M Mr9 skrev:
Hallå..ge mig argument för klinkets :)
Det är trendigare... men trender brukar dö ut. Så är du en trendnisse... kör på men du kan städa själv.
S SueCia skrev:
För att själv hålla mig till topic så säger jag, aldrig klinkers i trähus! Plastmatta all the way.
För min egen del ALDRIG NÅGONSIN KAKEL OCH KLINKER!!! Jag jag skriker för att skura det är ingen höjdare och dessa förbannade fogar som blir fula på nolltid :sweat:
Tappa något i glas på ett klinkergolv och det går definitivt i tusen bitar och har man riktig otur går klinkerplattan sönder med och byta en sån är inte lätt.
Har tappat en tung parfymflaska på ett klinkergolv och flaskan blev smulor och klinkern gick sönder. Parfymflaskor är oftast väldigt tunga och gjorda i tjockt glas.

Klinkers eller våtrumsmatta?
Klinkers:

● Trendigare
● Bredare urval
● Värdehöjande för huset
● Kan hålla längre än matta

Våtrumsmatta:
● Billigare
● Lättare att städa
● Lättare att montera
● Mjukare material
http://comforthemma.se/artiklar/klinkers-eller-vatrumsmatta-vad-ar-bast/

Lägger till... tröttnar man på "trenden" och färgen tex så kostar det en bråkdel att byta ut jämfört med kakel och klinker. Just nu ska alla ha grå badrum och för några år sen skulle alla ha ekmöbler. Ekmöbler är totalt ute i dag och den vägen lär grå badrum gå med.
Dessutom är plastmattan ett vattentätt material så det är säkrare och det har kommit mängder med snygga mattor nu och fler är på väg.
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
Ja det blev en underhållande tråd...

Min fru (vi kan kalla henne hen om någon blir gladare för det) har lagt ner plastmatta idén så när vi gör renoveringen så blir det klinkers/kakel istället. Anledning till att riva badrummet från 2004 är att vi inte delar förra ägarens färgval. Förra ägaren var en man så hen snacket kan vi skippa här..
Dessutom så finns det en bastu i badrummet som omfattas av samma golv och bastun skall göras om till tvättstuga. Så därför ryker hela badrummet i samma nafs som denna ombyggnationen. Visst bastu är väl kul ibland men vi uppskattar mer vårt spabad än bastubad.
För de som undrar så har jag inget problem med att städa och gör det dessutom riktigt bra men min frus hobby är viktigt för henne så jag viker mig där. Däremot lät det intressant med nya maskiner, ångtvätt lät spännande. Kärlek är det heller inga problem med som en del verkat tro , jag tror att många i vår bekantskapskrets är grymt avundsjuka på vår relation. Inägget skrevs med stor portion humor än med dödligt allvar.

Har plöjt igenom alla svar med min fru och hon utbrister ”vilket härligt engagemang alla har”.
Däremot är jag förvånad att inte en enda har efterfrågat bilder vilket annars är vanligt som de första svaren i övriga trådar.

För de som tycker att klinkers är mer miljövänligt så kompenserar jag med att få i V8 båten i sjön nästa sommar istället. Den har ju varit på land några år nu så har lite att ta igen med växthus effekten.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
F fnord skrev:
Barn har en tendens att bli både blöta och skitiga, och dessutom vara duktiga på att dela med sig av dessa egenskaper.
Dessutom (eller framför allt) slår man sig inte lika illa när man ramlar på ett mjukt plastgolv som på ett "stengolv".

Nej, så här skall det se ut :)
Två leende barn badar i en röd balja inomhus med retro tapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
På tal om städning och att flera som förespråkade klinker lade till att fogen inte skulle vara ljus. Undra varför :D
 
Jag föredrar plastmatta, det är bara så himla skönt. Mjukt och inte kallt, alla har inte på golvvärmen året runt ;)

Sen att det är lättare att skrapa av när det är blött är ju en bonus. Har inte skrubbat så mycket klinkersfog att jag tycker det är en stor grej.

Klinker känns absolut mer påkostat och exklusivt, men jag föredrar ändå plastmatta.

Angående livslängden har mina föräldrar kvar ett badrum med plastmatta från -89 och jag tycker det fortfarande känns fräscht. Mycket beror nog på färgvalet för det är inte missfärgat över huvud taget.
 
Plastmatta går ju helbort... Satsa på större plattor så blir det färre skarvar.
 
MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dessutom (eller framför allt) slår man sig inte lika illa när man ramlar på ett mjukt plastgolv som på ett "stengolv".

Nej, så här skall det se ut :)
[bild]
Mmmmm, kadmiumrött! :geek:

***

För övrigt är mitt badrum från 1977 med orange plastmatta och den är fortfarande felfri. Intressant att se hur mycket pengar som kastas bort på moderenoveringar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Om man nu dristar sig till ett inlägg och har arbetat med våtrum!
Fördelar finns med båda ytskikten, så långt är de flesta överens.
Nackdelar finns likaså.
Att byta ytskikt vid våtrumsmatta tar för mig mindre än 4 dagar, kostar mindre än 10 000:-.
Att byta kakel drar med sig mera kringkostnader, tiden, underskikt samt dyrare material i normalfall.
En enkel basicmatta klarar inga större påfrestningar av kemikalier, en enklare standard av kakel behöver inte vara dålig men i regel lite sämre ytskikt samt godset varierar.

Ts har inte lagt ut några bilder, tror jag, har inte läst hela tråden.

Argumentet att det blir värdesänkning vid matta är inte helt rätt, många byter våtrum och kök direkt vid köp av nytt boende.

