Hej forumet!
Vi sitter på kammaren å planerar hur vi ska kunna nyttja den svenska sommaren lite bättre.
Vi har sedan vi köpte vårt hus fnulat på ett uterum, men jag är inte intresserad av ett typiskt glasrum typ willab gardens lösningar. Förvisso fina lösningar, men till vårt putsade funkishus från 1946 är vi livrädda för att det ska bli känslan av akvarium.. (jag la igår ett snarlikt inlägg i min projekttråd men den är så insomnad så jag tänkte att detta får nog mer spridning..)


Därför vill jag ha lite tips och idéer från er forummedlemmar!
Än så länge jobbar vi med två parallella lösningar, även om jag fastnat mycket för det häftigare "alternativ 2". Båda med sina för och nackdelar. Kom gärna med lite input och idéer!!

Alternativ 1.
Konventionellt uterum.
Utbyggnad på delar av dagens altan.
Ett rymligt matrum med plats att duka upp åtminstone 14 personers långbord, samt lite utrymme för avlastningsbord. (siktar runt 5x6m)
+ enkelt att gå ut = används troligen ofta
+ Bibehållen förrådsyta
- Riskerar se ut som ett pådockat akvarium
- dyrt (om det inte ska se ut som ett akvarium)
- 1½m upphöjt från gräsmatta (alt. trappa inne i rummet för att komma ner)

Tänker mig att lösningen skulle kunna bli något i stil med bilden nedan. Lite orolig för att det blir lite för mycket inne och för lite ute (speciellt som det antagligen skulle hamna 1½m över mark)


Alternativ 2.
Garage goes poolhus (om än utan pool..)
Dagens "garage" (läs: stora förråd + sågverkstad) byggs ut med en glasdel samt takfönster för att få ett ordentligt fristående uterum med plats för både matbord (nu snackar vi mer att vi ska kunna duka upp för middag till 25 pers+), någon bekvämare möbel och plats för barnen att leka samt ett litet mindre kök. Detta tänker jag åstadkomma med en nätt utbyggnad om dryga 10m2.
+ stort härligt rum, en romantisk dröm
+ Närhet till gräsmatta
+ relativt billig lösning
+ Kan dubbla som showroom för sommarbilen
- risk att vi blir för bekväma för att gå dit ut
- minskad förrådsyta

Liten modellering som första skiss ungefär hur "alternativ 2" kan bli:



Eventuellt kan man sätta en mellanvägg för att behålla litet förråd (tanken att i framtiden ersätta med annat förråd..) Ungefär 50m2 med förrådet avräknat.



Garaget som det ser ut idag.
Takpappen måste snart läggas om, målning måste ske och garagedörrarna sjunger på sista versen




Som jag ser fram för mig att ljuset kan bli i garaget:





Jag har lite överslagsmässigt räknat och konstaterar att alternativ 1 enkelt springer iväg i kostnad. (Ska en sådan tillbyggnad göras blir det en påkostad version, annars ingen alls..) 100 000 för fönster och glastak verkar snabbt gå åt och då lär det med grund osv. snart vara 200.

Alternativ 2 kan göras med mindre och billigare glas (takfönster och fönster ovan köksbänk har jag redan ärvt) så där tror jag vi kan komma undan runt 75 000, inklusive VA+ett par köksskåp.



Så, vad tror forumet?
 
Väderstrecken spelar väldigt stor roll för ett uterums användbarhet. Du behöver visa en tomtkarta med norrpil och befintliga byggnader inritade för att kunna få en vettig respons. Detta gäller oberoende av uterummets utförande.
 
