I ett timmerhus från 1920-30 talet återfinns en sådan här grund:
Planen är att använda vattenburen värme och det lutar åt radiatorer pga. att vi planerar återanvända skurgolvet (40-50 mm i tjocklek).
Vad skulle ni nu rekommendera? Lägga in grus eller hasopor, gjuta platta...? Vi skulle gärna behålla en del av källaren, men inget krav. Kostnadseffektivitet, men framförallt säkerhet, är vad vi är ute efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är att använda vattenburen värme och det lutar åt radiatorer pga. att vi planerar återanvända skurgolvet (40-50 mm i tjocklek).
Vad skulle ni nu rekommendera? Lägga in grus eller hasopor, gjuta platta...? Vi skulle gärna behålla en del av källaren, men inget krav. Kostnadseffektivitet, men framförallt säkerhet, är vad vi är ute efter.
vars i landet? rejäl riskkkonstruktion med stockarna i muren. man hade ju velat fylla igen och isolerat-gjutit platta, men den extra fuktbelastningen från marken som kommer att pressa mot stockarna är en utmaning. om man hade kunnat få bort stockarna i muren och behållt stabiliteten i timmerstommen hade det ju varit det bästa. sen fylla igen och gjuta platta. som det är nu, ser ju ut att ha varit hyfsat torrt iaf om stockarna är orginal. troligen pga öppenheten i den gamla konstruktionen som tillät uttorkning och värmeläckage nedåt. hade kollat upp dräneringen på utsidan med om jag ska ha potatiskällare. hade kunnat bli coolt. men kom ihåg att aldrig gjuta in något organiskt. mycket att tänka på. ursäkta svamlet, lite trött ikväll.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I mina ögon ser det ut som en betydligt äldre byggnad än 20-30-talet. Om utrymmet under golvet kan hållas lätt uppvärmt (alltså inget uteluftsventilerat kryprum) vore det bästa om det går att fästa in nya golvreglar i den befintliga syllen. Vad är spännvidden.
Huset står i Österbotten, Finland. Klimatet motsvarar säkert Västernorrland på svenska sidan. Huset har varit obebott (läs: ouppvärmt) vintertid sedan 1980. Någon gång på 60-talet har golvet tilläggsisolerats på undersidan med mineralull, men när vi köpte huse i augusti i år hade det mesta av ullen lossnat och låg på källargolvet eftersom bräderna som höll den på plats murknat bort. Det finns ett tegelrör som säkert fungerat i någon mån, men dräneringen kunde absolut bli mycket bättre. En vän rekommenderade att ta bort 20 cm och fylla upp med ett lager makadam/grus/hasopor/foamit.
Balkarna i golvet är 6,5 meter och är inte fästa i väggarna, de ligger löst på stengrunden. Vi har planerat att byta dessa.
Balkarna i golvet är 6,5 meter och är inte fästa i väggarna, de ligger löst på stengrunden. Vi har planerat att byta dessa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är rummets mått på andra hållet?
Hur ser grunden ut på utsidan? Är till tillrinnande vatten från mark, takavvattning etc?
Det går att dränera i marken i grunden, men kan behöva hantera vatten även utanför.
Med vettig fuktavledning så kommer inte den grunden hålla så mycket vatten.
Dock är det viktigt att inte göra det nya för tätt, hela konstruktionen behöver möjlighet att vandra fukt.
Det går att dränera i marken i grunden, men kan behöva hantera vatten även utanför.
Med vettig fuktavledning så kommer inte den grunden hålla så mycket vatten.
Dock är det viktigt att inte göra det nya för tätt, hela konstruktionen behöver möjlighet att vandra fukt.
Vi kommer att dränera runt hela huset, samt sätta upp tillfälliga hängrännor (taket kommer att bytas/renoveras nästa sommar). Vi ihållande regn bildas små pölar i golvet.
Balkarna måste som bekant lyftas upp från grunden, kan man placera lecablock eller liknande under? Vi kommer också att utföra syllbyte runt hela det här rummet.
Edit: På utsidan ser grunden bra ut, rak och fin.
