänningen är 230V till skillnad från vad man skulle kunna gissa. Jag kan inte ange några proportioner beträffande hur många nya spisar som har 400V elementspänning och alltså har märkningen 400V 3~ (utan N). Men pratar vi inbyggnadshällar eller induktion så har jag aldrig sett det.
 
electroluxaren skrev:
det är super vanligt med 400v spisar i stort sätt är det uteslutande 400v spisar
En helt vanlig spis är oftast 400volt, men 80cm eller bredare så är det uteslutande 230volt då vi är ganska ensamma i världen att köra 400volts spisar. Alla induktion är 230volt även om BSH envisas med att kalla vissa ”400 volt men det krävs nolla” sen vet jag inte hur representativ vår försäljning är i jämförelse mot övriga landet. ”En vanlig spis” säljs nästan uteslutande till fastighetsägare idag. Bostadsrättsinnehavare eller husägare köper idag induktion i större utsträckning än vanliga spisar iaf hos oss.
 
A Avemo skrev:
400V 3N~ innebär som man kan gissa att den behöver nolla. Det kan man mycket riktigt se på "N". Det ologiska i beteckningen är 400V eftersom ingen del av spisen matas med 400V. Elementspänningen är 230V till skillnad från vad man skulle kunna gissa. Jag kan inte ange några proportioner beträffande hur många nya spisar som har 400V elementspänning och alltså har märkningen 400V 3~ (utan N). Men pratar vi inbyggnadshällar eller induktion så har jag aldrig sett det.
Dom finns inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.