Hej,
Jag har ett ett hallgolv där delar av det innehåller asbest och behövs saneras (rivning av golvmatta, samt slipning av lim).

Är det någon som har erfarenhet och kan rekommndera en seriös saneringsfirma i Stockholmsområdet .

Har kontaktat några olika entreprenörer och fått lite skiftande svar, gemensamt verkar vara att man framhåller att ens egen firma jobbar enligt gällande föreskrifter, indirekt verkar man mena att det finns andra som är mer oseriösa..

Om någon har egen erfarenhet får ni gärna tipsa.
 
L
Det med asbetssanering är en hel vetenskap med regler och är inget som är billgt enligt gällande taxor
Det är rätt strikta föreskrifter för att göra ett sådant jobb
Vad tänker du ha för golv efter det som finns
 
Vi sanerade ett garagegolv, där var OCAB billigast, borde finnas uppe hos er också.
 
L Liteavvarje skrev:
Det med asbetssanering är en hel vetenskap med regler och är inget som är billgt enligt gällande taxor
Det är rätt strikta föreskrifter för att göra ett sådant jobb
Vad tänker du ha för golv efter det som finns
Just nu ligger det ett Marmoleum klick uppepå asbestvinyl, dessvärre är det svikt i golvet pga att gamla golvet är ojämnt. Har försökt bygga upp med lumppapp, men det blir inte bra och ogillar tanken på att bygga in asbest
 
L
Då blir det klarare , inget kul med svikt i golv eller bygga in det , det ska ju helst bort ur miljön
Min tanke var först att lägga något ovanpå
Försök då att få tag i någon som gör det , kan väl nämna att det finns folk som river ut det på ett par timmar , men då får du nog sanera hela lägenheten , så ta en med riktiga grejer
 
tommib
OCAB hade vi när vi sanerade bort ventilationskanaler i eternit. Snabba och proffsiga. Frågade först innan de spraylimmade fast skyddsplasten i väggarna (vi skulle ändå göra om alla väggar). Lite strul med fakturan då de hävdade att säljaren hade gett ett pris ex. moms men de gav sig ganska snabbt efter bestridan. Se till att få offerten skriftlig så borde det inte vara några problem (jag fick den muntligt, genom ett bilfönster precis innan säljaren skulle åka). Ärligt talat hedrar det dem att de backade eftersom vi bara hade ett muntligt avtal och inget särskilt sades om momsen.
 
Vad menar du med asbetstvinyl? Att det kan vara asbest i lim visste jag, men det brukar väl inte finnas i själva mattan?

Om det är svikt i golvet, så behöver du väl inte slipa bort limmet, borde gå snabbare och mindre spridningsrisk om man bryter upp golvet med lim och matta intakt. Och för att styva upp golvet behöver du ju ändå ta dig ned i bjälklaget.
 
H hempularen skrev:
Vad menar du med asbetstvinyl? Att det kan vara asbest i lim visste jag, men det brukar väl inte finnas i själva mattan?

Om det är svikt i golvet, så behöver du väl inte slipa bort limmet, borde gå snabbare och mindre spridningsrisk om man bryter upp golvet med lim och matta intakt. Och för att styva upp golvet behöver du ju ändå ta dig ned i bjälklaget.

Sorry uttryckte mig otydligt, det handlar om en lägenhet med betonggolv i botten. Alltså inga möjligheter att lyfta "hela" golvet utan det är skrapning och fräs till limmet gissar jag på

Asbestvinylen ser ut som fyrkantiga plattor i pvc, dock innehåller mina en del asbest för hållbarhet och armering. Användes en del under 60-talet, finns även liknande plattor idag, men dessa innehåller kvartssand istället.

Skickar med en bild på dem
Lägenhetens hall med betonggolv täckt av fyrkantiga asbestvinylplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Slitet betonggolv med skavda, fyrkantiga asbestvinylplattor från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ser väl i och för sig mer ut som linoleum än plast men det spelar ju mindre roll. Men plattorna ligger väl inte direkt på betongen?
I vår 60-talslägenhet ligger det några cm sand på betongen, plastfolie och spånskiva (eller något liknande) under linoleumplattorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ser väl i och för sig mer ut som linoleum än plast men det spelar ju mindre roll. Men plattorna ligger väl inte direkt på betongen?
I vår 60-talslägenhet ligger det några cm sand på betongen, plastfolie och spånskiva (eller något liknande) under linoleumplattorna.
Nja, trodde först att det var linoleum, men det är en tunn och hård platta ca 1 mm tjock som ligger limmad rätt på betongplattan. Oavsett vilket innehåller det asbest och vill gärna ha bort dem.Alternativet kanske skulle vara att gjuta/spackla in/över dem, vilket är en sämre men billigare lösning.. Då också med risk att limmet förtvålas och risk för lukt.
 
BirgitS
Men vad är det som gör att det sviktar?
Betong är ju hårt.

Nåja, vi har parkett resp. klinkers på de gamla plattorna sen 2003 utan problem i alla fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad är det som gör att det sviktar?
Betong är ju hårt.

Nåja, vi har parkett resp. klinkers på de gamla plattorna sen 2003 utan problem i alla fall.
Aha, är otydlig. Såhär, la ett Marmoleum klick uppepå det gamla golvet och det är det som sviktar, dvs inte det gamla pvc-golvet. Svikten finns alltså i det nya golvet då det gamla är för ojämnt trots försök att bygga upp gropar och svackor med lumppapp.

Men jag blir lite nyfiken, har ni lagt klinkers på gammal linoleum matta? Är inte det för mjukt för att funka som underlag? Var det tillräckligt jämnt eller hur löste ni avjämningen på befintliga golv?
 
Vi hade också sådana plattor o vi har sanerat bort dem
 
Börjar fundera på om det skulle vara möjligt att gjuta in befintligt gammalt golv, har varit i kontakt med Schönox och enligt dem ska det kunna funka att flyta med deras gipsbaserade flytspackel AP. Känner mig dock tveksam då vissa av plattorna (gamla golvet) inte har tveksam vidhäftning mot betongen.
 
Beroende på kostnaden att sanera bort plattorna så känns det som ett förstahandsalternativ, då slipper man eventuellt släpp, samt det bygger inget på höjden.

Vi fick som sagt garaget sanerat.
35-40kvm med limrester från svartlim (asbesthaltig) samt 1kvm där linoleumplattorna satt kvar.

12800kr inkl moms ex Rot
Då var det slipat med en större maskin för att jag skulle kunna måla golvet direkt, fick muntligt att bara sanera skulle gå på 10 000 inkl moms ex Rot, men då fick man själv slipa eller spackla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.