Deras grejer ser bulkiga ut, det var precis jag fick in en Nexasändare bakom strömbrytaren.

edit: jag hatar Apple :p
 
  • Gilla
tcepser och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Deras grejer ser bulkiga ut, det var precis jag fick in en Nexasändare bakom strömbrytaren.

edit: jag hatar Apple :p
Kolla plejd också
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fibaros puckar tycker jag inte är så stora. Bakom en strömbrytare är det lugnt, men bakom ett vägguttag är det inte många millimeter över. Men jag har en puck i varje uttag till fönsterbel så det får plats :)

Edit.
En plejd är lika stor, om inte större än Fibaros :)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska du ha Z-wave så ska du uteslutande köra med Fibaros grejer. Det är den världens Apple.
Apple, dvs dyrt och oflexibelt? ;)

För en ingenjör räknas bara produkter som har kommandotolk eller setup med config I textformat.. . :)

Jag har förresten både android och iPhone, min första dator var en apple II.
 
  • Gilla
tcepser
  • Laddar…
Tror nexa är större än fibaro...
 
J JohanLun skrev:
Apple, dvs dyrt och oflexibelt?
Förlåt, jag har fördomsfullt placerat herr Malmgren i fel fack och trodde att "Apple" skulle försegla affären. Jag spelar i ert lag.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Förlåt, jag har fördomsfullt placerat herr Malmgren i fel fack och trodde att "Apple" skulle försegla affären. Jag spelar i ert lag.
Du har tolkat mig rätt, men du har fel om Apple. Jag kör HTC, bättre premiumkänsla och du slipper iOS ;)
 
:)

Jag ska erkänna att det Apple får att funka, det verkar funka för det mesta... min iPhone har bättre batteriprestanda, den funkar att koppla mot bilens radio och få fram navigation (karta, voice, appar) på skärmen -nästan- varje gång. Android funkade halvdant på de 5 första versionerna och förra bilens, inklusive uppdatering av stereon.

Men det är ganska oflexibelt, funktioner är ologiska (dock verkar de för icke ingenjörer vara logiska) och jag blir tokig på att det bara finns en knapp som tar en hela vägen tillbaka...

Men jag måste ändå säga att de lyckas hyggligt bra med design av både gränssnitt och själva enheten.

Nåväl, tillbaka till ursprungsfrågan. Z-wave är lite mekigt men verkar funka bra när man väl konfigurerat det. Fibaros grejjor verkar bra, de ser större ut på bilder än vad de är. Mitt problem är att jag vill ha kvar "bakelit / porslinsbrytarna" och endel sitter i små metalldosor, här finns nog ingen puck som går in. Fibaros puckar går in i alla moderna normala uttag och med vanliga brytare. Qubinos dimmer som kräver 1 säkring går med vaselin in i en tajt dosa, men kan bli problem om man har 2 säkringar (dubbelswitch) och även måste ha några wago i dosan...

När man börjar vänja sig att inte gå runt i huset och knäppa av och på lampor så tror jag man mer eller mindre kommer kräva hemautomation överallt... Lite som att jag börjar vänja mig med att min bil bromsar själv (radar) och nu den senaste bilen även håller filen själv... Lite samma sak som att gå över från manuell till automat. Man vill inte gärna tillbaka... Mitt mål är att integrera mot dörrlåset (det tyvärr icke så designade, eller iallafall inte snygg designade) doorman, samt mot larmet (eller som home assistant verkar läsa närvaro, om mobilen synkar mot wifi) så att det tänds upp när man kommer hem och går till bortaläge när man går hemifrån...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Deras grejer ser bulkiga ut, det var precis jag fick in en Nexasändare bakom strömbrytaren.

edit: jag hatar Apple :p
Såg nu att du nämnde sändare bakom strömbrytaren...
Kan det vara den som är problemet? Har du flera sändare så att du kan felsöka?

Just nexas sändare har jag stött på problem med. I och för sig bara de utanpåliggande som monteras på vägg. (De som ser ut som en vanlig väggmonterad strömbrytare)


J JohanLun skrev:
:)

Jag ska erkänna att det Apple får att funka, det verkar funka för det mesta... min iPhone har bättre batteriprestanda, den funkar att koppla mot bilens radio och få fram navigation (karta, voice, appar) på skärmen -nästan- varje gång. Android funkade halvdant på de 5 första versionerna och förra bilens, inklusive uppdatering av stereon.

