S
H hempularen skrev:
Snickaren jag anlitade för vår ombyggnad gick på löpande räkning. Det mesta material inhandlades hos hans normala byggbutik. Han redovisade fakturor, där jag kunde se vilka rabatter han hade, på det gjorde han 10% påslag, avtalat i förväg.

Sedan är det tänkbart att han utöver de redovisade rabatterna har några procent årsbonus, sådant förekommer. Men jag kunde konstatera att priserna jag fick från denna "dyrbutik" efter hans 10% påslag, oftast var ungefär samma som jag kunde handla själv för på byggmax, i de fall det gick att göra relevanta jämförelser.
.
Lite löjligt att börja snacka om vilka rabatter han har, och eventuell årsbonus.
Säg att jag har kört mitt företag länge, blivit rejält tjenis med lokala byggbutiken och handlar där så mycket att jag fått upp min rabatt från de 10% som är standard till 15%.

Sen har vi min konkurrent som precis startat sin verksamhet, han har standardrabatten på 10%
Jag har ett övertag mot honom där jag rakt av kan lämna 5% lägre pris och på si vis roffa åt mig fler jobb förutsatt att det är konkurans om jobben. Är min konkurrent däremot fullbokad med jobb och inte kan ta på sig fler så är jag ju smart och lämnar inte lägre pris än han skulle gjort utan jag räknar på 10% rabatt och tar 5%:en själv.

Nu vet jag att detta sticker rejält i ögonen på många vänsterpartister och sossar men jag är av den åsikten att hårt arbete ska löna sig, och har jag drivit mitt bolag så bra att jag kan förhandla bättre med mina leverantörer så anser jag att den vinsten ska falla mig i hand först och främst, och att jag ska kunna använda denna rabatt som ett "vapen" att konkurrera ut mina motståndare i dåliga tider.
 
S SueCia skrev:
Säg att jag har kört mitt företag länge, blivit rejält tjenis med lokala byggbutiken och handlar där så mycket att jag fått upp min rabatt från de 10% som är standard till 15%
För några år sedan skaffade jag konto på Beijer för att kunna betala mot faktura. Då fick jag 23 eller 28% rabatt direkt (kommer inte ihåg exakt). Verkar konstigt att en med firma som handlar mycket har sämre rabatt än mig som privatperson?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Och jag har genom åren tyckts mig förstå att dom som "skriker" högst för dom höga påslagen är samma personer som "värnar" om den fria företagsamheten, i alla fall när dom inte är dom "drabbade".
Så när fri företagsamhet ger "folk" billigare "varor" är den toppen, men när samma fria företagsamhet ger höga priser borde marknaden regleras. :thinking:
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
För några år sedan skaffade jag konto på Beijer för att kunna betala mot faktura. Då fick jag 23 eller 28% rabatt direkt (kommer inte ihåg exakt). Verkar konstigt att en med firma som handlar mycket har sämre rabatt än mig som privatperson?

Det var ett fiktivt exempel, därav började jag meningen med ”säg att”. Jag har inte ens ett företag i verkligheten.
 
Carro_D Carro_D skrev:
Ja, funderar på att åtminstone få be om en förklaring till påslaget. Kan vara intressant att höra argumenten. Om argumenten inte håller vill nog jag föreslå att jag köper uttag och strömbrytare som levererar de kabel och klammer+arbete.

Jag vet att det är svårt för många privatpersoner at förstå att ett företag går ut på att tjäna pengar,

Tror ni mataffärerna säljer mat utan påslag?

Förklaring till varför han lägger på pengar är följande

1, han tar en risk när han handlar material
Du kan vara en idiotkund som väljer att inte betala alt bestrida hela fakturan pga en skitsak, då får han ligga ute med pengarna och vänta in tills det är avgjort i tingsrätten

2 han driver ett företag och gör det för att tjäna pengar,
Vi som driver företag gör det för att tjäna mer pengar än vad en vanlig anställd gör, vi tar medvetet en risk och förväntar oss få rättmätigt betalt för det, inte bara gå runt
Utan faktiskt göra ett par tre hundra tusen kanske en halvmiljon över den vanliga svenska medelinkomsten,

Så att fråga varför han lägger på priset är ju bara löjligt det är självklart varför han gör det,
 
  • Gilla
total och 6 till
  • Laddar…
Det är ren nonsens att det är en rimmlig riskpremie. Det dom irriterar folk mest är nog främst hantverkare dom gör stora påslag utan att vara öppna med det.
 
Problemet är inte ett påslag på 32% Problemet är att dom lägger på det på grossisternas hittepåpriser som redan är, i vissa fall, flera hundra procent över normalt pris.
Jag har inget emot att ni företagare tjänar pengar, men gör det på ett ärligt sätt! Ta skäligt betalt för arbets- och restid. Lägg på ett rimligt påslag på era materialpriser. Men sluta att luras.
 
  • Gilla
Sluggoboy och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
För att strö lite salt i såren så är det 48% i påslag. Inte "bara" 32%......
Nej.
(350-237) / 350 = 0,323

Påslaget är 32procent. Ett påslag räknas alltid utgående ifrån att försäljningspriset utgör 100 procent. Ett påslag kan aldrig bli större än 100%.

