Hej! Hoppas ni kan hjälpa oss med vad en renovering kan komma kosta, vi ska renovera nedervåningen på vårt västerbottenshus som senast var renoverat omkring 1950. (Vi bor för tillfället på övervåningen som var renoverad omkring -85)

Det som ska göras prio 1:
Ny köksinredning (köket är ca 27 kvm och vi vill INTE ha kök från IKEA), ny el, nya väggar och nytt innertak, omläggning av golv i alla rum (ca 65-70 kvm om man utesluter badrummet), flytta badrum från hall till gamla kammaren som är på ca 12 kvm (ny VA, klinkersgolv m golvvärme och väggar i våtmatta), bygga en "groventre" ca 20-25 kvm på ena kortsidan av huset där vi ska ha bergvärmepump, vattenberedare, handfat, golvvärme och klinkersgolv.

Jag har räknat att det kommer gå på 1.100.000 kronor. Vad tror ni om den kalkylen? :)

När nedervåningen är färdig kommer vi byta yttertak, ny brädfodring, trekammarbrunn, ny bro och en stor altan på ca 60 kvm så har ni information om priskalkyl på detta får ni gärna dela med er!


Mvh
 
tommib
Väldigt svårt att säga utan att veta mer förutsättningar, t.ex. hur enkelt det är att flytta VA för badrummet, hur enkelt det är att ansluta nya groventren, vilken grundläggning den ska ha och om det finns försvårande/fördyrande faktorer (ex asbest, massa betong som måste bilas).

Spontant tycker jag att det låter dyrt men det kan också vara ett ok pris beroende på förutsättningarna.

Varför vill ni inte ha ett IKEA-kök? Jag läste lite i dina andra inlägg och med tanke på den relativt låga värderingen på huset verkar det riskabelt att sätta in ett väldigt dyrt kök.

Välkommen till forumet om ingen har sagt det.
 
tommib tommib skrev:
Väldigt svårt att säga utan att veta mer förutsättningar, t.ex. hur enkelt det är att flytta VA för badrummet, hur enkelt det är att ansluta nya groventren, vilken grundläggning den ska ha och om det finns försvårande/fördyrande faktorer (ex asbest, massa betong som måste bilas).

Spontant tycker jag att det låter dyrt men det kan också vara ett ok pris beroende på förutsättningarna.

Varför vill ni inte ha ett IKEA-kök?

Det är ett timmerhus så varken betong eller asbest, jag tänkte att man kan göra dörren in till huset där nuvarande fönster är för att slippa göra hål i timmerväggen när vi endå inte har nytta av fönstret.
VA ska flyttas ca 4 meter och passera under en timmervägg. Grunden har jag ingen aning om, så enkel som möjligt utan att den ska vara dåligt isolerad. Marken består nästan endast av sten och är väldigt kompakt.
Det är mycket pengar och jag hoppas det kommer bli billigare :)

Jag tycker inte något av ikeaköken fallen mig i smaken. Jag vill ha ett lantligt kök med sekelskiftekänsla, det skulle isådanafall vara luckan "Laxarby" men då måste vi lacka om luckorna och jag tycker inte den har de rätta detaljerna som jag vill ha :)
De känns lite tråkiga helt enkelt, väldigt basic.
 
S
I intebyggarebob skrev:
De känns lite tråkiga helt enkelt, väldigt basic.
Helt rätt :) man renoverar ju för sig själv och inte för framtida köpare :)
 
tommib
Om du ska ändra ett fönster till en dörr i ett timmerhus ändrar du förutsättningarna för den väggen rätt mycket. Jag kan för lite om timmerhus själv men efter att ha läst mycket av @heimlaga här på forumet så har jag förstått att man ska ta det väldigt varligt med dem.

Grundläggningen för den nya delen kan bli dyr, kan bli billig. Det beror på om det är berg i marken eller inte. Enklast är troligen platta på mark.

