Martin_B
Vi sitter några personer och diskuterar frågan i rubriken, men har alltså lite olika åsikter om vare sig en tillbyggnad höjer husets värde med minst lika mycket som själva tillbyggnaden kostar, eller ej.

Diskussionen började när vi pratade om ifall jag själv skulle bygga ut eller inte, vilket jag funderar lite på.
Själv är jag lite kluven och vet ej riktigt vad jag skall tro. Det känns som att det beror lite på hur och vad man bygger ut.

Idag är det ju rätt kostsamt att bygga ut med alla regler osv., alla som skall vara inblandade som kvalitetsansvariga, det skall göras kontroller och utstakning eventuellt, bygglovet i sig kostar en del. Det är högre energikrav, vilket ökar kostnaden, krav på handikappanpassning, och krav på både det ena och det andra.
Så bara i administrativa avgifter kostar det ganska mycket att bygga till.

Då är frågan. Får man verkligen tillbaka alla de pengar man investerar i en tillbyggnad? En tillbyggnad på ca. 50 kvadrat kan säkerligen gå på 1 miljon kronor. Men höjer det verkligen husets värde om huset exempelvis är 200 m2 stort redan från början? Får man verkligen 1 miljon kronor mer om huset istället är 250 m2?

Det måste väl ändå bero på läget också, ifall huset ligger på landet eller i ett finare villaområde i Stockholm t.ex.

Jag är lite kluven i frågan...
 
I de flesta fall är nog svaret nej.
Det som påverkar värdet mest är läget, ett ruttet pörte i ett attraktivt läge är fortfarande dyrare än en nyrenoverad skrytvilla i avkroken.
 
  • Gilla
Rina Melchor och 6 till
  • Laddar…
Vi räknar med att hämta hem det vi lägger ner den dag vi säljer. Vi får det åtråvärda ”femte sovrummet” vilket gör vårt hem mer lättsålt. Ökar BOA från 117 till ca 140 samt gör vårt hus unikt i radhusområdet genom att tillsätta fönster i söder.

Om det blir en prisnedgång på hus så räknar vi att vi ändå får mer för huset än innan vår utbyggnad.

Länk till min projekttråd finns i min profil.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Byggde fristående garage på 70kvm med 30kvm loft. Byggkostnad 300000:-. Ungefärlig värdeökning på huset med garaget uppgår till 600000:-.

Men då ska såklart rätt köpare hitta hit som vill ha ett funktionabelt garage med 2 pelarlyft mm.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
Det ör långt ifrån säkert att det är värt det. Särskilt om det ökar ytan från 200 till 250. Om man ökar från 80 till 130 ökar man nog antalet intressenter högst märkbart. Men det beror ju mycket på vilken ort man har huset på.
 
  • Gilla
teamlundver och 4 till
  • Laddar…
Är på g med 60m2 tillbyggnad, vilket inkluderar lvvp och ftx som ska dras runt i befintliga huset där det går. Vi går från 105m2 med två sovrum till 160m2 med 4 sovrum. Tror det kommer göra huset betydligt mer attraktivt. Mäklaren värderade färdiga huset till befintliga plus uppskattad kostnad för tillbygget.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Som vissa menar på här, att det inte är säkert att man får igen pengarna, tänker jag också. Det är nog väldigt individuellt. Ändå låter det på vissa som att det i princip alltid är en bergsäker investering att bygga ut och man får igen pengarna. Och det är säkert så på vissa orter/vissa områden och i de fall utbyggnaden är en märkbar förbättring / svårt att vara utan.

I vårt fall är jag inte alls så säker på det, även om ung. hälften av mitt sällskap menar att "kör på bara, du kan ej förlora på det".
I mitt fall har vi drygt 220m2 boyta i nuläget (dock bara 145m2 som räknas som boarea enl. lag). Och en tillbyggnad på 40 m2 skulle öka till ca. 185 m2 boarea enl. lag (dock 260m2 i praktiken).
Skillnaden/förbättringen med tillbygget skulle bli en mycket bra planerad bottenvåning med stor hall där man inte behöver nästan "snubbla" på trappan till övervåningen direkt när man kommer in, större toa/badrum m dusch, samt ett riktigt fint och rejält kök med köksö och allt.
Istället för som vi har det idag med i princip ingen hall på BV och man dyker nästan rätt på trappan så fort man kommer in. Kök som tyvärr även blir "genomfartsled" in till resterande BV, vilket är värdelöst, och en liten toalett.

Vi har idag redan 4-5 sovrum, så att det blir ett rum extra efter tillbyggnad, vilket man skulle kunna använda som sovrum, tror jag inte är avgörande.

Fast vad vet jag, husköpare kanske är väldigt intresserade av att få en väl planerad villa med stor hall och stort öppet kök? Såpass att de är beredda att spendera 0,5-1 mille extra?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Martin_B
En annan stor anledning till min skepsis om att man kan få igen pengarna, är också att folk verkar köpa vad som helst idag till nästan vilket pris som helst, bara det ligger i hyfsade områden och huset i fråga är intressant (ofta gamla charmiga renoveringsobjekt).
Och de betalar sådana sjuka summor, att man undrar liksom hur de tänker. Sedan slänger de ut 2 miljoner på renovering och tycker det är värt det.

Och då tänker jag. Hade det haft någon som helst betydelse om kåken hade varit 40-50 m2 större eller ej? Känns som att det inte hade gjort någon skillnad överhuvudtaget.

