Mikael_L
B Byggvargen skrev:
påslaget ska motivera risken,
OK.
Men då kan väl ingen ha något emot att man köper uttagen själv, och därmed själv står för risken om elektrikern plötsligt blir sjuk eller något likn...
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Men då kan väl ingen ha något emot att man köper uttagen själv, och därmed själv står för risken om elektrikern plötsligt blir sjuk eller något likn...
det är upp till var och en att göra så, skulle du själv göra det?
dessutom så står han för garantin på materialet han monterat oavsett om han köpt det tjänat på det eller ej,

jag personligen nej, jag säljer material för att tjäna på det, inte för att driva någon välgörenhets organisation,

ja jag tjänar även på timpriset, och ja vid en ekonomisk krash så kommer vi alla hantverkare gå ner i pris och kanske även sälja material till inköps pris, men nu behöver vi inte göra det,
accepterar ni kunder inte våran prissättning så varsågod leta upp någon annan.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ju elektriker själv, så jag vet ju lite hur branschen fungerar. :)

Jag har lite svårt för flera saker i debiteringsmodellerna...
Men trots allt förstår jag ditt synsätt också, framför allt får man väl gilla din brutala ärlighet, och i viss del klarsynthet. :)


Men ska jag tolka ditt andra stycke som att du vägrar göra jobb ifall kunden själv köpt ELJO eller ELKO-uttag?
 
B Byggvargen skrev:
det är upp till var och en att göra så, skulle du själv göra det?
dessutom så står han för garantin på materialet han monterat oavsett om han köpt det tjänat på det eller ej,

jag personligen nej, jag säljer material för att tjäna på det, inte för att driva någon välgörenhets organisation,

ja jag tjänar även på timpriset, och ja vid en ekonomisk krash så kommer vi alla hantverkare gå ner i pris och kanske även sälja material till inköps pris, men nu behöver vi inte göra det,
accepterar ni kunder inte våran prissättning så varsågod leta upp någon annan.
Det var ett klart ärligare svar.
Det man skulle önska var att det framgår tydligt innan jobbet påbörjas. Ofta döljs ju påslagen genom att man hänvisar till en påhittad ”grosistprislista”.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Blandar du inte ihop påslag/pålägg och marginal nu?

Marginalen kan aldrig bli större än 100%, men pålägget har ingen övre gräns.
Isåfall tar jag tillbaka vad jag skrev. Jag har aldrig någonsin hört talas om några flera hundra procentiga påslag förut. Men av ren nyfikenhet, varför skulle man räkna på det sättet som ni gör? Vilken nytta har man av det?
 
Det är så man räknar. Ett påslag är något man lägger på inköpspriset. Då räknar man naturligtvis förändringen i förhållande till inköpspriset. Det du pratar om kallas marginal.
 
Det som gör debatten om påslag så snedvriden är att man tror att alla lägger på flera tusen procent, att alla luras, att alla tjänar pengar som gräs. Riktigt så är det ju inte...........De flesta hantverkare är ärliga och många går att resonera med och särskilt vid större jobb. De vet precis lika bra som alla andra att de flesta vill spara där man kan och vill man det så får man naturligtvis lägga fram sin sak. Man kan ju dock inte ha som utgångsläge att alla medvetet "luras" för att det ibland kommer fram att en del gör så och det tangerar till ocker.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Flera tusen procent hör nog till undantagen. Men att använda fiktiva prislistor är gängse innom vissa brancher. Elektriker är ett exempel.
 
jag har inte sagt att flera tusen procent är vad de tar, det var mer bara ett uttryck för vad folk tror att det läggs på. Det är samma med dessa fiktiva prislistor. Jag nämnde i den andra tråden att många grossister enbart sysslar med nettopriser men många hantverkare vill ändå ha en prislista de kan använda ut till kund för att slippa räkna och jämföra själva. Sen att den prislistan är ganska saltad gentemot nettopriset är ju en sak. Och lika att de kanske lägger på ytterligare, då börjar det bli ocker men lika igen. Alla gör inte så. Majoriteten är nog rimliga priser även om de inte är lika billiga som sunes el på nätet. Det kan man aldrig bli om man inte höjer timpenningen rejält.
 