Ang köket så skulle jag verkligen rekommendera att ni inte köper att dyrt kök bara för att ni kan. Moderna köksskåp är tillverkade på i stort sett samma sätt oavsett fabrikat och har således liknande hållbarhet. Att göra dyra rent estetiska val när man har så mycket att fixa som ni har (vad det låter) är inget jag skulle göra. Vänta med det till slutet i så fall om det blir pengar "över". Sätt in ett billigt men funktionellt kök nu.
Värderingarna i detta beror också på var i livet ni är och hur mycket ni tjänar, det har jag ingen information om.
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Helt rätt :) man renoverar ju för sig själv och inte för framtida köpare :)
Precis! Det är min sambos farmors hem som vi fått ärva och vi ska förhoppningsvis bo här resten av livet och vi känner att det är bättre att göra precis som vi vill ha det istället för att vi ska ångra oss att vi inte valde "rätt" redan från början :)
 
tommib
Visst är det så. Samtidigt måste man rätta munnen efter matsäcken och de andra projekten du räknar upp låter relativt dyra (och nödvändiga). Jag förstår att ni vill göra rätt från början och att det inte går att vänta med köket men räkna då på prisskillnaden och hur snart ni kan göra de andra projekten. Måste ni låna pengar till dem? Hur mycket kan/vill ni låna? Vilken risk är acceptabel för er?
 
tommib tommib skrev:
Om du ska ändra ett fönster till en dörr i ett timmerhus ändrar du förutsättningarna för den väggen rätt mycket. Jag kan för lite om timmerhus själv men efter att ha läst mycket av @heimlaga här på forumet så har jag förstått att man ska ta det väldigt varligt med dem.

Grundläggningen för den nya delen kan bli dyr, kan bli billig. Det beror på om det är berg i marken eller inte. Enklast är troligen platta på mark.

Ang köket så skulle jag verkligen rekommendera att ni inte köper att dyrt kök bara för att ni kan. Moderna köksskåp är tillverkade på i stort sett samma sätt oavsett fabrikat och har således liknande hållbarhet. Att göra dyra rent estetiska val när man har så mycket att fixa som ni har (vad det låter) är inget jag skulle göra. Vänta med det till slutet i så fall om det blir pengar "över". Sätt in ett billigt men funktionellt kök nu.
Värderingarna i detta beror också på var i livet ni är och hur mycket ni tjänar, det har jag ingen information om.
Tack för ditt svar, men billigt och funktionellt är inte våran smak. Vi ska förhoppningsvis bo här resten av livet (vi är i 25-års åldern) och våran gräns är 1.700.000.- på renovering. Huset är värderat i nuvarande skick till 900.000 (med skog/mark är hela fastigheten värderad till 2.600.000).
 
tommib
Gör en budget. Ta in offerter på de olika arbetena ni vill/måste göra och se hur mycket det blir.

Som exempel gjorde vi för några år sedan om kök och ett nytt badrum i vårt hus. Detta innefattade även en hel del rörjobb och eljobb. Jag rev det mesta själv. Slutnotan landade runt 450k men då fanns det fördyra de faktorer (asbest, 12k att sanera) och helkaklat badrum (men bara ca tre kvm och billigt kakel). Vi har nyligen gjort om hall+matrum+vardagsrum med nya väggar, tak, nytt stengolv i hallen med golvvärme under och en ny trappa. Tror det landade på 300k men är inte helt säker. Trappan kostade 90k. Även här fanns det lite fördyrande faktorer men också saker som gjorde det billigare (el).
 
Hej!

Grattis till fint hus, gillar de gamla timmerhusen i hemtrakterna.

Svårt att säga hur det blir för just er i pris. Men som input kan jag ge lite exempel från vår renoveringar i 50-tals funkishus i steniga valt det vi vill ha utan att försöka göra dyrt, det ska kännas rätt och det var vi haft glädje av.

Köket tog vi ner en väg så det blev 3ggr så stort ungefär, öppen planlösning. Vi valde kök från puustelli som vi är supernöjda med (har Ikea i tvättstugan, inte kul.). Inredningen gick på ca 170000 med vitvaror och allt. Då är det ca 10m kök med skåp, hurtsar, överskåp mm. Allt som allt någonstans i krokarna 500-600000 tror vi, det blev bäst att sluta räkna och göra klart :)

Vårt badrum är ganska litet, ca 9kvm men visade sig ha 4 lager av upphöjningar så rivningen var ganska omfattande. Allt som allt landade det på ca 120000. Men vi hittade ett riktigt bra klinkergolv på rea som vi ville ha, kaklet hittade vi också på rea men där var vi begränsade i urvalet eftersom väggen under var så ojämn så kunde vi inte ha för stora plattor.