Köper man in en produkt för 10kr och säljer den för 100kr så är påslaget 90% inte 1000%.

Inte för att det spelar nån roll, påslaget i pengar blir det samma oberoende hur man räknar men när man arbetat med inköp och försäljning så blir man lite besserwisser när man läser om flera hundra procents påslag här på byggahus i var och varannan tråd:D

Sen kan det vara bra att veta att om du köper nånting för 115kr och säljaren hävdar att påslaget är 15% så har han betalat 0,85 X 115 = 97,75kr och inte 100kr.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggvargen skrev:
1, han tar en risk när han handlar material
Du kan vara en idiotkund som väljer att inte betala alt bestrida hela fakturan pga en skitsak, då får han ligga ute med pengarna och vänta in tills det är avgjort i tingsrätten
Nu hade du väl lite otur när du tänkte?
Han kan ha ett påslag på en miljon procent om han så vill, och kommer ändå få ligga ute med på öret exakt samma pengar som ifall han hade 0% påslag. :D
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nej.
(350-237) / 350 = 0,323

Påslaget är 32procent. Ett påslag räknas alltid utgående ifrån att försäljningspriset utgör 100 procent. Ett påslag kan aldrig bli större än 100%.

Köper man in en produkt för 10kr och säljer den för 100kr så är påslaget 90% inte 1000%.

Inte för att det spelar nån roll, påslaget i pengar blir det samma oberoende hur man räknar men när man arbetat med inköp och försäljning så blir man lite besserwisser när man läser om flera hundra procents påslag här på byggahus i var och varannan tråd:D

Sen kan det vara bra att veta att om du köper nånting för 115kr och säljaren hävdar att påslaget är 15% så har han betalat 0,85 X 115 = 97,75kr och inte 100kr.
Blandar du inte ihop påslag/pålägg och marginal nu?

Marginalen kan aldrig bli större än 100%, men pålägget har ingen övre gräns.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nej.
(350-237) / 350 = 0,323

Påslaget är 32procent. Ett påslag räknas alltid utgående ifrån att försäljningspriset utgör 100 procent. Ett påslag kan aldrig bli större än 100%.

Köper man in en produkt för 10kr och säljer den för 100kr så är påslaget 90% inte 1000%.

Inte för att det spelar nån roll, påslaget i pengar blir det samma oberoende hur man räknar men när man arbetat med inköp och försäljning så blir man lite besserwisser när man läser om flera hundra procents påslag här på byggahus i var och varannan tråd:D

Sen kan det vara bra att veta att om du köper nånting för 115kr och säljaren hävdar att påslaget är 15% så har han betalat 0,85 X 115 = 97,75kr och inte 100kr.
Du borde nog inte vara besservisser då du blandar ihop påslag och marginal. :)

Påslaget beräknas utifrån inköpspriset och marginalen utifrån försäljningspriset.

Köper man en produkt för 100 kr och säljer den för 1000 kr är påslaget 900% och marginalen 90%.

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nej.
(350-237) / 350 = 0,323

Påslaget är 32procent. Ett påslag räknas alltid utgående ifrån att försäljningspriset utgör 100 procent. Ett påslag kan aldrig bli större än 100%.

Köper man in en produkt för 10kr och säljer den för 100kr så är påslaget 90% inte 1000%.

Inte för att det spelar nån roll, påslaget i pengar blir det samma oberoende hur man räknar men när man arbetat med inköp och försäljning så blir man lite besserwisser när man läser om flera hundra procents påslag här på byggahus i var och varannan tråd:D

Sen kan det vara bra att veta att om du köper nånting för 115kr och säljaren hävdar att påslaget är 15% så har han betalat 0,85 X 115 = 97,75kr och inte 100kr.
Fundera en gång till.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hade du väl lite otur när du tänkte?
Han kan ha ett påslag på en miljon procent om han så vill, och kommer ändå få ligga ute med på öret exakt samma pengar som ifall han hade 0% påslag. :D

påslaget ska motivera risken,
 
Risken det medför att köpa in eluttag kan knappast vara så stor. Om så var fallet tror jag de flesta kunder är villiga att betala materialet i förskott för att bli av med den kostnaden.

Inser du inte hur orimligt ditt påstående är?
 
D Daniel 109 skrev:
Risken det medför att köpa in eluttag kan knappast vara så stor. Om så var fallet tror jag de flesta kunder är villiga att betala materialet i förskott för att bli av med den kostnaden.

Inser du inte hur orimligt ditt påstående är?
förskottsbetalning är ju typ den största varningsklockan av alla när det gäller att anlita hantverkare,

vad är det du inte förstår, hantverkaren köper material till ett pris, lägger på presis så mkt som han själv vill och säljer det till kunden,

varsågod, bli elektriker, och sälj material till inköpspris eller lägg på en krona per artikel , det är upp till var och en att göra som den vill,

som kund begär offert från 20000 olika firmor och lägg din tid på det för att spara in några tusenlappar på materialet, det står dig fritt att göra.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.