Jag hade tänkt mig något som vectrex men jag saknar en takbalk som han att fästa den i, därav idén på en "gantry crane" i trä, helst ska det gå att fixa själv. Det jag dock tänker på är att detta är inte första och kommer inte vara sista gången jag vill lyfta något tungt på plats i verkstan, så jag undrar om en verkstadskran ändå vore en bra investering... Med en 1-tons kran kan jag t.om. lyfta min bandsåg som förmodligen är 600-800kg, en 2 tons kran är inte mkt dyrare heller.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag hade tänkt mig något som vectrex men jag saknar en takbalk som han att fästa den i, därav idén på en "gantry crane" i trä, helst ska det gå att fixa själv. Det jag dock tänker på är att detta är inte första och kommer inte vara sista gången jag vill lyfta något tungt på plats i verkstan, så jag undrar om en verkstadskran ändå vore en bra investering... Med en 1-tons kran kan jag t.om. lyfta min bandsåg som förmodligen är 600-800kg, en 2 tons kran är inte mkt dyrare heller.
Den stora nackdelen med en kran som jag ser det är att den tar en väldans plats.
 
Ja den måste förvaras utomhus, under biltaket kanske... Kanske bäst med en hemmabyggd sak först...
 
Tycker du med relativ enkelhet borde kunna fästa något i taket som blir tillräckligt stabilt. Vet ju inte hur takkonstruktionen på ditt garage ser ut. Men det behövs inte en nockbalk för att bära 400kg, borde fungera bra med hanbjälken i en vanlig takstol också.

Den mest mångsidiga lösningen borde väl vara att montera upp en traversbalk i taket.
 
Jag hade tidigare en motorlyft som jag löste många problem med. Tar lite plats ihopfälld och går att få tag i till hyfsat pris. Tyvärr så var det någon annan som också tyckte den var såpass bra att det var värt att klippa upp gunnebostängslet och försvinna med den på byggvagnen som tydligen var lika attraktiv:mad:
 
Innan vi hade traktor på gården och fick tunga grejer som behövde komma ned från pallar så hade jag som en kilformad ramp ca 80 cm lång. Väldigt enkelt byggd 4 st kilar en bit formplyfa.
Kilarna hade ett hål i bakkant så man kunde spänna ihop rampen med pallen.

Lite Yes diskmedel och en mindre vinsch gör att man kan få av det mesta man får passa det som är topp tungt då kan det vara bra med två medhjälpare.

Ibland behöver man spänna fast pallen in något då brukar en långstropp va bra att ha till hands.
 
Har du tillgång till kraftigare byggnadsställning typ Haki så är det enkelt att bygga upp ovanför. Några kraftigare spännband gör att hissa och sänka med. Håller för ett ton.
 
Chaly
Såhär trasporterades svarven jag köpte. Lyftes även upp på släp med motorlyften. Rullades sista biten på stålrör och ställdes i våg med domkraft och kilformade träbitar. Väger ungefär som din svarv.

Låna en motorlyft!

Motorlyft framför öppen dörr till källarlokal med synlig svarv, träkilar och stålrör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes en såndär sak vore idealt. Vet dock ingen jag kan låna av och jag vill inte skruva i taket så jag vet nog vart det lutar...
 
Efter att ha varit närvarande ett par tillfällen hos mästarlyftaren @Daniel_N var jag igår tillräckligt rutinerad för att på egen hand (+ en ostark hjälpreda som stoppa in sista plankan) få upp 300kg hyvel på hjulunderrede.

Mitt förslag är som följer. Bygg en ram med höga reglar (dom gula i skissen), skruva ihop reglarna på kortsidan. Reglarna ligger tajt mot svarvbordets undersida. Grå är nåt lagom högt och svart är travade saker (typ ply eller mdf). Trava upp svarta saker tills det bara behövs en till för att lösgöra pallen. Lyft i ena sidan i bärhandtagen som reglarna skapar. Någon puttar in sista klossen (svarta delen). Gör likadant på andra sidan. Nu ligger pallen fri och kan tas bort. Kanske måste man vara två som lyfter i motorsidan.

Gör sen proceduren omvänt, lyft ena sidan, ta bort svart bit, lyft andra, ta bort svart bit osv tills svarven står på golvet. Summan av svarta bitar måste vara större än höjden på pallen.

Föreligger det tipprisk så kanske denna metod inte är så bra, men jag tror det hade blivit rätt stabilt.

Skiss av metoden för att lyfta tung maskin med hjälp av reglar och staplade block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är ju bara en pluttsvarv? Har du ingen maskindomkraft att låna? Finns ju såna där enkla handvevade.
 
Nej jag har inget sånt och jag känner ingen som har.

Jag har nog flera olika planer på vad som kunde byggas ihop så jag tror inte det råder någon nöd nu längre.
 
Redigerat:
Jag har litet Haki delar som du får låna om du är snabb. En annan kamrat skall ha dem senare i höst.
 
Vet inte vad det är, googlande säger en byggställning?
 
Ja en kraftig byggnadsställning som håller att sätta en talja i och lyfta om du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.