I samband med köket dog vi on all el också, ca 35000 med två nya centraler och runt 900m kabel och kanske ett 20-tal uttag och lysknappar från Rinova tror jag de heter.

Har lite fler exempel också, men summa summarum så har vi lärt oss att det blivit ca 30% dyrare än vi tänkt Padron början och at hantverkare inte heller vet. I ett gammalt hus dyker många underliga saker upp som man inte kan förutse eller ens gissa sig till.

Vi har gjort en yta i taget i möjligaste mån. Det var gett kontroll på ekonomin och andrum att återhämta oss efter varje projekt för det är jobbigt att renovera. Dessutom har vi lärt oss mycket om vad och hur vi vill ha saker, få tid för reflektion och eftertanke. Små detaljer som kan göra skillnad för en själv när det blir lite extra bra, eller att planlösningen behöver tänkas on en aning särskilt när något flyttar.

Kan säga att jag varit ledig i perioder från jobbet också för att hjälpa till och det har sparat oss säkert ett par hundra tusen.

Kan även säga att det är sjukt många val som ska göras till ett kök och badrum, bara den delen att välja allt och svara på frågor kan vara ett riktigt sänke men väl värt när det är klart.

Men som sagt, om ni har möjlighet, ta er tid, gör en yta i taget, bygg mot ett mål men målet kan skifta en aning beroende på vad som kommer upp.
 
Om huset är beboeligt idag skulle jag nog bytt plats på prio ett och två...

Om du ska bygga ut och förändra både vatten och avlopp (värmepump och trekammarbrun) verkar det lite onödigt krångligt att först renovera alla ytskikt på bottenvåningen....
 
Efter att ha renoverat om vårt hus mer eller mindre fullständigt och även byggt nytt så är min erfarenhet att då jag räknat noga (dvs utan plussa på i varje post) på allt och gjort en budget på min bästa gissning så blir slutnotan alltid 10-30% högre på större omfattande saker. Och då har jag inte stött på några okända hemska saker (stenhus från 50-talet). Skillnaden är ffa pga att hantverkare blir dyrare än de uppskattar själva plus allt småplock och poster som man kanske inte tänkte på. Så mitt råd är ta in offerter och räkna på det så noga du kan och lägg sedan på 25% som buffert. Allt annat är en glad/tråkig överraskning.

Tyvärr verkar detta vara en naturlag.
 
S SueCia skrev:
Helt rätt :) man renoverar ju för sig själv och inte för framtida köpare :)
Är Ikea-kök något som lockar köpare alltså? Förknippar själv Ikea med hyfsad kvalitet för billigt pris, men framförallt stämpeln "sånt som alla andra har" (och därmed lite småtrist, även om det kan vara snyggt och funktionellt). Känns inte som något man lyfter fram i hemnet-annonser direkt, men jag kanske har fel? Eller är just köken annorlunda från resten av sortimentet?
 
S
W Wagner skrev:
Är Ikea-kök något som lockar köpare alltså? Förknippar själv Ikea med hyfsad kvalitet för billigt pris, men framförallt stämpeln "sånt som alla andra har" (och därmed lite småtrist, även om det kan vara snyggt och funktionellt). Känns inte som något man lyfter fram i hemnet-annonser direkt, men jag kanske har fel? Eller är just köken annorlunda från resten av sortimentet?
Vet inte vad du pratar om, det jag menade var att TS gör rätt i att följa sitt eget tycke snarare än åsikter om att ”det känns riskabelt med tanke på husets värde”
 
S SueCia skrev:
Vet inte vad du pratar om, det jag menade var att TS gör rätt i att följa sitt eget tycke snarare än åsikter om att ”det känns riskabelt med tanke på husets värde”
Det håller jag helt med om, klart man ska! Åtminstone om man tänker bo kvar några år.

Fick intrycket att du menade att just Ikea-kök är eftertraktat av köpare, och då jag har läst något liknande andra gånger, blev jag lite nyfiken på om det är gängse uppfattning. Kanske Ikea är extra bra på just kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.