Vi har byggt ett prafab hus inkl. stomresning.
Pga omständigheter blev vi tvungna att plocka ner plast och gips på väggarna.
Vår ilska var enorm när vi såg hur vårt splitternya hus var isolerat.
Glipor på flera centimeter många småbitar itryckta, t:ex i ett utrymme ca 50 cm brett mellan reglarna är det itryckt 8 st bitar i varje!!
Isolering itryckt med sidan utåt och ej förskjutna skarvar.
Tänk alla som bygger och aldrig ser hur väggarna ser ut inuti!
Borde ingå i slutbesiktningen att gå över med värmekamera.
Det är ju vi som ska betala uppvärmningen när husfabrikanterna slarvar!!!
Decoria
 
Tja, tack för funderingar i saken. MEN åter till kärnfrågan tror ni/vet ni om det duger att man själv tar och "fotar" lite och sedan säger till totalentreprenören  "se här, här saknas isolering ,diffusionsspärr" eller vad det nu kan vara som saknas, vänligen fixa till saken.  Jag menar inte att man fotar till entreprenören på ett ställe där det känns (nog för man skulle vilja det,) utan man kommer med lite bildupptagningar på det nya huset som verkar sakna isolering både här o där.
Det måste väl vara en auktoriserad "värmekamera operatör"  för att den STORA hubyggareföretaget ska bry sig eller????? Vi har ju regler för det mesta i sverige, vad gäller i detta fall?????? Huset jag bygger ligger i Göteborgstrakten.

Deralte
 
Hustillverkarna verkar ju vara rätt duktiga på att låta bli att åtgärde småfel har jag läst. Har ingen aning om hur de skulle bete sig i det här fallet.

Men om du visar upp "riktiga" (vilket de är, oavsett fotograf) termo-foton på brister i huset så har de inget skäl till att backa på det.
Det är solklara bevis.

Hälsa dem att du postar dem till Sverker med tunnan, det kanske hjälper ?
 
undrar om det kan vara bra att säga till huslevrantören att huset kommer att fotas med värmekamera innan dom får betalt, helst med tanke på att det är en stor investering i att bygga ::)
 
H
Fick erbjudande av Anticimex att göra energi besiktning inkl titt med värmekamera, då skulle de komma med åtgärdsförslag efter besiktningen samt ca besparning efter åtgärd. Ord pris för hela den besiktningen som tar ca 2 h kostar runt 3800:-
 
Hej!

Det är inte bara att hyra en värmekamera och göra en undersökning på egen hand.

Först måste man provtrycka huset/n för att få rätt tryck i huset, annars kan resultatet i värmekameran blir felaktiga. Vid rätt tryck kan man sen se ev. läckage osv.

Sen måste man också ta hänsyn till material, temperatur (inne ute) ev reflektioner bekratningsvinklar, emissiviteter etc. Med fel inställningar i kameran får du felaktiga termiska bilder.

Därför rekommenderar jag dig att anlita ett proffs, med en KORREKT utförd provtryckning/termografering kan man spara mkt pengar efter åtgärder, finns undersökningar som visar på upp till 40 % sparade värmekostnader, ett snitt på ca 25%.

Prismässigt får du räkna med 10000:- sek plus moms dvs 12500 för normalvillan.
Då får du också rapporter på provtryckning, termografering som ett underlag att använda mot byggentreprenören vid ev. brister.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.
 
DonJorge skrev:
Först måste man provtrycka huset/n för att få rätt tryck i huset, annars kan resultatet i värmekameran blir felaktiga.  Vid rätt tryck kan man sen se ev. läckage osv.
"provtrycka"?
 
Hej! Tomtebo!

Japp enligt eu standard EN13829 för energibestämmelser.
Bara en tidsfråga innan det är krav i Sverige med, Norge har det redan exempelvis.
 
DonJorge skrev:
Hej! Tomtebo!
Japp enligt eu standard EN13829 för energibestämmelser.
Bara en tidsfråga innan det är krav i Sverige med, Norge har det redan exempelvis.
Hej!

Men vad exakt gör man "provtrycker"? (Jag tänker mest på sotaren när jag hör det ordet.)
 
Hej!

Kort sagt så gör du en täthetsprövning av huset/byggnaden.
Jag hade en bra firma som täthetskollade mitt nya hus med efterföljane termografering, och det är jag glad för, sparade många sköna slantar samt att entreprenören fick rätta till brister jag aldrig haft en chans att påvisa annars.

Fick till en liten trevlig förlikning så entreprenören fick stå för hela kalaset på 12500;- för provtryckning och termografering ;D

Ifrågasatte också hustillverkarn starkt ,varför det inte gjordes provtryckning och termografering i nybyggdahus (vilket jag ser som ett kvalitetstest om något), vilket viftades bort med att det inte finns någon lag om det!!!

Då förklarade jag att det hade kännts tryggt om det hade gjorts på hustillverkarens in rådan för att påvisa att deras hus håller vad vi kunder förväntar oss när vi betalar runt 3 miljoner för ett nytt hus.(sthlms området)

Är det någon som är intresserad av en egen undersökning så pm:a mig så får ni numret till dom jag använde mig av.
 
DonJorge skrev:
Kort sagt så gör du en täthetsprövning av huset/byggnaden.
Jag gissade det, men hur går detta till rent praktiskt?
 
Såvitt jag förstått, så sätter dom igen alla utflöden ventiler, köksfläkt etc.
Sen monterades det in i dörröppningen nån form av fläkt, som blåser in massa luft i huset och skapar ett övertryck, sen mäter "fläkten" luftflödet och via datorn som är kopplad till "fläkten" så får du ut en rapport på hur flödet i huset är.
Målet är att få upp trycket till 50Pascal vilket motsvarar ett blåsigt väder, och därefter lokalisera ev. brister.

Lite luddigt förklarat kanske men är ju ingen expert.
 
DonJorge skrev:
Målet är att få upp trycket till 50Pascal vilket motsvarar ett blåsigt väder
Jisses, det låter nästan som om man måste surra inredningen!
 
;D

Nejdå så illa är det inte. :cool:
 
Mikael_L
100 000 Pascal = 1bar, så 50 Pascal är inte "högt tryck".
Men som vanligt är det beroende på applikation sas.
I ett bildäck ska det vara ca 200 000 Pascal, men det önskade undertrycket i huset från ventilationen ska bara vara några få Pascal!...

Om jag räknar lite på det, så krävs det ca 2kg i kraft för att öppna en 2x1 meters dörr om den hålls igen med 10 Pascal lufttryck ... :surprised:
(om jag nu inte räknade fel... många nollor lite här och var, var det ... ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.