Men det är ganska oflexibelt, funktioner är ologiska (dock verkar de för icke ingenjörer vara logiska) och jag blir tokig på att det bara finns en knapp som tar en hela vägen tillbaka...

Men jag måste ändå säga att de lyckas hyggligt bra med design av både gränssnitt och själva enheten.

Nåväl, tillbaka till ursprungsfrågan. Z-wave är lite mekigt men verkar funka bra när man väl konfigurerat det. Fibaros grejjor verkar bra, de ser större ut på bilder än vad de är. Mitt problem är att jag vill ha kvar "bakelit / porslinsbrytarna" och endel sitter i små metalldosor, här finns nog ingen puck som går in. Fibaros puckar går in i alla moderna normala uttag och med vanliga brytare. Qubinos dimmer som kräver 1 säkring går med vaselin in i en tajt dosa, men kan bli problem om man har 2 säkringar (dubbelswitch) och även måste ha några wago i dosan...

När man börjar vänja sig att inte gå runt i huset och knäppa av och på lampor så tror jag man mer eller mindre kommer kräva hemautomation överallt... Lite som att jag börjar vänja mig med att min bil bromsar själv (radar) och nu den senaste bilen även håller filen själv... Lite samma sak som att gå över från manuell till automat. Man vill inte gärna tillbaka... Mitt mål är att integrera mot dörrlåset (det tyvärr icke så designade, eller iallafall inte snygg designade) doorman, samt mot larmet (eller som home assistant verkar läsa närvaro, om mobilen synkar mot wifi) så att det tänds upp när man kommer hem och går till bortaläge när man går hemifrån...
Hemautomation är sjukt beroendeframkallande, nästan till en sån grad att man komplicerar saker bara för att det går .
 
J JohanLun skrev:
Mitt mål är att integrera mot dörrlåset (det tyvärr icke så designade, eller iallafall inte snygg designade)
Jag säger bara: idLock.
 
Tyvärr tycker jag inte heller designen på denna (IDLock) är speciellt tilltalande, iallafall inte för ett äldre hus... Helst skulle jag velat haft en diskret keypa/RFIDd bredvid dörren, och att låset i dörren var ett vanligt nyckellås där man själv kan välja trycke mm. Tyvärr verkar sådana lösningar med motorlås bli orimligt dyra och inte alls utvecklade mot konsumentmarknaden. En doorman håller troligen 6-8 år (i gynnsamma fall) och vid denna tidpunkt hoppas jag det finns något nytt snyggt utvecklat, men jag kände att jag inte kan vänta så länge eller gå på en vansinnigt krånglig alternativt hemkokad lösning tills dess...

HA (inte hells angels altså, utan home assistant) kan integrera med doorman, men det kräver att man uppger lösenordet i HA, så jag upplever att den lösningen inte känns trygg nog. Däremot misstänker jag att man kan få doormans verisure gränssnitt att skicka ett mail varje gång dörren öppnas eller stängs, detta mail kan skickas till HA och köras mot IFTTT för att bara läsa status. Att låta hemautomationen öppna dörren (styra låset) när man närmar sig hemmet tycker jag är att ta i... :)
 
Danalock då? Syns inte på utsidan men är klumpigt på insidan.
 
Jag vill inte fippla med mobilen för att låsa upp dörren. Android laggar så ofta så man inte skulle komma in direkt alla gånger... (ooooops, man kanske kan ha appen på sin iPhone för direkt respons... ;)) Eller har HTC bättre respons, när jag hade HTC var det först en windowsmobil och sen en iofs robust men väldigt tidig andrioid... har jag för mig... länge sen...

Jag tycker nog hemautomation inte ska styras bara från mobilen, jag har gärna vanliga brytare, de är trots allt det snabbaste gränssnittet mot att fippla i menyer...

Men nu trashar vi Malmgrens tråd... Fast det kan han kanske ha när nu utlovade bilder ännu inte levererats... ;) ;) ;)
 
  • Gilla
tcepser
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast det kan han kanske ha när nu utlovade bilder ännu inte levererats... ;) ;) ;)
Med tanke på tiden det har tagit att renovera lägenheten så kommer nog bilderna vilket år som helst ;):rofl:
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Det bör inte vara sändaren som är problemet, jag har två nexamottagare som lyssnar på denna nämligen en på varje sida om köksfläkten. Den vänstra krånglar med att den spontanstartar, inte den högra, men den hae istället problem med att den ibland har en fördröjd start eller stop :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.