Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Har man låg temp emot väggen på vintern är risken för frysning större så det faller sig naturligt att den varmare delen är där. Men verkar slöseri att värma en bit yttervägg, så jag kom på det självklara, att det ena kyls av in till rummet och det andra är mer isolerat. Borde vara bättre cirkulation mellan.
 
Liteavvarje: Nej.

Rignin: Det finns ingen frysrisk där.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Liteavvarje: Nej.

Rignin: Det finns ingen frysrisk där.
Nu är du ute på hal is , nu har du kommit till ett läge där du på fullt allvar har att förklara dina ståndpunkter till 100% angående högtemp respektive lågtemp -system på värmekällor
Kan du inte komma med en förklaring på det , så ska du bita i äpplet och backa
Men troligtvis har det gått så långt för dig att det är på gränsen till att hårdnackat vidhålla , att annan har helt fel och du har rätt
 
Smurfen förklarade tillräckligt bra. Jag har inga planer på att beskriva det djupare.
 
Tråden handlar om radiatorer. Skriver man 60-80 system så menar man den framledningstemp radiatorsystemet är dimensionerat för vid DUT.
Sen att du, Liteavvarje, kovänder och börjar svamla om värmekällor när vi ifrågasätter dina uppgifter gör dig bara ännu mindre trovärdig.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bilderna visar att framledning och retur sitter mot samma radiatorhalva. Troligen får du en betydligt större ciruklation på innre halvan eftersom vattnet "inte behöver" cirkulera i den yttre.

Kan ha fel men.......
 
L Liteavvarje skrev:
OK bra att du frågade , han har en kombipanna , sådana brukar vara
Exempel Olja +el , Pellets + el Ved +el och bara El ,dessa är högtemppannar och arbetar
i skiktet 60/80 system , max 80 ut och 60 in , dom kan även gå på sparlåga med mindre temp
Du blandar ju uppenbarligen ihop panntemperatur med vad man behöver shunta ut, vilket helt och hållet beror på radiatorernas effekt. Jag hade själv en kombipanna tills ifjol (olja+koks, men med pelletsbrännare) och jag behövde sällan shunta ut mer än 50 grader. Att kombipannor alltid styrs av utegivare är ju bara svammel för de flesta är nog snarare med manuell shunt där vissa eftermonterat shuntautomatik med ute/innegivare. Nu har jag bytt ut kombipannan mot en renodlad pelletspanna med shuntautomatik och huset/radiatorerna kräver ungefär samma stigartemp som tidigare, med skillnaden att jag slipper gå ner i pannrummet och skruva på shunten.
 
R
Frågan är alltså om det är felmonterat, då huset byggts till av förre ägaren och den grövre rördelen ser ut att hetta upp väggen, när den smalare gör det ljummet så vi har det lite kallt trots max. värmepåslag i pannrummet.
 
L
useless useless skrev:
Tråden handlar om radiatorer. Skriver man 60-80 system så menar man den framledningstemp radiatorsystemet är dimensionerat för vid DUT.
Sen att du, Liteavvarje, kovänder och börjar svamla om värmekällor när vi ifrågasätter dina uppgifter gör dig bara ännu mindre trovärdig.
Javisst är det radiatorer men dom ska matas från något , annars fungerar dom inte , och då har det stor betydelse av val av dessa om källan ska ge högre eller lägre temp , då helt plötsligt hamnar vi ett flödesrellaterat förhållande
S scim skrev:
Du blandar ju uppenbarligen ihop panntemperatur med vad man behöver shunta ut, vilket helt och hållet beror på radiatorernas effekt. Jag hade själv en kombipanna tills ifjol (olja+koks, men med pelletsbrännare) och jag behövde sällan shunta ut mer än 50 grader. Att kombipannor alltid styrs av utegivare är ju bara svammel för de flesta är nog snarare med manuell shunt där vissa eftermonterat shuntautomatik med ute/innegivare. Nu har jag bytt ut kombipannan mot en renodlad pelletspanna med shuntautomatik och huset/radiatorerna kräver ungefär samma stigartemp som tidigare, med skillnaden att jag slipper gå ner i pannrummet och skruva på shunten.
Jag har inte blandat ihop panntemp och ut , vad hade du för temp på din panna då och nu
det är det som är knuten till det hela , pannan värmer , sen shuntas det ut , har inte sagt annat ,
det är ju själva radiatorn som bestämmer viken temp som behövs , lite enkel hög , temp stor dubbel låg temp , då blir avgiven effekt detsamma
Du bor norröver så det kan du nog
 
