Bornstein Lyckefors faluröda villa nära Kärna på vägen från Kungälv till Marstrand anspelar på timmerlador och utforskar rum i rum. I Villa Späckhuggaren finns plats för varannanveckasbarn och mängder av vänner på besök.

Du kan läsa artikeln här: Späckhuggaren - allt annat än en låda
 
Spännande hus men med märklig planlösning. Man märker att det är anpassat efter beställarens önskemål. Intressant inredning med träskivor som omväxlande är målade och omålade. Men på bilderna ser det inte vidare mysigt ut, men det förändras säkert med tiden
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Lite väl fyrkantigt för min smak, men jag gillar idéerna om lada, med de stora portarna, stuprören som ser ut som korsvirkesknutar, den vackra betongen.
 
  • Gilla
Vargoth
  • Laddar…
Ruskigt fint! (y)(y)!
 
K
Lyckefors Handelsbod brann ner ca 1980... inte 1880 - jag har varit där och så gammal är jag inte!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Klas Nilsson skrev:
Lyckefors Handelsbod brann ner ca 1980... inte 1880 - jag har varit där och så gammal är jag inte!
Då borde det gå att hitta foton någonstans?
 
Klas Nilsson skrev:
Lyckefors Handelsbod brann ner ca 1980... inte 1880 - jag har varit där och så gammal är jag inte!
Det borde väl inte föranleda en arkeologisk anmärkning. Två olika handelsbodar som brunnit förmodligen?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Bornstein Lyckefors faluröda villa nära Kärna på vägen från Kungälv till Marstrand anspelar på timmerlador och utforskar rum i rum. I Villa Späckhuggaren finns plats för varannanveckasbarn och mängder av vänner på besök.

Du kan läsa artikeln här: Späckhuggaren - allt annat än en låda
Hur har man löst skjuvning/nedhängning av portarna? Tycker mig se att vänster port hänger redan..
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Det roliga är att skivorna ser ut som om man bara monterat upp gips :)

Rent designmässigt så tycker jag att man blandat olika saker man tyckt varit snygga och inte fått något genomgående flyt i huset.

Tycker även innertaget ser lite knasigt ut. kommer det inte låta en hel del utan isolering? Med barn som vill studsa och röra sigm kommer det dundra en hel del...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
E
För det första. Hur kan ni skriva och publicera en artikel på ett sådant 2unikt" hus utan att ens visa en bild över planlösningen? Det är ju halva huset hur rummen är fördelade? Hela artikeln blir nästan meningslös utan..

För det andra. Ni svamlar hejvilt hit och dit om rena oväsentligheter, som att han är en skild tvåbarnpappa? Vad är det som är så speciellt med det huset för honom, som skild tvåbarnspappa som inte går att göra i ett Älvsbyhus? Kan man inte ha barnen varannan vecka i ett sådant? Och på vilket sätt skulle det bli bättre i det huset? Jag är mest nyfiken på hur ni tänker.....
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Jag fastnade faktiskt för en hel del detaljer som jag gillade...

...men inte på detta huset. Jag tycker att helhetsintrycket det gör på mig ger avsmak. Titta på bilden med täckdörrarna, förutom då att den vänstra hänger såpass att det ser rackigt ut, så tycker jag att det skulle vara bättre utan dessa. Jag gillade dörrarna, men inte på detta huset.

Många kul material och lösningar, men tillsammans så ger det intrycket av en tillfällig lösning. Viss potential finns att få det snyggt, men absolut inte i nuvarande setup.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ewa1234 skrev:
För det första. Hur kan ni skriva och publicera en artikel på ett sådant 2unikt" hus utan att ens visa en bild över planlösningen? Det är ju halva huset hur rummen är fördelade? Hela artikeln blir nästan meningslös utan..

För det andra. Ni svamlar hejvilt hit och dit om rena oväsentligheter, som att han är en skild tvåbarnpappa? Vad är det som är så speciellt med det huset för honom, som skild tvåbarnspappa som inte går att göra i ett Älvsbyhus? Kan man inte ha barnen varannan vecka i ett sådant? Och på vilket sätt skulle det bli bättre i det huset? Jag är mest nyfiken på hur ni tänker.....
Jag ska se om jag kan få tag på planlösningen och lägga till den!
 
  • Gilla
Kjelle kälke
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Hur har man löst skjuvning/nedhängning av portarna? Tycker mig se att vänster port hänger redan..
Min första tanke också.
Man kan ju tycka att om man ändå inspirerats av 1800-talets industridesign också kunde ha tagit med snedsträvorna, som redan då var nödvändiga för att dörrar inte skulle hänga ner sig :)
 
K
Klas Nilsson skrev:
Affären ligger mitt i bilden... 1880 fanns inga flygplan :)

[länk]
Bilden kan ju varit tagen från en luftballong :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.