Du har fått en massa uppslag på saker som behöver kollas. Har du gjort dom sakerna?
 
F Fredda112 skrev:
Vi bytte ut den för vi ville ha en ny och den gamla var lite äldre.
Minns inte om de gjorde någon kontroll, men de var snabba med att bli klara och sticka. Men de lufta inte elementen vilket jag tror de ska göra va?
Garanti har vi, hur lång garanti brukar man ha på en växlare?
Hur ska någon annan veta vad du har för garanti på din värmeväxlare? Är det svårt att titta på kontrakten/kvittot/garantibeviset?

Det känns som du har noll koll på det är med värme. Det kanske är lättare om du tar ut ett proffs som får titta över systemet? Om du då är hemma så kan du ju få en förklaring på plats om hur allt fungerar.
 
Ja det har jag gjort.
Jag har luftat elementen
fyllt på systemet med kranen på fjärrvärmeväxlaren och
Jag har tryckt in den där ventilen som demmpa visa, jag trycket den in och ut flera gånger, samt att jag inte har en termostat på den, så med andra ord borde det elementen bli så varmt som jag satt växlaren på... men det är kallt!
Vad kan det bero på då??

När man luftar, hur pass starkt ska de komma med vatten? Räcker de med att kommer vatten eller är de okej att de låter som att de pyser luft och vatten??
 
Om du stänger/vrider ner/sänker temp på termostaterna till de elementen som blir varma och öppnar helt till de kalla. Blir de kalla varma då ??
Det kanske går ut för låg framledningstemp från värmeväxlare ? och systemet orkar bara värma en del av elementen som är helt öppna ?
Framledningstemperaturen beror (hos mig) av utetemperatur, samt vilken "värmekurva" som är inställd. Om man gör en brantare kurva så fås mera värme då temp faller ute. Läs manualen till värmeväxlaren, det är rätt nyttigt.
 
F Fredda112 skrev:
Ja det har jag gjort.
Jag har luftat elementen
fyllt på systemet med kranen på fjärrvärmeväxlaren och
Jag har tryckt in den där ventilen som demmpa visa, jag trycket den in och ut flera gånger, samt att jag inte har en termostat på den, så med andra ord borde det elementen bli så varmt som jag satt växlaren på... men det är kallt!
Vad kan det bero på då??

När man luftar, hur pass starkt ska de komma med vatten? Räcker de med att kommer vatten eller är de okej att de låter som att de pyser luft och vatten??
När jag luftar så har jag luftningsnippeln öppen tills att det slutar pysa luft och tills att det rinner/sprutar vatten i en jämn ström. Sen får man fylla på systemet så man har tryck igen.

Hur har du luftat?
 
F Fredda112 skrev:
Jag har tryckt in den där ventilen som demmpa visa, jag trycket den in och ut flera gånger, samt att jag inte har en termostat på den, så med andra ord borde det elementen bli så varmt som jag satt växlaren på... men det är kallt!
Vad kan det bero på då??

Fjädrar stiftet ut automatiskt eller drar du ut stiftet?
Det ska fjädra ut automatiskt, om man drar ut stiftet finns det risk att det går sönder inuti.
Även om stiftet fjädrar ut är det inte säkert att ventilkäglan släpper från sätet så att vattnet kan flöda igenom.

Lägg örat mot ventilen (enklast att ha en skruvmejsel mellan ventilen och örat, mejselspetsen mot ventilen och skaftet mot örat) samt trycka och släppa på stiftet, då ska man höra att det flödet genom ventilen ändras.


Min kusin var tvungen att ”banka” med hammare ganska mycket innan flera ventiler började släppa igenom vatten. Exakt hur hon ”bankade” vet jag inte, vi kommunicerade bara genom text & bild.


Apropå bilder, bilder över fjärrvärmecentralen och över ett/flera element underlättar distansfelsökningen.
 
F Fredda112 skrev:
så med andra ord borde det elementen bli så varmt som jag satt växlaren på...
Vad är det för reglercentral? Är det rumstemperaturen du ställer in, eller framledningstemperaturen?
 
Du har fått en hel del bra svar här. Lägg en stund på att lära dig ditt värmesystem, hur det är uppbyggt och hur det är tänkt att det skall fungera.

Först när du själv förstår just ditt system kan du avgöra om det inte är funktionsdugligt, dessutom är det stor sannolikhet att du kan optimera allting och därmed komma att ha en BETYDLIGT lägre driftkostnad än grannen som bara "åker med", alltså drar på mer effekt överallt istället för att åtgärda flaskhalsarna.

Det räcker alltså inte med att utgå ifrån att cirkpumpar går, du MÅSTE kontrollera detta, samma med radiatorernas termostater och strypningar. Fråga på forumet om du är osäker, här verkar husera en jäkla massa kunnigt folk.

Att utgå från att detta är ett dolt fel är naivt. Tror du att säljarna suttit och själva frusit hela tiden, och säljer istället för att lägga ett par tusenlappar på ett fel, det kan ju vara så, men är det troligt?

Det är inte alls ovanligt att vissa kåkar kräver en del luftande och annan handpåläggning varje höst. Lär dig ditt system och ha nytta av det i all framtid. Jag tror du också kan komma att bli som en del av oss andra nördar, jäkligt nöjd :)
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Jag lade till en glad smiley sist i inlägget för att du skulle förstå att kritiken var i välmening, men smileyn är ju så jäkla ful...

Men det är alltså en glad gubbe iaf.

Hur tänkte ni här Byggahus? -Jag vet, vi har de fulaste emojsarna på nätet. Det blir bra...
 
S Snål-Jocke skrev:
Men det är alltså en glad gubbe iaf.
Jag tror inte att det undgår någon. Kör du med Telex?
 
Haha. Nä jag såg bara min chans att klaga på att det är en så jäkla ful smiley ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du lär inte kunna få företaget som bytte fjärrvärmecentralen till att ordna så att elementen fungerar på garantin. Deras garanti gäller bara själva fjärrvärmecentralen så att den levererar ut tappvarmvattnen och varmt radiatorvatten.
Och arbetet. Vi vet ju inte vad som är fel. Kommer det ens ut nåt varmt vatten ut i radiatorslingan?
 
S sunqan skrev:
Kommer det ens ut nåt varmt vatten ut i radiatorslingan?
Ja det kommer ut varmt vatten till radiatorerna, iaf enligt inlägg 1 & 14, TS skriver typ följande ”vissa element är kalla”
 
är alla element på övervåningen kalla?
 
Någon som vet vad muttern på höger rör är till för om ni tittar på bilden? Vad händer om jag vrider på den?

Jag har aldrig hört något vatten flöda igenom, inte på elementen som är varma heller..
 
  • Radiator med rör och en mutter på höger rör under elementet, mot en vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.