L
R Rignin skrev:
Frågan är alltså om det är felmonterat, då huset byggts till av förre ägaren och den grövre rördelen ser ut att hetta upp väggen, när den smalare gör det ljummet så vi har det lite kallt trots max. värmepåslag i pannrummet.
Vilket rör blir varmast uppe eller nere , det med termostaten ska bli varmast ( smala röret upptill )
 
R Rignin skrev:
Frågan är alltså om det är felmonterat, då huset byggts till av förre ägaren och den grövre rördelen ser ut att hetta upp väggen, när den smalare gör det ljummet så vi har det lite kallt trots max. värmepåslag i pannrummet.
Menar du att ni har kallt inne trots max utshuntning då borde det bli varmt. Är hela radiatorn varm eller endast lite på toppen ?
 

Bästa svaret

Radiatorn är rätt kopplad - Det är inget som stryper flödet mellan respektive panel. Däremot har du problem med luftcirkulationen runt radiatorn på grund av fönsterbrädan och för litet avstånd från väggen vilket gör att den avger dåligt med värme från den bakre panelen.
 
Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
Jag har inte blandat ihop panntemp och ut , vad hade du för temp på din panna då och nu
det är det som är knuten till det hela , pannan värmer , sen shuntas det ut , har inte sagt annat ,
det är ju själva radiatorn som bestämmer viken temp som behövs , lite enkel hög , temp stor dubbel låg temp , då blir avgiven effekt detsamma
Du bor norröver så det kan du nog
Tror jag hade brännaren inställd på 90/70, har något liknande med nya pannan, men det har ju inget med den utshuntade temperaturen att göra. Att säga att man har ett 80/60-system för att man har en kombipanna är ju direkt felaktigt eftersom det har med radiatorerna att göra, inte med pannans arbetstemperatur.
 
L
S scim skrev:
Tror jag hade brännaren inställd på 90/70, har något liknande med nya pannan, men det har ju inget med den utshuntade temperaturen att göra. Att säga att man har ett 80/60-system för att man har en kombipanna är ju direkt felaktigt eftersom det har med radiatorerna att göra, inte med pannans arbetstemperatur.
Det är ju beroende på vilken breddgrad du bor på , det med utshuntning är helt rätt , men pannan måste kunna försörja radiatorerna om det behövs i förhållande till deras storlek
och utetemperatur , och det var lite tvetydigt när TS kom in och frågade , man måste veta om det finns kraft till det , därav mina frågor och förhållning i tråden , men fick påhopp att det är helt fel det jag säger
Tråden är lång har du läst hela

liteavvarje
 
R
Jag har bytt till termostater i ett helt hus så jag vet hur gamla radiatorer är. Här kollas in-rör före och efter termostat. Ena radiatorn är helt het, andra varm i början och är luftad.
Halva gamla huset är varmt, halva nyare är kyligare.

Lite trög efter höstlovet och det finns ju skäl varför de sitter under fönster, samma skäl som jag lär ut att man inte ska täcka vare sig termostat eller radiator, då värmen ska flöda inåt.

Huset är köparbesiktat av proffs, jag har aldrig sett något om fönsterbänkar/bräden.

Vad man kan göra åt inmonterade fönsterbrädor av marmor, slagborr med måtta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.