Garage skall vi inte ens tala om, det verkar som att folk inte ens bryr sig längre? :D Svårt att tävla med sådana budgivare, som verkar ha bottenlös plånbok och bara höjer sina bud hur objektet än ser ut och hur mycket kärlek (och därmed också pengar) objektet än kräver...
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Fast det ovan nämnda kanske är resultatet av en extremt låg ränta och mycket slappa amorteringskrav :D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
En annan stor anledning till min skepsis om att man kan få igen pengarna, är också att folk verkar köpa vad som helst idag till nästan vilket pris som helst, bara det ligger i hyfsade områden och huset i fråga är intressant (ofta gamla charmiga renoveringsobjekt).
Och de betalar sådana sjuka summor, att man undrar liksom hur de tänker. Sedan slänger de ut 2 miljoner på renovering och tycker det är värt det.

Och då tänker jag. Hade det haft någon som helst betydelse om kåken hade varit 40-50 m2 större eller ej? Känns som att det inte hade gjort någon skillnad överhuvudtaget.

Garage skall vi inte ens tala om, det verkar som att folk inte ens bryr sig längre? :D Svårt att tävla med sådana budgivare, som verkar ha bottenlös plånbok och bara höjer sina bud hur objektet än ser ut och hur mycket kärlek (och därmed också pengar) objektet än kräver...
Garage fick vi sagt att det inte påverkade en krona på vår värdering, bra att ha typ sa mäklaren.

Läget är ju det viktiga, hade vi byggt vår villa 1 mil utan för stan så hade vi inte ens fått hälften så hög värdering mot vad vi fick nu.

På extremt små hus gör nog 40-50 kvadrat rätt mycket, men utgår man från 150 kvadrat eller uppåt så är det nog svårt att räkna hem investeringen som värdehöjande.
 
  • Gilla
Peter4321 och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Garage fick vi sagt att det inte påverkade en krona på vår värdering, bra att ha typ sa mäklaren.

Läget är ju det viktiga, hade vi byggt vår villa 1 mil utan för stan så hade vi inte ens fått hälften så hög värdering mot vad vi fick nu.

På extremt små hus gör nog 40-50 kvadrat rätt mycket, men utgår man från 150 kvadrat eller uppåt så är det nog svårt att räkna hem investeringen som värdehöjande.
Sen är det skillnad på garage och garage. Mitt nybyggda har helkaklad toalett och sen ett loft som enkelt går o skärma ifrån garagedelen och vips så har man en attefallsbyggnad. Så visst ett "vanligt" 50kvm dubbelgarage kanske inte ger så mkt men vissa andra.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Sen är det skillnad på garage och garage. Mitt nybyggda har helkaklad toalett och sen ett loft som enkelt går o skärma ifrån garagedelen och vips så har man en attefallsbyggnad. Så visst ett "vanligt" 50kvm dubbelgarage kanske inte ger så mkt men vissa andra.
Möjligt att det är skillnad, de ville inte ens titta på garaget här och då är ändå värderingen strax under 4 miljoner, mäklaren menade på att det inte var så stor investering, vi har betalat strax över 110 000kr för vårt 55 kvadrat garage med ryggåstak så jag är nog villig att hålla med mäklaren där, intresset för garage har varit väldigt svalt på de husvisningar jag varit på, många här där jag bor har det mest som förråd, så det är ju en ganska begränsad mängd köpare som värderar det högt vilket blir svårt att ta med i en värdering.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
När jag letat hus har det skiljt ganska markant i pris mellan hus som enkel- resp dubbelgarage.
 
Martin_B
När jag tittar på hus, går på visning osv., så är det i första hand huvudbyggnaden, dvs. huset, jag lägger tid och energi på att utvärdera och det är just också husbyggnaden som avgör för min del om jag skall satsa på fastigheten eller ej.
Garage, inte minst när det är bra placerat, är välplanerat, är stort nog och är i bra skick, är snarare något som gör att jag känner att objektet blir "komplett"/"mer komplett" så att säga
.
Det i sin tur gör att ett eventuellt medverkande i budgivningen blir en än större självklarhet, för man känner bara att "men här finns ju t.o.m ett perfekt garage och allt, så slipper man tänka på det sen", och då ger man sig in i budgivningen med ett större leende och kanske mer entusiasm.

Samtidigt är det så för mig, att om jag vill ha ett objekt riktigt mycket, och jag bestämmer mig för att "nä, detta skall jag ha!", så är det faktum att där finns garage eller inte, inte det minsta avgörande för ifall jag kommer lägga bud och hur mycket jag är beredd att ge. Jag kommer att vara beredd att bjuda precis lika högt för objektet i fråga (om jag nu verkligen vill ha det) fast det inte har garage, som om det hade stått ett dubbelgarage där.

Min gissning är att många andra tänker likadant. Verkar i alla fall så numera med det extrema tryck det är på villor, och bostäder över lag.
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
När jag letat hus har det skiljt ganska markant i pris mellan hus som enkel- resp dubbelgarage.
Beror nog på var i landet du befinner dig, har inte märkt någon skillnad i pris mellan hus just för garagets skull, skicket på huset och framförallt läget verkar vara det som gäller.

Kan ju dock säga att jag nästan aldrig sett några hus till salu som har garaget likt det shomakie byggt så den kan ju vara lite trixig att värdera.

Personligen så gillar jag garage, skulle dock inte betala över halvmiljonen extra för att köpa någon annans "mancave" den vill jag nog göra själv i så fall.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.