Det här tar nog rekord vilka rättigheter man anser sig ha.

Vågar man ens sälja sitt hus i framtiden utan att nån ska ha livstids garanti på varenda skruv :D
 
  • Gilla
Valkyr och 11 till
  • Laddar…
F Fredda112 skrev:
Inte springer man runt vid visning och känner om elementen är varma? Gamla och gamla, de har ett par år på nacken men de är ju inte direkt ifrån begynnelsen. Så snarare som dolt fel borde det väl gå? Jag har luftat alla element och höjt upp värmen till 23 grader. Ändå är de kallt på övervåningen när de kallt ute, och element är inte varma..
Man springer kanske inte runt på visningen, men man bör göra en besiktning innan överlåtelsen.
Det är köparens skyldighet att göra en noggrann undersökning. Är det en bostadsrätt är det lite andra krav som att säljaren måste uppmana dig att undersöka varan t.ex. i huvudsak gäller dock att man köper i befintligt skick, och om det dyker upp något som man inte kan förvänta sig pga ålder och skick, kan det vara ett dolt fel.men då ska det inte ha funnits några indikationer på att något är konstigt. Om du inte fullgjort din undersökningsplikt har du en uppförsbacke. Exempel på tydliga indikationer på fel är i ditt fall saknade termostater - om det är så att det finns fästen för termostater så är de ju bortplockade, då ska man undersöka varför, och man ska göra det innan köp.

Du skriver först att elementen är gamla, men sen är de inte det? Hur är det?

Du skriver att du höjt upp värmen till 23 grader. Vilken värme? 23 grader ut i elementen?

Vad gäller termostater - de gör inte elementen varmare utan tvärtom, de stryper flödet.

Det låter mest som att du behöver en grundkurs i hur husets uppvärmning fungerar.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det är vanligt att ventilen i elementen kärvar, den lilla tappen som sitter mitt i -syns när termostaten är borttagen
Prova att pressa in den en liten bit och se om den fjädrar ut som den ska OBS dra INTE i tappen.
Jag har med framgång fått loss kärvande ventiler med en liten skvätt oljespray (typ 5-5-56) och därefter knackat lite på ventilhuset och tappen
Funkar inte det så får man byta ventiler eller hela elementet (radiator heter det), kolla med firman som fixade växlaren om de har några bra erbjudanden
 
S sunqan skrev:
Man springer kanske inte runt på visningen, men man bör göra en besiktning innan överlåtelsen.
Det är köparens skyldighet att göra en noggrann undersökning. Är det en bostadsrätt är det lite andra krav som att säljaren måste uppmana dig att undersöka varan t.ex. i huvudsak gäller dock att man köper i befintligt skick, och om det dyker upp något som man inte kan förvänta sig pga ålder och skick, kan det vara ett dolt fel.men då ska det inte ha funnits några indikationer på att något är konstigt. Om du inte fullgjort din undersökningsplikt har du en uppförsbacke. Exempel på tydliga indikationer på fel är i ditt fall saknade termostater - om det är så att det finns fästen för termostater så är de ju bortplockade, då ska man undersöka varför, och man ska göra det innan köp.

Du skriver först att elementen är gamla, men sen är de inte det? Hur är det?

Du skriver att du höjt upp värmen till 23 grader. Vilken värme? 23 grader ut i elementen?

Vad gäller termostater - de gör inte elementen varmare utan tvärtom, de stryper flödet.

Det låter mest som att du behöver en grundkurs i hur husets uppvärmning fungerar.
Jag vet inte hur gamla de är, men kan de vara från att huset byggdes 76? Ett element kan hålla så länge eller?

Vissa element har inte ens en termostat, men de är inte varma för det? Så jag kan plocka bort de och elementen ska bli jätte varma?

Jag höjde till 24 grader igår natt för de var så kallt hemma, vi frös när vi skulle sova, så förstår inte varför de var så kallt. Jag höjde 24 grader på fjärrvärmen, så antar att de är värmen inne?
 
Om elementet inte blir varmt trots att du plockar bort termostaten så är det något fel. Antingen har ventilen i radiatorn kärvat ihop (den som den lilla piggen innanför termostaten trycker på) eller så är det ett generellt flödesproblem i systemet.
Har du kollat att cirkulationspumpen går, att det inte är luft och att det är tillräckligt mycket vatten i systemet?
 
hsd
Många elementet har dessutom en strypventil på andra anslutningen
 
Aa, har luftat och de finns vatten i systemet. Cirkulations pumpen ska vara igång, för den ska väl bara på hela tiden och gå automatiskt?
 
hsd hsd skrev:
Många elementet har dessutom en strypventil på andra anslutningen
Vart hittar man den? Vad är den till för?
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
hsd
Stäng av cirkulationspumpen när Du luftar elementen, se även till att det finns vatten i systemet
 
F Fredda112 skrev:
Vart hittar man den? Vad är den till för?
Det brukar vara under en täckmutter vid den nedre anslutningen. Men om radiatorn har funkat tidigare så verkar det långsökt...
Lägg upp en bild på en radiator med anslutningarna upptill och nedtill.
 
