Vi har två hus som behöver en värmesystemslösning. Husen har haft ett gemensamt system med en vedpanna i källaren på hus 1 och en kulvert med rör över till hus 2. Nu finns även jordvärme som värmer upp hus 1. Tyvärr är hus 2 bortkopplat från systemet och vattenelementen är tömda sedan ca 5 år, det är alltså stor risk att de har rostat sönder och måste bytas. Det finns värmeledning från hus 1 till källaren på hus 2 så kulvertlösningen fungerar dock fortfarande.

Nu är frågan hur man löser uppvärmningen för båda husen. Jag har tänkt att fixa värmeelementen i hus 2 (kolla om de är hela eller byta dem) för jag tror att det är bäst att ha ett gemensamt system när det finns kulvert och rör dragna. Men problemet är att jordvärmen är dimensionerad endast för hus 1. Så länge det inte är alltför kallt ute skulle det fungera men om det blir -30 så orkar inte jordvärmen värma båda husen. Vedpannan i källaren på hus 1 är fortfarande inkopplad på systemet och går att ha som tillskott så det skulle fungera om man eldar i den, den har värmt upp båda husen tidigare.

Men en komplikation är att vi vill hyra ut hus 2 och jag vet inte om man kan lita på att hyresgästerna eldar i vedpannan. En annan komplikation är att vi använder hus 1 som fritidshus i nuläget och det behöver egentligen inte vara helt uppvärmt när vi inte är där, det enda kravet är att inget fryser sönder. När vi är där kan vi elda i vedpannan och vedspisen så då är det lugnt.

Jag har funderat på att ha elvärme som tillskott i hus 2. Jag funderar också på att ha vedspis och kamin som tillskott i hus 2. Hyresgästerna får i så fall välja på att elda (vi kan ge dem ved), betala för extra elvärme eller frysa :)

Men går det att koppla in elpatron i värmesystemet bara i hus 2? Kan man ställa in det så att elpatronen värmer endast hus 2 och inte hus 1? Och vad händer med jordvärmepumpen om temperaturen i hus 1 är mycket lägre än i hus 2? Idéer om lösning mottages tacksamt!
 
Sätt hus 2 på ett helt separat system, en till jordvärmepump?
 
Ok, tack för svar. Men kan du förklara varför?
 
Andra lösningar som jag funderar på:
-Byta till en större jordvärmepump (det finns rejält med slingor i marken). Hur mycket kostar det?
-Sätta en elpatron på hela systemet som får värma upp båda husen när det behövs (kanske det som skulle hända i vilket fall som helst med en elpatron).
-Byta till tätare fönster för att minska värmeläckage.

Kan man reglera värmen så att man har olika temperatur i de två husen? Eller är lösningen kanske så enkel som att vrida ner elementen till min i det hus som man inte behöver värma upp för tillfället?
 
L
Det första är
Provtryck vattensystemet i hus 2 och se vad som händer är det ett gammalt system och inget vatten i , så kan linet i skarvarna och kopplingarna ha torkat , lin ska alltid vara blött för att täta
har du tur så är det linolja på , men det kan torka det med
Har vattnet varit ur men inget luft med syre kommit in så har nog inte radiatorerna rostat upp ,
lite skit och flagor har det nog blivit i dom , kanske spola ur efter provtryckning
 
Tack för svar! Ungefär så sa rörmockaren som jag pratade med. Han har jobbat länge och sysslar bland annat med att installera jordvärme och jag tror att han har råkat på problemet med att börja använda gamla element. Han sa att man ska fylla på elementen och kolla om de håller för tryck. I annat fall måste man byta dem och då räknade han med 4000:- per element vilket lät överkomligt.

Men hur ska man bygga ett system som klarar av att värma husen även vid köldknäppar? Elpatron för hela systemet? Eller byta till en större jordvärmepump? Vad händer med jordvärmen om det blir jättekallt och den inte klarar att värma upp husen mer än till några grader över noll? Är det farligt för systemet?

Jag ska prata med rörmockaren igen men det är alltid bra att ha lite koll innan.
 
L
En elpatron som extra säkerhet sätter man på utgående efter shunt , termostaten sätts till det värde som man kan tänka sig som lägst , vid boende tex +30C eller vad man vill och ändrar till
annat under vintern
Orkar inte värmekällan med så kommer patronen att spetsa upp
Är det inte boende så kan en sådan sättas till +15C som frysrisk , en risk finns att ni kommer dit och något har stannat så får ni elda lite
Detta går att utveckla hur långt som helst , men ta ett snack med röris , han verkar vara en bra röris och vet lite ( mycket )
 
Det finns få som fryser så mycket som hyresgäster som inte kan styra sin egen värme och är de under 50+ kan man nog inte lita på att de går över till hus 1 för att elda utan det är enklare att skicka mejl med deras situationspromemoria. Ett delat system där hus 1 har det som idag, om systemet är utformat så vedpannan är kallställd när den inte används, och där hus 2 har egen värme via luftvp, pelletkamin (vattenmantlad el kanaliserbar) och med ev möjlighet att elda i en lokaleldstad är att förefra
 