Tack.
För mig var det så självklart att jag helt missade beröra det!
Det är väldigt mycket träd och hög beväxtlighet på vår baksida (och grannarnas) vilka gör sitt bästa för att skymma en högstadieskola bortanför tomtgräns. Därför är det aldrig tal om några större mängder sol. Båda alternativen ger dock glas åt väst-söder.
Vi letar inte efter vi max solinstrålning utan snarare väderskydd (ex vet vi inte om vi vill ha plåt eller glastak på alt. 1)



Bifogar två norrorienterade skisser jag gjort med de olika alternativen. Hoppas de är läsbara!

alternativ 1:
Handritad skiss över en trädgård med markering för altan och uterum i förhållande till grannens träd och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alternativ 2:
Handritad skiss av en tomt med byggprojektalternativ, inkluderar hus, altan, träd och gränsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En bild, där alternativ 2 kan hamna, med kvällssol 19.55 14 Juni (så här dags har solen runt midsommar passerat skolan, men det gör den enbart under Juni, övriga året försvinner den helt redan tidigare än så här.)
Lummig trädgård med leksaker på en solbelyst gräsmatta och höga träd mot kvällssolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ni går ursäkta barnen i förgrunden, men detta är bästa bilden av nuvarande altanen jag hittar. Alternativ 1 skulle sträcka sig från "vänster" om altanen och förbi köksfönstren. Altanen är byggd i golvnivå och antingen bygger man ett uterum i samma nivå, alt. en invändig trapp för att komma ner på marken.

Barn leker på trampolin med en trädgårdsaltan och hög beväxtlighet i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Utsikt från altanen:
Utsikt över en skuggig trädgård med träd och hög beväxtlighet, en skolbyggnad i bakgrunden och en minilastare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Summan av detta är alltså att jag i första hand letar input på för/nackdelar med de två olika typerna av lösning, tips på andra projekt med liknande estetik och kanske även förslag på praktiska lösningar/kostnadsbesparingar..
 
Här kommer några synpunkter lite osorterat:
Väderstreck
Väst är viktigast eftersom man är där mest på kvällen, men det uppfyller du ju redan.
Nivå
Det är för- och nackdelar med golvnivå respektive marknära. Marknära ger bättre kontakt med utsidan, men är lite jobbigare med trappspring. I garageläget skall uterummet naturligtvis ligga på marken, medan golvnivå kanske är mer lämpligt i altanläget. Själv har jag ett trädgårdsrum som ingår i en större utbyggnad. Det ligger i marknivå och nås med en trappa. På köpet har jag 3 meters takhöjd där. En viktig trivselfaktor som är värd att tänka på, men det används inte för att äta mat.
Tak
Täta tak är mycket trevligare än kanalplast. Det senare ger inget vackert ljusinfall och släpper in alldeles för mycket värme mitt på sommaren, särskilt i söderläge. Ett falsat plåttak, som på din första bild, är både snyggt och hållbart.
Byggsystem
Man kan mycket väl använda de moduler som WillabGarden m.fl. säljer om man kombinerar dem på ett bra sätt, men det kräver lite känsla. Ni har ett snyggt hus, ta vara på detta faktum!
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
För att ställa till det ytterligare, googla på energiglas kassetter, lite mer pyssel men kan konkurrera med färdiga uterums partier prismässigt.

/Jante
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
I brist på andra inlägg kanske jag kan lämna några kompletterande synpunkter.

Jag tycker ni skall låta garaget vara. Det är faktiskt ett ganska fint och tidstypiskt funkisgarage. Dessutom är det lite väl lågt. Om ni kan publicera någon mer bild på själva bostadshuset som dels visar hur yttertaket ser ut liksom ett normalstort fönster, kan jag kanske ge er mer utvecklade tankar om uterummets utformning.
 
Tack för tipsen hittills. De uppskattas!
Jag har som sagt snöat in på att göra om garaget, så för jämviktens skull är det bra med någon som säger åt mig att alternativ 1 är en bättre lösning!
Eventuellt kan man vid alternativ 1 göra 2 trappsteg ned från köket -> uterum -> 2 trappsteg ner -> lokalt höja marken någon halvmeter. Då hamnar man i lite mellanting. Eller är det en dum idé?

