Hej hopp

Oj va spännande!!
Jag skulle gärna läsa mycket mer om smarta hem. Allt från vad som finns ute på marknaden idag, vad som kommer och vad folk kan tänkas vilja ha för sitt hem.
Även reportage om hur det fungerar, vilka fördelar gemene man kan dra av ett smart hem. Integration med familjens mobiler, larm och annat.
Vore kul att se olika lösningar som andra läsare har, och även hur proffs/tillverkare har tänkt att man ska dra nytta av deras lösningar.

Tror det smarta hemmet kommer starkt under 2018.

Ha det fint
Tommy
 
Ett test om vilket larm till hus som är bäst för egen installation och vilket avtal med en larmleverantör som är bäst i avseende på larmet, kostnaden(installation/över tid) och pålitligast.
Det finns ju en uppsjö av larm som man kan beställa från olika asiatiska sidor men hur bra är dom egentligen?
 
Fler GDS-artiklar med steg för steg och bilder, gärna med en egen flik längst upp på sidan.

Omröstningar där medlemmar kan rösta för vilka produkter och lösningar de rekommenderar av föreslagna. Det går att ställa frågor i forumet men vissa saker tenderar att bli långa trådar och spåra iväg. Lättare då med en översikt i form av röster och sedan kan man kommentera efterhand varför man rekommenderar vissa saker/ sätt.
 
Jag skulle vilja veta mer om nya material och lösningar på byggteknik och hur det gjordes förr.
För att kunna veta varför när en renoverar ett hus och hittar nya lösningar.
Även hur det går att plocka upp gamla lösningar för att inte bara använda plast och betong i husen. Tycker att energi och hållbarhet är något som vi behöver ägna oss mer åt.

jag vill inte vinna en lövblås!

Däremot vill jag att mina föräldrar ska få en. De är 65 och 75 år gamla. De har en trädgård som är cirka 60 x 60 meter på landet. Det står en massa fina äppelträd och två aspar på tomten. Lövkrattningen är därför ett veckoprojekt om inte mer för dem. Jag bor 10 mil ifrån dem så kan bara åka och hjälpa dem över helgen.

Tror att en lövblås skulle göra mina föräldrars axlar minde ömma.
Höstlig trädgård täckt av löv med solstrålar som tränger genom träden.
Bild från deras trädgård.

Mvh Kristoffer
 
Hej!

Jag har två förslag:

KALENDER
Alla husägare har en massa grejer som bör göras vid vissa tider på året och/eller med viss periodicitet. Det kan vara att rensa luftvärmepumpens filter, beskära vinbärsbuskarna, gödsla gräsmattan, kolla takpannorna, rensa hängrännorna, skölja ur spisfläktens filter, olja trallen etc. Det är väldigt lätt att glömma, tex kommer man ju alltid på att körsbärsträdet ska besras EFTER jas-månaderna. Och vem kommer ihåg att göda gräsmattan den månad det bör göras? Och hur duktiga är vi på att göra rent luftvärmepumpens filter var sjätte månad? Trallen, den kommer man ju på att olja först när man ställt ut möblerna.

En interaktiv kalender, där man väljer de typ av påminnelser man är intresserad av, vore perfekt! Tänk att se i sin kalender på sajten (eller få ett mejl) i mitten av april en påminnelse att det snart är dags för första gödningen av gräsmattan? Gott om tid att köpa gödning och förbereda sig - och bra tillfälle för er att sälja riktad reklam om tex gräsmattegödning. Reklamen visas på rätt tid, till de som ska göda. Det är bra reklam. Jag tror detta skulle uppskattas mycket av både användare och annonsörer, samtidigt som det driver mer trafik hit till sajten.

BOK
Gör en bok med det bästa från sajten. Det finns otroligt mycket bra och återanvändbar information här. Kontakta ett bokförlag, samarbeta fram en bok - faller det väl ut kan ni säkert göra en bokserie. Jag skulle absolut köpa!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lena81 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett förslag som jag personligen skulle uppskatta mycket och använder inom en annan bransch; livsmedelsbranschen. Det är en funktion där man samlar affärers erbjudanden för en vecka i taget och där man som konsument kan "klicka i" vad man är intresserad av. Jag kan exempelvis se vilka av "mina butiker" som säljer kaffe till ett förmånligt pris just nu eller om det är några bra erbjudanden på barnmat nånstans. Matpriskollen kallar de den sidan.

På Byggahus.se skulle detta exempelvis kunna innebära att jag som kund kan kolla vart jag kan köpa "gödning" till ett bra pris just nu och företag kan även göra riktade annonser och erbjudanden inom en viss kategori. Idag upplever jag att annonser och erbjudanden hamnar lite varstans, men på detta sätt blir det mer samlat och enklare för alla att hitta rätt.
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
D09
Ta fram basic ”gör det själv” manualer av altaner, entrétak, bokhyllor, köksbord, friggebodar etc där allt finns. Ritningar, lista på material, behov av verktyg etc

Man kan presentera lite olika alternativ och sedan får medlemmar rösta om vilket alternativ som ska brytas ner i moduler och göras Manuel av.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bor granne med en "välordnad" familj med ett stort vackert träd... nu på hösten hamnar ALLA löv på vår tomt så lövblåsen skulle jag köra hårt med som ni förstår! :rofl:;)

Vi bor i en vacker sekelskiftesvilla och är måna om att värna om den gamla stilen.
Vi bl a läsa mer om:
Möbelrenovering, gammalt blir "nytt", klä om din fåtölj t ex
Kan man göra egna tapeter för att bibehålla den gamla stilen?
Vilken färg värnar mest om miljön?
Hur kan vi minska elförbrukningen i vårt hus?
Hur anlägger vi en kompost?
Får man ha höns på gården? Så bygger du ett eget hönshus.
Lite om enklare självhushållning men inte till 100 %...

