Vi har lärt att det är viktigt med bra isolering i våra hus. Men HUR VET MAN ATT DEN ÄR BRA? Att den är dålig kan man kanske förstå när man får höga elräkningar. Hälsade på hos bekanta några dagar under förra vintern i Stockholmstrakten. Det blåste ute och under natten och det var  som om någon "drog av mig täcket", men jag upptäckte att det var ett "tjuvdrag" runt fönstret och rullade in mig i täcket så att jag låg invirad i det. MEN man kunde känna att det blåste  in under fönstren, det saknades drevning runt flera fönster och dörrarna i huset. Vet någon om vad som gäller när man tar bilder med värmekamera i ett hus för att hitta värmeläckage??? Kostnader för sådan undersökning, samt behörighetskrav på den som gör undersökningen??? Var finns dessa företag, gärna adresser på västkusten där jag bor.
Deralte
 
Någon konsultfirma kan säkert hjälpa dig. Jag har själv använt en sådan värmekamera från FLIR som vi köpt in till firman. Sök på nätet på Termografering. Borde kosta kanske 2000-2500 kr. Du kan även hyra värmekamera själv för en dag.
 
Tack för svar. Men duger det att man själv tar bilder om man skall påtala brister och få entreprenören att åtgärda dessa??
Flera synpunkter/råd är välkomna.
Deralte
 
Vet ej vad som gäller men värmekameran sparar bilderna med temperatur och skala så det blir väldigt tydliga "bevis" i alla fall.
På de dyrare kamerorna kan man i efterhand zooma och panorera runt i bilden man tagit och kolla temperaturen på olika byggnadsdelar.
Man lägger över bilderna på en dator som vilka digitalbilder som helst.
 
Vem säljer värmekameror och vad kostar de?
 
Aha. Var den lättanvänd?

Letade runt lite och just den finns för 49,5' + moms i Sverige. Månne ännu billigare utomlands.
 
Tack för synpunkter. Men.. .... det verkar lite i överkant att gå och köpa en värmekamera för kanske 100 000 SEK, eller 49000 SEK, bara för att göra några termografiska upptagningar på sin egen kåk. Min budget när jag bygger tillåter INTE sådana utsvävningar. Har hört att en energikartläggning inklusive dokumentering med värmekamera kostar för en villa 3000-5000 SEK, det ligger mer rätt i min budget.  Det lär även vara krav på att den som gör termograferingen är certifierad kanske som bevis på att personen kan tolka värmebilderna.
Goda råd emottages.....
Deralte
 
Aha. Var den lättanvänd?

Letade runt lite och just den finns för 49,5' + moms i Sverige. Månne ännu billigare utomlands.
Ja det tycker jag, tog en stund innan man bestämde sig för i vilket läge man skulle köra den i, finns en del inställningar.

Skitkul var det faktiskt.

Ska se om jag kan kasta upp nån bild på hemsidan sen.

Var rätt coolt att fota utedelen på värmepumpen, den var becksvart (kallt) men sen såg man ett rör som var gul/rött, de som leder in värmen till innedelen.
Riktigt kul mojäng faktiskt.

Proppskåpet likaså, se vad som drar mest ström, luftpumpen förstås :)

Dock är det inte alltid så muntra foton att titta på ibland, man får acceptera att man bor i ett gammalt hus som drar lite, vissa saker går att justera, vissa får man leva med.

Jag tycker dock att fotograferingen endast var som ett "kvitto" på att det är lite otätt på vissa ställen som jag redan visste om.
Man har lärt sig vart det drar under tiden vi bott i huset.
Temperaturen var kanske mer chockerande.
Golvsockeln på övervåningen i sovrummet, mot kattvinden (takfoten) höll 5c tror jag.
I andra sidan av sovrummet 17c.
Som sagt, jag visste det innan men det kändes bra att se det med kameran.

:cool:
 
Hej!

Man kan hyra på Cramo (i Stockholm i alla fall.) Vet inte hur resultatet blir om man försöker köra själv, men är också nyfiken på att prova.

/pinebar
 
jocke@nybleus.se skrev:
Skitkul var det faktiskt.
Tack för den målande rapporten!

Borde gå att få tag i någon lågbudgetvariant eller något äldre instrument som ändå är fungerande för rimliga pengar. Fast andrahandsmarknaden är kanske inte så stor.

Men instrumenten kanske går att hyra någonstans, jag vill nämligen hålla i ett själv utan medföljande energikartläggningsgubbe. ;)

 
pinebar skrev:
Hej!

Man kan hyra på Cramo (i Stockholm i alla fall.) Vet inte hur resultatet blir om man försöker köra själv, men är också nyfiken på att prova.

/pinebar
Ah se där en minut före mig, har du kollat upp hyrpriset?
 
Fast tyvärr plus moms, 1718:- med.

Nästan så man funderar på att köpa en Fluke för 62 och hyra ut för en tusing själv... räcker att hyra ut 62 dygn totalt... nån som är intresserad av att hyra av mig? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.