1 1903 skrev:
Frågan är hur långt avstånd det behöver vara? Inluft kanske 3 meter ifrån utluft.
Beror på vindriktningen, men jag skulle nog rekommendera olika gavlar. 3m är för lite.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Beror på vindriktningen, men jag skulle nog rekommendera olika gavlar. 3m är för lite.
Tänkte att man lagar mat under en timme, ingen är då i sovrummet...
 
1 1903 skrev:
Tänkte att man lagar mat under en timme, ingen är då i sovrummet...
Skulle inte vilja ha matos/fett in i sovrummet.
 
B Broken arrow skrev:
Skulle inte vilja ha matos/fett in i sovrummet.
Ha, du har en poäng.
 
Om köksventilationen går rakt ut genom ytterväggen, som jag har, måste utblåset på fasaden var med brandskydd, tändskyddande 1 m ovanför utloppet. Isolerade rör förstås. Jag har ett våtrumm inkopplat mitt på avluften från köket. Fläkten sitter monterad på ytterväggen eftyersom jag inte ville dra rör genom taket och fa huv på taket.
Se nedan.
http://ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdfhttp://ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf

kolla fläktar från Östberg, kunde int kop filen tyvärr.
 
Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
Om köksventilationen går rakt ut genom ytterväggen, som jag har, måste utblåset på fasaden var med brandskydd, tändskyddande 1 m ovanför utloppet. Isolerade rör förstås. Jag har ett våtrumm inkopplat mitt på avluften från köket. Fläkten sitter monterad på ytterväggen eftyersom jag inte ville dra rör genom taket och fa huv på taket.
Se nedan.
[länk]

kolla fläktar från Östberg, kunde int kop filen tyvärr.
Ok, tack, jag är med på imkanalen, sett en del lösningar här, och det kommer att bli fult. Men jag fattar inte hur du dragit våtrumsröret "jag har ett våtrumm inkopplat mitt på avluften från köket"
 
Fläkten sitter på fasaden 1,2 m från spisläget. Bakom spisväggen finns toa/dusch och där har ja kopplat på röret(toa/dusch/tvätt) mitt på kanalen spisfläkt till fasadfläkt (isolerad). Fasdfäkten går dygnet runt, Frankefäkten ovan spisen forceras i 3 steg när jag steker. Funkar klockrent. Ventiler i sovrum storstuga, braskamin i stuga.
 
S seniorkonsult skrev:
Fläkten sitter på fasaden 1,2 m från spisläget. Bakom spisväggen finns toa/dusch och där har ja kopplat på röret(toa/dusch/tvätt) mitt på kanalen spisfläkt till fasadfläkt (isolerad). Fasdfäkten går dygnet runt, Frankefäkten ovan spisen forceras i 3 steg när jag steker. Funkar klockrent. Ventiler i sovrum storstuga, braskamin i stuga.
Ok, tror jag fattar (?) Har du någon brandspjäll ner till toa? Eller kan ev brand då ta sig ner i toanröret som jag tolkar vara efter spisen, innan imkanalen?
 
1 1903 skrev:
Ok, tror jag fattar (?) Har du någon brandspjäll ner till toa? Eller kan ev brand då ta sig ner i toanröret som jag tolkar vara efter spisen, innan imkanalen?
Inget brandspjäll, bara ett påstick genom duschrumsväggen,röret isolerat med 3 cm nätmatta. Väggen har ytskikt av kakel, alltså inget brännbart.
 
S seniorkonsult skrev:
Fläkten sitter på fasaden 1,2 m från spisläget. Bakom spisväggen finns toa/dusch och där har ja kopplat på röret(toa/dusch/tvätt) mitt på kanalen spisfläkt till fasadfläkt (isolerad). Fasdfäkten går dygnet runt, Frankefäkten ovan spisen forceras i 3 steg när jag steker. Funkar klockrent. Ventiler i sovrum storstuga, braskamin i stuga.
Vill inte vara negativ, men köra med dubbla fläktar riskerar att os hammar på fel ställe.
 
B Broken arrow skrev:
Vill inte vara negativ, men köra med dubbla fläktar riskerar att os hammar på fel ställe.
Fel. Fasadfläkten körs dygnet runt. När spisfläkten slås på forceras fasadfläkten. En mycket vanligt förekommande funkltion på enbostadshus. I mitt fall är det endast hygienutrymmet som lagts till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.