L
Det går även att hyra ut med kallhyra , då får dom betala allt med el själva , brukar vara bra ,
det stävjar bastun som annars kan bli
 
Tack för svar och kommentarer! Jag har glömt att skriva två saker:
1. Källaren i hus 2 måste vara uppvärmd åtminstone så att det inte fryser där, vattenledningen till båda husen går genom källaren.
2. Jag vill ha värme i hus 2 även om vi inte har någon hyresgäst. Jag vill hålla huset i skick och jag är orolig att det blir problem om huset står kallt. Jag vet inte om det blir ännu värre om källaren samtidigt är varm? I helgen såg vi mögel i källaren, vita fläckar på cementen som gick att borsta bort, men det kändes inte bra.

På grund av det vill jag helst utnyttja jordvärmen till hus 2. Jag tror att den är överdimensionerad för ett hus och den skulle räcka för att hålla båda husen över gränsen för frysrisk. Dessutom verkar det fånigt att ha jordvärme som går på sparlåga samtidigt som huset bredvid värms med direktel.

Från era kommentarer och vad jag har funderat på har jag nu tänkt så här:
-Ansluta hus 2 till samma cirkulation som hus 1
-Ställa jordvärme och elpatron på 15 grader
-Installera elvärme (element eller luftvärmepump?) i hus 2 på elmätare för hus 2
-Göra i ordning kakelugnar (2 st) och vedspis i hus 2 så att det går att elda
-Om vi hyr ut, skriva i kontraktet att vi värmer upp till 15 grader inomhus och hyresgästen får värma upp hus 2 med el eller ved utöver det
-När vi kommer till hus 1 eldar vi i vedspis och vedpanna så att det blir varmt där

Vad tror ni om det?

Och Liteavvarje, det är en mycket bra röris och han är gammal vän till familjen och väldigt hjälpsam. Jag kollar värmen varje dag via internet och har koll på vad som händer där och jag kan ringa honom om det behövs :)
 
L
Gör en enkel skiss på vad har i dag , vatten rör och annat , behöver inte vara så noga , då går det att se lite bättre om funktionen som du eftersöker
 
Ok, så här ungefär. Streckade linjer och den ljusrosa färgen finns inte idag, det är mina idéer.
Diagram över värmesystem med jordvärme och vedpanna i hus 1 samt planerad värme i hus 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus 1 har jordvärme och vedpanna. Om man eldar i vedpannan vrider man om en shunt så att vattnet cirkulerar genom pannan och värms upp. Jag har inte riktigt koll om det finns elpatron men jag tror att det finns. Den går inte speciellt ofta i alla fall. Jordvärmen värmer varmvattenberedaren, det går inte att värma med vedpannan men vi ska ha det så för tillfället.

Värmesystemet värmer upp källaren i hus 2 med ett litet element. Hus 2 är mindre och avståndet mellan husen är ca 10 m. I hus 2 finns vattenelement men systemet är tömt och frånkopplat från cirkulationen. Det finns ingen värmekälla i hus 2 som kan kopplas in på det vattenburna systemet. Tidigare har vedpannan värmt båda husen men när man installerade jordvärme kopplade man bort hus 2 för att spara pengar (det var inte mitt beslut).

I hus 2 finns 2 kakelugnar och en järnspis. Om vi ska hyra ut sätter vi in en vedspis i köket. Alla eldstäder och murstocken måste ses över och kanske renoveras men det vill vi göra i alla fall.

Om vi ska hyra ut sätter vi även in eldriven värme: luftvärmepump eller el-element. Varmvattenberedaren är eldriven, vi ska nog kolla på en heatpipe för den.
 
Redigerat:
L
Ett par frågor till , hur kommer husen att användas i vinter , hus 2 kommer att stå tomt tror jag
Hur vill du ha det , med både hängslen och livrem , går troligen att få till något som kan fungera , med något tillägg till det du har i dag
 
Ja precis, hus 2 kommer att stå tomt i vinter. Jag har nyss tagit över husen och har inte hunnit göra något åt detta än. Jag tänkte först isolera hus 2 bättre innan jag börjar värma upp det, speciellt fönstren, för jag är rädd att det läcker som ett såll.

Jag tänkte fixa detta till våren men jag vill börja planera både för min egen tid och för att få tag på hantverkare. Eller är det en risk att vänta?

Det som jag absolut inte vill är att någon vattenledning fryser sönder. Med tanke på det tänker jag att det är säkrast att hus 2 får vara kallt utan vatten i elementen tills vi kan fixa en bra lösning.

Jag försökte leta info om det vita luddet i källaren och det kan ha varit saltutfällningar och inte mögel så det känns lite lugnare i alla fall.
 
Jag fattade inte riktigt om det var parhus på samma tomt eller om husen bildade egna fastigheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.