Jag har ett tag funderat på att fräscha upp vårt källarbadrum lite och läste idag https://www.byggahus.se/renovera/inreda-kallare. Där finns ett påstående som jag känner igen från andra trådar här på forumet:

"För att göra källarrummen till trevliga rum att vistas i vill man säkert göra något åt de kalla putsade väggarna och det hårda betonggolvet. Det som är viktigt att tänka på är att isolera måttligt och att inte använda material som är täta."

Stämmer med kallt, hårt betonggolv, men jag har redan låg takhöjd, så att höja golvet (vilket krävs vid värmeslingor) är uteslutet.

Utrymmet är torrt och fint. Det finns en ventilationskanal som går från badrummet och ut genom huvudschaktet. Det är nog en 15-cm-kanal (har inte mätt exakt ännu), självdrag. Där tänkte jag sätta en fläkt direkt på den kanalen, typ en Intellivent eller liknande. Bra idé, eller?

Vidare tänker jag att kakel och klinkers är det som uppfyller kravet på "icke-täta material". Kalla klinkers visserligen... Plastmatta hade varit varmare, men kräver tätskikt och det vill jag inte ha om jag ska följa det som skrivs om källarbadrum.

Jag vill helst inte sänka taket, men nån annan belysning än dagens lysrör hade varit önskvärt. Idéer?

Jag tänker inte röra bastun, så där kommer jag inte kakla eller göra nåt under golvet. Är det ok tro?

Bör jag göra nåt speciellt med nuvarande golv- och väggbeläggning, eller är det bara att börja kakla?

Huset är från 70-talet, har en duschhörna och en bastu som tar ca 1/5 av utrymmet. Golvet är målat med nån ljusgrå färg med nån sorts keramikkross, medan väggarna är av betong och målade med en lite glansig färg som sitter rätt bra dock. Finns kakel/klinkers i nuvarande duschhörnan. Taket är trä (ökända kassetter från Elementhus).

Tacksam för tips och idéer!
 
L
Lyfter fram det till senaste
Angående golvet så är det nog marmorfloor , en färgad lack i flera skikt som det ströddes ut färgflingor mellan , ganska starkt , men täthet mot fukt vet jag inte
 
Belysning borde inte bli svårt att få till. Med LED-teknik går det att få låg bygghöjd.
Det finns många spottar som kan monteras utanpåliggande, exempelvis sådana som brukar monteras under köksskåp.
IKEAs ljuspaneler är 4 cm tjocka.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10302969/

Vad gäller takhöjd och isolering av golv så är naturligtvis svaret att du borde bryta upp hela golvet, gräva ur en halvmeter, isolera och gjuta nytt golv med värmeslingor, men jag förstår att det inte alltid är ett rimligt alternativ. Kom dock ihåg att du bör byta ut golvbrunnen, så lite bilande blir det nog ändå.

Om jag minns korrekt så bör man täta i våtzon 1, d v s duschen och en bit utanför, även om det är oisolerat.
 
Vad är takhöjden? 210 cm? Ikea har även LED-lampor på skena som kanske bygger 6 cm, om de är för våtrum vet jag inte , men det borde finnas liknande på marknaden som har IP66 eller vad som krävs...

När jag ska göra badrum i källaren kommer jag gräva ur och ha golvvärme där badrummet ska vara. Det är nog det enda som blir tillräckligt bra.

Ska du kakla, lägga klinker bör du ta bort färgen.

En fläkt som Intellivent är vettigt att sätta där ventilen sitter.

Isolera bör du först och främst göra utifrån.

Fortsätt gärna posta bilder o.s.v om du sätter i gång med projektet! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.