Jo det kan man. Det är bara att köpa in från sunes el på nätet. Man måste då debitera lite tid för att göra det. Men det tar inte lång tid om man kan sunes ordersystem.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Snickaren jag anlitade för vår ombyggnad gick på löpande räkning. Det mesta material inhandlades hos hans normala byggbutik. Han redovisade fakturor, där jag kunde se vilka rabatter han hade, på det gjorde han 10% påslag, avtalat i förväg.

Sedan är det tänkbart att han utöver de redovisade rabatterna har några procent årsbonus, sådant förekommer. Men jag kunde konstatera att priserna jag fick från denna "dyrbutik" efter hans 10% påslag, oftast var ungefär samma som jag kunde handla själv för på byggmax, i de fall det gick att göra relevanta jämförelser.

Antingen så har byggaren någon sorts % i årsbonus vid uppnåda volymer.
Eller så har de efterhandsrabatt, 10% rakt av på allt är ganska vanligt.

Dvs du får se en faktura på 1000:-, denna fakturan krediteras sedan 10% till byggaren, dvs 100:-
 
S Stefan1972 skrev:
Majoriteten är nog rimliga priser även om de inte är lika billiga som sunes el på nätet. Det kan man aldrig bli om man inte höjer timpenningen rejält.
Det är väl det som är problemet? Man har så låga timpriser att man inte går runt så man måste ha hög marginal på materialet.
Varför inte ta betalt för jobbet vad det kostar och materialet vad det kostar (givetvis med ett rimligt påslag för att täcka tiden)? Jag betalar hellre mer per timme än känner att jag kommer att bli lurad på materialkostnaden. Rent psykologiskt har nog de flesta lättare att acceptera en faktura med rätt antal timmar á 700;- än en där man har tagit 400:- styck för några vägguttag
 
  • Gilla
Grillgården9 och 2 till
  • Laddar…
jo högre timpenning är ju bästa sättet men nu är ju marknaden som den är i sverige och norden? och det krävs nog en enorm insats att vrida på den skutan. Det har ju alltid varit så att produkter och varor har rabatter och den som köper dessa lever delvis på det. Det ställer ju högre krav på konsumenten förstås men å andra sidan får man ju ett val och det står vem som helst fritt att acceptera en offert eller välja nån annan rimligare.
Att en del utnyttjar detta är såklart tråkigt men de hade å andra sidan fuskat med timmarna istället eller offererat mer timmar än vad som behövs så för den delen av hantverkarna blir det ju ingen skillnad.
 
Det är väl bara privatmarknaden som är så skev. Inga företag betalar väl grossistens listpris + påslag när dom anlitar en hantverkare?
 
Jag förstår båda sidorna: det är väl självklart att en hantverkare vill tjäna pengar, men på samma gång är det väl självklart att jag som kund vill spara in pengar, inte sant?

I det här fallet får jag betala totalt ca 4 000 kr extra bara för att han ska frakta hit uttagen istället för posten. I det stora hela nu när vi håller på att renovera huset, låter 4 000 kr inte så mycket men ser man det från ett annat håll får jag en ny blandare till köket för den summan. Jag kanske missar nåt, men att han står för garantin på produkten känns föga viktig när det är en plastgrej. Jag har då aldrig varit med om att ett vägguttag eller strömbrytare har gått sönder. Men garantin innefattar kanske fler saker som jag inte har koll på?

Det lutar mot att jag åtminstone ska fråga om detta påslag nästa gång elektrikern kommer ut till oss. Frågar man inte, får man inga svar. Jag tycker det är viktigt att fråga och eventuell komma fram till en lösning som både jag som kund och hantverkaren är nöjd med.

Vad jag kan utläsa här verkar inte 32 % vara så farligt åtminstone, vilket gör att det här arbetet känns bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.