F Fredda112 skrev:
Aa har testat det med. Är det fel på elementen om vissa är varma och andra inte? Hjälper de om man köper nya termostater till alla?
Om vissa element blir varma medan andra inte blir det så är det antagligen själva ventilen till elementet som kärvar i stängt läge.
Ventilen är den delen som själva termostatvredet sitter på.

Min kusin hade problem med att det inte blev varmt i något element fastän dom hade ca 35-40° i framledningstemperatur. Det visade sig att det var ventilerna som hade kärvat ihop i stängt läge under sommaren.
Efter knackande på ventilhuset och på piggen så hoppade dom flesta igång, vet ej om dom har fått igång alla nu, har inte pratat med henne på någon vecka.
 
  • Närbild på en vit termostatventil på en radiator med termostatvredet i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkontakt av en radiatorventil och en person som justerar den, vilket kan tyda på problem med fastkärvade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läser, och tror du skall kontrollera en del saker.
1: Är cirkulationspumpen/pumparna på?
2: Har du tillräckligt tryck i expansionskärlet?
3: Den där temperaturen du justerar på fjärrvärmen, vad är det för temperatur?
4: När du luftar elementen, kommer det luft då, eller vatten med lite tryck?

Element är vanligen "dumma" och ger bara ifrån sig värme från vattnet som cirkulerar igenom dem. Ålder på dem spelar mindre roll så länge ventilerna släpper in och ut vatten ur dem så att cirkulationen uppstår. Jag pumpar ut vatten i mitt system som är 40-45 grader varmt. Om jag körde runt vatten med önskad rumstemperatur skulle det bli kallt i huset.

Varje höst när systemet skall igång får jag ägna en del tid åt att få runt och "jucka" med ventiler, lufta element i omgångar och fylla på vatten till expansionskärlet så att det blir tryck i systemet. Jag har element som är långt mycket äldre än dina, och själva elementen är det inget fel på, men det kärvar lite med ventilerna ibland. Att vrida på och av elementen någon gång i månaden för att underhålla ventilen, även på sommaren, mår de bra av.

Rent juridiskt är det svårt (omöjligt) att få det här till ett dolt fel som säljaren är ansvarig för. Men kanske har en säljare lite tips och råd om en anläggning som denne pysslat med ett antal år före dig. om man ringer och frågar snällt.
 
F Fredda112 skrev:
Jag vet inte hur gamla de är, men kan de vara från att huset byggdes 76? Ett element kan hålla så länge eller?

Vissa element har inte ens en termostat, men de är inte varma för det? Så jag kan plocka bort de och elementen ska bli jätte varma?

Jag höjde till 24 grader igår natt för de var så kallt hemma, vi frös när vi skulle sova, så förstår inte varför de var så kallt. Jag höjde 24 grader på fjärrvärmen, så antar att de är värmen inne?
Radiatorerna går inte sönder på de sättet, de är bara konstigt formade vattenrör. Det som kan krångla är radiatorkopplet, strypventilen och termostaten.

Varför bytte ni ut fjärrvärmeväxlaren?
Gjordes ingen funktionskontroll då?
Ni har väl garanti på sen?
Fick ni ingen genomgång av växlaren?
Har du ingen bruksanvisning till fjärrvärmeväxlaren?
 
S sunqan skrev:
Radiatorerna går inte sönder på de sättet, de är bara konstigt formade vattenrör. Det som kan krångla är radiatorkopplet, strypventilen och termostaten.

Varför bytte ni ut fjärrvärmeväxlaren?
Gjordes ingen funktionskontroll då?
Ni har väl garanti på sen?
Fick ni ingen genomgång av växlaren?
Har du ingen bruksanvisning till fjärrvärmeväxlaren?
Vi bytte ut den för vi ville ha en ny och den gamla var lite äldre.
Minns inte om de gjorde någon kontroll, men de var snabba med att bli klara och sticka. Men de lufta inte elementen vilket jag tror de ska göra va?
Garanti har vi, hur lång garanti brukar man ha på en växlare?
 
Du lär inte kunna få företaget som bytte fjärrvärmecentralen till att ordna så att elementen fungerar på garantin. Deras garanti gäller bara själva fjärrvärmecentralen så att den levererar ut tappvarmvattnen och varmt radiatorvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.