Hej alla kunniga!

Vi har ett 2,5 år nytt luftvärmepump/vattenelementsystem.

Denna hösten/vintern vill ett av elementen inte fungera. Det är iskallt.
Display på en värmepump med inställningar för värme och justerad framledningstemperatur samt kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatpanel som visar en temperatur på 11.1° Celsius och har en grönt lysande OK-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatpanel som visar inomhusklimat på 10°C och varmvatten på 51°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har provat lufta alla element flera ggr.
Vi har ökat framledningstemperaturen och även kurvan.
Vi har höjt trycket till 1,5 bar flera ggr.

De som har installerat det är svåra att få tag på eftersom de kanske känner att de har rännt här så det räcker. Har ju varit lite strul med anläggningen.

Två saker har hänt sedan förra vintern:
Originalinstalatören har återfäst två element som lossnat. Eftersom de inte
Byggt in avstängare fick de tömma
Allt vatten.
En annan vvs-are har gjort en del
ombyggnationer, även han fick tömma allt vatten.

Någon som har en teknisk förklaring eller ett gott råd?

/Tacksam
 
Termostaten på elementen hänger sig gärna i stängt läge efter sommaren. Skruva av termostaten och se om stiftet bakom fjädrar tillbaka som det ska. Behövs ibland ett lätt slag för att det ska lossna.
Annars kan man behöva lossa packboxen som håller stiftet och joxa med själva ventilen, men då kan det rinna ut en del radiatorvatten.
 
F fredrik.johansson skrev:
Termostaten på elementen hänger sig gärna i stängt läge efter sommaren. Skruva av termostaten och se om stiftet bakom fjädrar tillbaka som det ska. Behövs ibland ett lätt slag för att det ska lossna.
Annars kan man behöva lossa packboxen som håller stiftet och joxa med själva ventilen, men då kan det rinna ut en del radiatorvatten.
Aha!!
Mycket hett tips! Ska testa.
Tusen tack på förhand!
 
Hur får man av den??
 
Krilleman
Vilken sort har du?

Lägg upp en bild!
 
Termostat på en vit radiator med synliga kopparledningar i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Som dom säger , lossa den blanka muttern , innanför en pigg brukar fastna inne på sommaren , knacka lite lätt några gånger och den hoppar ut , knuffa in några gånger den fjädrar , , värmen kommer om den kommer ut , sätt tillbaka termostaten
 
L Liteavvarje skrev:
Som dom säger , lossa den blanka muttern , innanför en pigg brukar fastna inne på sommaren , knacka lite lätt några gånger och den hoppar ut , knuffa in några gånger den fjädrar , , värmen kommer om den kommer ut , sätt tillbaka termostaten
Kanon!! Tusen tack
 
L Liteavvarje skrev:
Som dom säger , lossa den blanka muttern , innanför en pigg brukar fastna inne på sommaren , knacka lite lätt några gånger och den hoppar ut , knuffa in några gånger den fjädrar , , värmen kommer om den kommer ut , sätt tillbaka termostaten
Tyvärr ger det ingen effekt.
Kom på att vi aldrig stänger av elementen av denna anledning.
Den satt inte fast inåt utan satt i utåtläge. Har jämför piggen med
Fungerande element och det är
Ingen skillnad. Har gett det 3-4 timmar
Nu.
 
Ibland kan man behöva lossa packboxen, den yttersta mässingsmuttern för att komma åt ventilen bakom. Då rinner det ut en del vatten, så var beredd!
 
F fredrik.johansson skrev:
Ibland kan man behöva lossa packboxen, den yttersta mässingsmuttern för att komma åt ventilen bakom. Då rinner det ut en del vatten, så var beredd!
Vad exakt ska jag göra när jag tagit
Bort mässingsmuttern?
Och är problemet ens möjligt
Med två år gamla element?
Är det möjligt att problemet ligger
Någon annanstans?
Jag tror inte ens att elementet
Varit avstängt under sommaren.
 
Jag skruvade ur hela klumpen, sen sitter själva ventilen där bakom, den som pinnen manövrerar. På några av mina element var det en del jox som gjorde att den inte rörde sig som den skulle.
Väl där inne kan du ju också se om det kommer något vatten alls.
Men jag håller med om att det låter osannolikt på så nya grejer.
Det spelar ingen roll att du inte stängt av dem över sommaren, det sköter termostaten. Är det varmt pressar den ventilen i botten och då kan den fastna.
Jag har inga bättre idéer just nu, men andra kanske har?
 
Staffans2000
Stäng termostatventilen helt. Öppna luftskruven, slutar det strax att rinna ut vatten, eller blir strålen iallafall mindre än vanligt, är troligtvis returventilen mer eller mindre stängd. Returventilen sitter längst ner på returröret. Om så, lossa sexkantslocket och skruva ut pluggen så att den kommer nästan i jämnhöjd med höljet.
Jag tror att det är där skon klämmer!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Stäng termostatventilen helt. Öppna luftskruven, slutar det strax att rinna ut vatten, eller blir strålen iallafall mindre än vanligt, är troligtvis returventilen mer eller mindre stängd. Returventilen sitter längst ner på returröret. Om så, lossa sexkantslocket och skruva ut pluggen så att den kommer nästan i jämnhöjd med höljet.
Jag tror att det är där skon klämmer!

Staffan
Tack för svar, Staffan & Fredrik.
Jag kan ju inte lingot men lossan
En av de vita muttrarna på bilden?
Vilken? Väldigt svårjobbat pga
Golvet i vägen. Har svårt att se
Att jag kan nå något stift i denna
Trånga vinkel.

Luftningsventilen släppte bra med
Vatten oavsett hur jag gör med
Termostaten.
Vit termostatventil och muttrar på ett värmeelement med synliga kopparrör och dammspindlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
  • Gilla
Jerkbait
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.