Jag vill också läsa om hur barnen kan bli bättre på att hjälpa till hemma. Kanske med en uppfriskande lövblås? Teknik gör ju oftast jobbet lite roligare... (y)
 
Fairlane
Elbilar blir mer och mer intressant.
Det skulle vara intressant att ha en artikel om hur man kan/bör fixa elsystemet för att klara av lasten. Jag avser inte något hemmapul, utan mer konkreta åtgärder som:
* Måste man öka inkommande ström
* Ska man sikta på 1-fas eller 3-fas
* Ska man ha en egen elcentral i garaget för ändamålet
* Bör befintliga uttag och ledningar bytas
* Vilka risker finns det med att ladda från ett befintligt uttag i en normal bostad (blir kablarna varma med risk för brand etc?)

Dvs, Om man vill köpa elbil, vad vill man ha från elektrikern, i en budgetvariant och lite mer påkostad variant.

En lövblås vore värt mycket för oss med 2 stora ekar på tomten. Jag gillar ekarna på sommaren, men varje höst funderar jag på om man inte borde ta bort dem, dels pga löven, dels pga av alla ekollon. Kan jag åtminstone hantera löven enklare skulle det vara trevligt.
 
Precis som många andra män gillar jag att spendera tid i garaget!
Men hur får man till strukturen...
Barnens slalomskidor
Hockeybagar
Frugans vinterdäck
Krattor
Hammare
Motorsåg
Sonens skivstång osv.

Jag vill få till den perfekta förvaringen så man kan få utrymme att röra sig utan att riva ner saker. Drömmer om den där verktygstavlan jag sett med ritade konturer efter varje sak så man inte ska glömma var det hängde etc. Förvaring i taket som ger fritt utrymme på golvet. Styr upp med ett givande reportage och jag blir er evigt tacksam! Målet är inte att få in bilen utan bara att få ett praktiskt garage där jag kan hitta saker utan att leta!
 
Då var lövblåsartävlingen avslutad.

Tusen tack för alla bra idéer! Jobbigt nog var det fler bra idéer än vi har lövblåsar, men vad gör man. De här utsåg vi till vinnare, i nämnd ordning:

Shadowfire
13th Marine
Fairlane
JoelE
Johan Stråhle
Karl-udden

Ni kommer nu att få PM från Annelie Hultberg i tur och ordning, där Shadowfire får välja lövblås först, därefter 13th Marine etc. Ni får då uppge rätt adress till henne, så skickas lövblåsarna ut i mitten av nästa vecka.
 
  • Gilla
johan.strahle och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Underbart kul.Ni fick som sagt en hel del intressanta uppslag. Stort tack till er som engagerar er så mycket. Och stort tack för vinsten. :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Grattis till vinnarna!

Och jag har haft roligt varje gång trådrubriken har dykt upp på skärmen:
Vi tävlar ut

Vem hittade på denna neologism. Han/hon borde också få ett pris :)
 
Tack. Blir perfekt nu till höststädningen i trädgården :)
 
Hej på bygga hus.

Jag skulle verkligen behöva en lövblås till landet.
Min idé är en lite granskande artikel serie om vad man ska tänka på inför ett bostadsköp vid nybyggen.

Vad man igentligen borde fråga och få veta som gemene man när man köper sig ett hem och inte en snabb investering för en snabb ytlig bostadskariär.

Alltså det som är bortom visualiseringrana som fastighetsbolagen visar. Då dessa oftast och ändast fokuserar på kök, bad + inredning man ändå inte äger eller får med på köpet, och oftast tagna ur en annan lägenheten än den man köper.

Viktigare frågeställningar skulle kunna vara tex.

Vad gör just detta hem/fastighet till ett välbyggt och kvalitativt köp?

Vad hade man för idér bakom huset? Hur tänkté man kring kvalite och hållbarhet?

Hur och av vad är huset byggt? Är detta en långsiktigt och hållbar lösning för fastigheten livslängd?

Hur är bjälklaget / väggarna mellan mig och mina grannar utfört, har man jobbat bort ljudet mellan grannar?

Hur har man jobbat med ljuset i lägenheten? Lägenheterna?

Hur är rummen gestaltade/genomtänkta?

Hur har man tänkt kring upphängning av saker på väggarna. Är väggar av enkelgips? Plywood+gips?

Var kan jag borra? Vart inte och då varför?

Är innerdörrarna massiva? Klara dessa att hålla borta ljud mellan rummen?

Är innerväggarna ljudisolerade?

Vad har jag för värmesystem? Hur funkar ventilationen?

Är mitt kök av den kvalitén man förväntar sig vid en investering för bruk i många år?

Är mitt badrum gjort efter senast gällande regler?
Om inte, vad skiljer sig? Är det byggt av hög kvalitativa produkter och material som klara ordentlig användning?


Varför detta är ett viktigt ämne att ta upp, är för att bostadsmarnaden varit så glödande het.
Så har man nästa kunna sälja vad som helst genom några få bilder som visar inredning om ändå inte ingår i ditt lägenhetsköp. Byggkvalitén / hanverket och livslängden för hållbart boende har fallit mellan stolarna.

Då det ofta är bortom kunskapen för den ovetande köparen.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.