Såhär ser huset ut från framsidan. Det är ett låglutande valmat tak med lertegel (Men det syns inte alls när man står på tomten)
Vit tvåvåningsvilla med låglutande tak och garage, utsikt mot trädgården och ett köksfönster synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En hemsk bild där man ser köksfönstret, vilket (kanske) skulle försvinna/delas och bli en dörr om uterummet blir här. (Ska ordna en bättre bild på detta när jag får tummen ur..)
Kök med vit köksö, köksfönster och en röd pall, leksaker på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är en planlösning på befintliga huset:
Arkitektritningar av ett tvåvåningshus med beteckningar för olika rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett väldigt fint hus, som dessutom är välunderhållet! Det gäller att utforma ett uterum som lyfter utseendet, och inte tvärtom.
2 steg från köket och 2 steg till marken låter som en bra avvägning. Jag tycker ni skall utgå från den befintliga taklutningen, 25 grader. Eftersom taket är valmat kan man mycket väl låta uterummets tak luta åt alla sidor, med samma vinkel. Typiskt för funkishus var fönsterband, dvs fönster i en lång rad utan mellanrum. Det är en tråd jag tycker ni kan ta upp här. Gör en tät bröstning längst ner, så att fönstren inte behöver gå ända ner till golvet. Lämplig bröstningshöjd är ca 70 cm om det är ett matbord som skall stå närmast, annars är 50 cm lämpligt när det gäller soffor o liknande. Skjutdörrar ut kan ni placera på någon av kortsidorna. Försök att fånga proportionerna på husets fönster. Till de täta delarna av uterummets väggar kan ni använda spontad panel som är slät på utsidan. Målad i rätt kulör ser den ut som puts på håll. Följande primitiva bild är bara en principillustration.
Principillustration av uterum med valmat tak och fönsterband, anpassat för ett funkishus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej!
Jag hade personligen velat ha det i direkt anslutning till huset. Det ger en betydande större rymdkänsla av hela huset. Men se still att även ha altan yta utanför rummet, det ökar kontakten. Håll höjden samma som husets golvnivå, räcket ger en bra häng ställe om det har en grov överliggare. Jag finner det rogivande att titra ner i trädgården än att titta ut.
En bred trappa fixar kontakten med trädgården.

Garage lösningen ger en lite mer avvisande känsla, som om ni vill hålla gästerna på distance, men kan vara en fördel om det är rörigt hemma.

Det viktigaste är att få till en stilenlig helet.
Rita upp och prova. Gå runt och titta hur andra gjort och ta de bra lösningarna.
 
Får börja med att be om ursäkt.
Flera engagerade råd och sedan total tystnad från min sida.
Livet kom lite emellan, men nu har jag lyckats göra någon form av utkast av hur jag tänker att det skulle kunna bli. (Detaljlösningar är inte ens påbörjade utan jag ser det som en princip..)

Så shoot! Vilka mått är bra/dåliga vilka idéer är bra/dåliga, går det bygga detta utan att tillbyggnaden ser ut som en påhängsbyggnad längs hela långsidan?

Tanken är 3 "steg".
- Inglasat uterum: Putsad mur med fönster på 2 sidor, skjutpartier på tredje sidan, tätt tak med ett takfönster för att släppa in något ljus till köket.Skjutpartier på tredje sidan.
- Ute under tak Delvis putsad mur, glastak.
- Uteplats, delvis putsad mur, närhet till gräsmatta.

Tanken är att allting ska hänga ihop med gemensamt golv - rå betong?'
I detta förslag blir inglasade delen blir troligen så tät att vi bygger den för att kunna nyttjas tidigt vår - sen höst.