Jag hade lagt in en lite bättre matta på golvet och kaklat väggarna, eller matta på vägg, inget keramiskt ytskikt på golvet.

Det behövs mer information om hur man beter sig i våtrum, man ställer inte metall på golvet som rostar eller oxiderar, man torkar upp vatten efter sig, man torkar rent direkt när man smutsar ner av misstag, man tar ansvar för sitt beteende, då spelar ytskiktet ingen roll, det blir fint oavsett vilket val man gör.

Mvh "Dalmas som också gillar att hålla rent och grymt avundsjuk på ts som har en hen fru vars största intresse är städning"

P-A
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
Jag föredrar plastmatta före klinkers, pga hur klinkers fungerar, de ger bara ett slitskydd. De fungerar genom att det underliggande materialet, ofta plastmatta eller plastmassa ska skydda mot fuktskador.
Vattnet/fukten rör sig under klinker, mao ska fallet på golvet vara också under klinkers, inte bara på plattorna. Det är lätt att man kan få områden som inte har tillräckligt med fall som man tänker åtgärda när man lägger klinker. Men här har blivit mycket bättre med åren.
Men problemet kvarstår att klinker är bara en slityta och alla vätskor kan vandra under dem, som gör att det tar betydligt längre tid för det ska torka ut, kan ta upp mot flera veckor i vissa fall. Känns bättre med ett tätskikt som torkar relativt fort än ett som är konstant utsatt för fukt

Största nackdelen av plastmattor är att de är gjorda av PVC, men de har utvecklas mycket under senare år, finns tom en tillverkare som har mattor som inte är PVC baserade(kommer inte ihåg tillverkare, men har för mig den är finsk) och har VOC halter som är mycket lägre än vad man tror. Men som sagt, PVC är ett hemskt material.
 
Skulle aldrig köra på kakel och klinkers. Det om något tycker jag känns gammalt och omodernt idag. Känns som 2005.

Utöver estetiken så är ju plastmatta klart bättre rent tekniskt.

Och framförallt är det mycket billigare. Du slipper t.ex. bränna alla dina pengar på golvvärme som är helt onödigt med plastmatta.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Om plastmattor nu är så bra, varför har då alla hotell keramiska ytskikt förutom de allra unkigaste? Nej, min smak vill ha kakel/klinker men det har ingen lång tradition i Sverige pga de svajiga trähusen.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där är nog något som har ändrats under årens lopp. Här i Finland där svenskan är gammaldags och inte ändras så mycket över tid så pratar nog alla om Sjukskötare = man och Sjuksköterska = kvinna.
I Sverige är det två olika yrken: sköterska är man på sjukhus, skötare inom mentalvården. Min mamma har jobbat som skötare en kortare tid innan hon blev kurator. Hon är inte behörig som sköterska, hon är socionom.
 
nikasp
Finns det någon som inte lägger in golvvärme idag om det inte handlar om att snåla in på något? En aspekt som nog tagits upp är ju att vi plastmaterial innehåller massa skit som mjukgörare. Försöker plastbanta lite hemma och använder hellre glas, keramik och stål än plastnappflaskor och annat.

D Dekker skrev:
Jag föredrar plastmatta före klinkers, pga hur klinkers fungerar, de ger bara ett slitskydd. De fungerar genom att det underliggande materialet, ofta plastmatta eller plastmassa ska skydda mot fuktskador.
Vattnet/fukten rör sig under klinker, mao ska fallet på golvet vara också under klinkers, inte bara på plattorna. Det är lätt att man kan få områden som inte har tillräckligt med fall som man tänker åtgärda när man lägger klinker. Men här har blivit mycket bättre med åren.
Men problemet kvarstår att klinker är bara en slityta och alla vätskor kan vandra under dem, som gör att det tar betydligt längre tid för det ska torka ut, kan ta upp mot flera veckor i vissa fall. Känns bättre med ett tätskikt som torkar relativt fort än ett som är konstant utsatt för fukt

Största nackdelen av plastmattor är att de är gjorda av PVC, men de har utvecklas mycket under senare år, finns tom en tillverkare som har mattor som inte är PVC baserade(kommer inte ihåg tillverkare, men har för mig den är finsk) och har VOC halter som är mycket lägre än vad man tror. Men som sagt, PVC är ett hemskt material.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Mmmmm, kadmiumrött! :geek:

***

För övrigt är mitt badrum från 1977 med orange plastmatta och den är fortfarande felfri. Intressant att se hur mycket pengar som kastas bort på moderenoveringar.
Skönt att höra! Vårt badrum är minst lika gammalt, med mörkblå plastmatta. Jag tycker mycket om det och fasar för den dag det måste bytas!
Eftersom alla brukar påstå att livslängden på ett badrum är 20 år vågade jag inte berätta om vår plastmatta innan...
Men en mörk matta blir inte fläckig eller missfärgad. Skön att gå på utan golvvärme är den också.
 
Jag tror i mina föräldrars hus (byggt 1977) så är det en grön plastmatta, päronen lade kakel själva över mattan då dom gjorde om.

I badrummet på övervårningen är orginalet kvar, rött golv med riktigt skrikande röda plast-tapeter, dom vill inte byta bort dom, tycker det ser bra ut, rejäl kran med två olika kran för varmt och kallt vatten också, bara håller och håller. Det är som att gå tillbaka i tiden att gå in i det rummet. Synd om det kommer sånadära ftalater i luften ur dessa dock....

Men det har hållit fint, inga missfärgningar och ser ut som nytt.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.