Balkarna måste som bekant lyftas upp från grunden, kan man placera lecablock eller liknande under? Vi kommer också att utföra syllbyte runt hela det här rummet.
Edit: På utsidan ser grunden bra ut, rak och fin.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
6,5 alternativt 6 meter är ju för mycket för vanligt konstruktionsvirke, så någon form av mittstöd är nödvändigt. Lecablock under varje regel eller en central bärlina. Oberoende av vilken riktning du väljer för golvbjälkarna, så är 45x170 mm C24 (jag vet inte vad motsvarande klass heter i Finland) c/c 600 mm lämplig.
Förslaget att gräva ur botten lite grann och fylla på med dränerande och isolerande material låter vettigt.
Förslaget att gräva ur botten lite grann och fylla på med dränerande och isolerande material låter vettigt.
Vad skulle ni säga om detta förslag, ersätta mullbänken med Foamit (Hasopor), samt gräva ur källaren ~20 cm och lägga ett lager där också.
I och med syllbyte kunde golvåsarna fällas in i syllen. Mittstöd kan fixas vid behov.
I och med syllbyte kunde golvåsarna fällas in i syllen. Mittstöd kan fixas vid behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 3 931 inlägg
Lägg om taket (vilket ni ska göra).
Stora hängrännor.
Stuprör med lövavskiljare.
Led bort takavvattningen långt bort.
Se till att marken lutar ut från huset.
Gräv en pumpbrunn med lägre nivå än dräneringen i källaren, den kan ligga i källaren, men bör ligga utanför huset.
Gräv ut organiskt material.
Grusa med dränering.
Gjut ett trevligt golv som ni kan utgå ifrån när ni bygger hyllor för mat öl.
Häng golvbjälkarna i husstommen utan kontakt med den stensatta vackra grunden.
Sätt in en avfuktaren så ni ligger på rätt nivå, dvs inte för låg för maten.
Led avfuktarens ledning ner i en golvbrunn eller dylikt och led bort.
Se inte detta som rekommendationer, utan som diskussionsunderlag då faktiska omständigheter gör några av råden olämpliga.
Stora hängrännor.
Stuprör med lövavskiljare.
Led bort takavvattningen långt bort.
Se till att marken lutar ut från huset.
Gräv en pumpbrunn med lägre nivå än dräneringen i källaren, den kan ligga i källaren, men bör ligga utanför huset.
Gräv ut organiskt material.
Grusa med dränering.
Gjut ett trevligt golv som ni kan utgå ifrån när ni bygger hyllor för mat öl.
Häng golvbjälkarna i husstommen utan kontakt med den stensatta vackra grunden.
Sätt in en avfuktaren så ni ligger på rätt nivå, dvs inte för låg för maten.
Led avfuktarens ledning ner i en golvbrunn eller dylikt och led bort.
Se inte detta som rekommendationer, utan som diskussionsunderlag då faktiska omständigheter gör några av råden olämpliga.
Här är nu tredje revisionen av vår plan.
Vi har nu funderat att fylla upp ALLT utrymme under golvet med Foamit (hasopor), samt använda oss av vattenburen golvvärme, vi kommer att hyvla ner de ursprungliga golvplankorna till 20-30 mm.
Frågorna är nu följande:
- Ventilationsluckorna bör väl täppas igen?
- Vindskyddsduken på insidan visades i någon infobild, så den bör väl installeras?
- Borde man installera en extra golvvärmeslinga nere där syllen möter kilstenarna?
Vi kommer även att förnya dräneringsröret som finns inne i den nuvarande källaren.
Kommentarer på denna plan?
Vi har nu funderat att fylla upp ALLT utrymme under golvet med Foamit (hasopor), samt använda oss av vattenburen golvvärme, vi kommer att hyvla ner de ursprungliga golvplankorna till 20-30 mm.
Frågorna är nu följande:
- Ventilationsluckorna bör väl täppas igen?
- Vindskyddsduken på insidan visades i någon infobild, så den bör väl installeras?
- Borde man installera en extra golvvärmeslinga nere där syllen möter kilstenarna?
Vi kommer även att förnya dräneringsröret som finns inne i den nuvarande källaren.
Kommentarer på denna plan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder