Tja.
Elementet i vårat sovrum och klädkammare fungerar inte och det är jätte kallt i rummen, något som vet vad det kan vara?

Jag har tryckt in och ut fjädern som sticker ut vid termostaten och har luftat och det kommer ut vatten, dessutom är båda rören som kommer in i elementen kalla, ett borde väl vara varmt i alla fall?

Båda rummen är i övervåningen, men samtidigt är det värme i elementet i allrummet och andra sovrummet. Hur kommer det sig?

Någon som vet varför det är kalla rör? Finns det ingen värme i elementet? Alla element är väl kopplade till ett system, så det borde väl vara varmt rakt igenom i rören?
 
Skruva bort termostathusen och kontrollera att pinnen i mitten går att trycka in och att den fjädrar ut igen. Ligger alla radiatorer på övervåningen på samma värmeslinga? När är huset byggt?
 
Jag vet inte ifall alla element ligger i samma värmeslinga, hur vet man det? Huset är byggt 1976.
Så jag ska skruva bort det som ligger runt fjädern och tycka in den, då kommer det rinna vatten och den ska själv ta dig ut igen så de slutar?
 
Var värmerören går ska framgå av värmeritningen till huset. Saknas den blir det svårare. När det är byggt på 70-talet och senare kan det vara ettrörssystem, dvs man "syr ihop" några radiatorer seriekopplade efter varandra med ett rör och tillbaka till pannan igen från sista radiatorn på slingan. Varje slinga av radiatorer ska då ha en justeringsventil så man kan balansera flödet mellan de olika slingorna. Kontrollera i så fall att ingen justeringsventil är stängd. Om det är tvårörssystem är det lite annorlunda. Kommer det någon värme i första sovrummet om man stänger värmen i allrummet och det andra sovrummet?

Det ska inte rinna vatten om man bara tar bort själva termostathuset för att kunna inspektera den lilla fjäderbelastade pinne som styr flödet genom radiatorn beroende på hur mycket termostaten trycker på pinnen. För att det ska riskera att komma vatten behöver man skruva bort själva packboxen med pinnen i och på vissa modeller kommer det inte ens vatten då för att man ska kunna ändra förinställningen i ventilen med en speciell nyckel.
 
J Josth skrev:
Var värmerören går ska framgå av värmeritningen till huset. Saknas den blir det svårare. När det är byggt på 70-talet och senare kan det vara ettrörssystem, dvs man "syr ihop" några radiatorer seriekopplade efter varandra med ett rör och tillbaka till pannan igen från sista radiatorn på slingan. Varje slinga av radiatorer ska då ha en justeringsventil så man kan balansera flödet mellan de olika slingorna. Kontrollera i så fall att ingen justeringsventil är stängd. Om det är tvårörssystem är det lite annorlunda. Kommer det någon värme i första sovrummet om man stänger värmen i allrummet och det andra sovrummet?

Det ska inte rinna vatten om man bara tar bort själva termostathuset för att kunna inspektera den lilla fjäderbelastade pinne som styr flödet genom radiatorn beroende på hur mycket termostaten trycker på pinnen. För att det ska riskera att komma vatten behöver man skruva bort själva packboxen med pinnen i och på vissa modeller kommer det inte ens vatten då för att man ska kunna ändra förinställningen i ventilen med en speciell nyckel.

Det finns lite varianter på ettrörsystem. Det kan vara ettrörsystem för samtliga radiatorer i ett större rum och de kan vara utan bypass och fungerar i princip så att man har ett huvudelement och ett eller två extra vars uppgift egentligen är att vara tillskott när det är riktigt kallt. Termostaten sitter då i första elementet och de andra saknar termostat.

I nyare hus med ettrörsystem används bypasstermostater som ser lite annorlunda ut än vanliga med ett extra rör. Om det är fel på bypassen så ligger felet snarare i ett varmt element än i de kalla och då hjälper det inte att försöka greja med termostaterna i de kalla elementen.

Har man bypasstermostater (ser ut i stil med denna: https://www.netauktion.se/uploads/extrabilder114841_large.jpg) så får man kolla att det finns värme i båda rören. Är det kallt i utloppet så kan det vara bypassventilen som är igensatt eller kanske behöver justeras.

Man måste också givetvis kontroller trycket i systemet. Är det för lågt så fungerar inte bypass så bra. Man bör ha minst 1 bars tryck i ett tvåvåningshus med bypasssytem. För lågt tryck innebär i regel påfyllning av systemet och man bör också kolla trycket i expansionskärlets gummiblåsa (om det är lågt tryck i systemet (mindre än 0.2 bar) så skall blåsans tryck vara ca 1 bar.). För lågt tryck i gummiblåsan gör att det blir svårare att hålla jämn tryck i cirkulationssystemet. Gummiblåsans tryck kontrolleras normalt vid den årliga servicen och håller trycket ungefär lika länge som ett vanligt bildäck.
 
Redigerat:
Nej jag har ingen ritning på värmesystemet, borde jag få ett när vi tog över huset?

Vad är justeringsventil? Jag vet inte om det kommer någon värme ifall jag stänger av i allrummet, ska det bli kallt där då ifall det är ettrörsystem?
Ettrörsystem låter ju som det vanligaste systemet..

Titta på min bild, vad är den högra för något? Det sitter en mutter på, vad händer om jag skruvar på den?
 
  • Radiator med två ventiler vid golv, högra ventilen har justerbar mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter ju ingen bypass där mellan inkommande och utegående rör så det bör vara tvårörssystem. Det förekommer att vissa radiatorer kan "kortsluta" värmeflödet så prova att stänga av värmen i allrummet och det andra sovrummet och se om det går att tvinga värmen till det första sovrummet. Kan också vara en radiator någon annanstans som kortsluter värmeflödet beroende på hur rören är dragna. Under det sexkantiga locket borde det sitta en avstängningsventil för returen. Kan vara värt att kolla att de är öppna där det är kallt.
 
Ok! Tack för varningen, trist med troll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.