Utkast till en bostadsplan med mått, inklusive kök, skafferi, inglasat uterum, och uteplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av tillbyggnad med inglasat uterum, överbyggt uteområde och uteplats vid gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av tillbyggnad med inglasat uterum, utomhusmöbler och grill på betonggolv, intill gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Några referensbilder jag hittat:

3D-visualisering av uterum i anslutning till hus med mur och skjutpartier, samt uteplats med glastak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåvåningshus med vita fasader och orange markiser, trappa till balkong och en liten flicka framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser lovande ut! Den inbördes ordningen mellan uteplats, uteplats med tak och uterum tror jag är riktig mht väderstreck, vad som finns innanför och logisk följd. Referensbilderna innehåller flera bra "funkisorienterade" detaljer, som t.ex. utformningen av stålräckena och de runda stålpelarna till entrétaket. Sådant hjälper till att skapa rätt känsla.
 
Skippa glastak, du kommer nästintill dö av värmeslag en varm sommar då. Personligen gillar jag inte alls alternativet med garaget. Men jag hade nog varit för lat för att använda det rummet. Det hade inte blivit att man gick ut där i verkliga vardagslivet. Ett uterum med dörr från huset ut är guld värt enligt mig. Att ha lösningen med garaget känns som en lusthus på tomten. Snyggt men det används aldrig.

Själv har jag ett uterum som är rätt högt upp utifrån gräsmattan och det gillar jag. Det ger en trygghetskänsla. Personligen hade jag något i stil med alternativ 1. Men jag hade nog gjort uterummet mindre och sett till att få med lite "träddäck" så att säga. Fast du ska givetvis inte förstöra ditt vackra hus med ett fult impregnerat träbygge bredvid ett vackert uterum. Utan göra en lösning likt du har presenterat här nere med järnräcket.

Sen tycker jag inte att man behöver ta i för kund och fosterland gällande uterummet. För hur ofta är det man dukar upp långbord där? Det kan visserligen vara olika men för mig är det inte så ofta det blir så stora sällskap. Är det bara för ett par gånger per år man bygger så stort så kan man hellre förlänga bordet utanför uterummet om man gör plats utanför uterummet.

Summa sumarum = Skissa ihop något med uterummet från alternativ 1 och bilden här nere där järnräcket och de gröna fönsterkarmarna.:)
 
Kom på en sak till, det här alternativet med mycket glas som du har lagt in här nere kommer nog se konstigt ut? För fönstret som är inne (på fasaden) i uterummet kommer inte harmonisera med fönsterna på själva uterummet. Eftersom själva uterummet där är nersjunket och du har en trappa ner direkt från huset.
 
Du har inte funderat på att ha en markis istället för fast tak över uteplatsen?
 
Tack för nya svar!

Jag gillar skarpt idén om en markis. Det har vi idag och jag fattar inte att jag inte själv tänkt på det. Tar genast bort glastaket, (jag har ändå inte lyckats lista ut själv hur man ska få det snyggt!) ;)
Vi vill tvärt om mot dig FRS05 inte ha ett uterum som är högt upp från gräsmattan. Vi vill komma ner i marknivå och "ut på gräset". Det blir lite samma sak angående att det är för mycket fönster - Vill vi sitta inne gör vi det bra i vår nuvarande matsal. Här ska vi komma så nära trädgården vi kan!

Lite nya skisser. Glastaket borta, markis inte inritad..
ar fått in en "smygdörr" i bakkant av rummet. Det är därifrån man anländer trädgården när man kommer till huset. Dels praktiskt att gå in och man ökar vädringsmöjligheten, dels minskar nog chansen att det känns som man kommer in bakvägen.

Fler tips och idéer!?
3D-rendering av ett modernt enplans hus med stora fönster och utan glastak, anslutet till en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av en terrass med matgrupp, grill, utan glastak och en person stående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett hus med en glasveranda intill en utomhuspatio och en person stående vid ett matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Detaljen tak till vägg/fönster är definitivt inte klar, ser ju fortfarande ruskigt klumpig ut och just nu är altandörren inritad mitt i glasvägg/tak, men ändå!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.