S swirve skrev:
Har samma fundering då vi snart ska bygga till med bla. ett badrum. Vägghängd är ju bra ur ett städ-perspektiv.
Vår WC kommer hamna längs ena långsidan och då blir det en stor ful låda för cisternen alternativt får man bygga en extremt tjock innervägg där cisternen kan gömmas. Dessutom känns det klabbigt med tätskikt om cisternen byggs in i vägge. Nån som har smart lösning för att slippa detta?
Undvik inbyggd cistern i väggen! En kollega hade en sådan lösning och fick vattenläckage som läckte länge innan den upptäcktes. Vägghängd är lättstädat. Se till att bygga stabil ställning, alt. rejält med reglar för det frestar på väggen med risk för skadade kakelplattor.
Vi har vägghängd och är nöjda.
 
Mycket kommentarer som bara handlar om egen smak. De som har vägghängd verkar förespråka en sån, medan de som har vanlig verkar förespråka en sån. Men för att fokusera på ts verkliga fråga, är det värt 13000kr i mellanskillnad att installera en vägghängd toalett ifall man säljer? Jag har väldigt svårt att tro att du skulle få tillbaka dessa pengar vid en försäljning, att nån skulle höja sitt bud för att toan är vägghängd?
 
  • Gilla
OXYD och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Mycket kommentarer som bara handlar om egen smak. De som har vägghängd verkar förespråka en sån, medan de som har vanlig verkar förespråka en sån. Men för att fokusera på ts verkliga fråga, är det värt 13000kr i mellanskillnad att installera en vägghängd toalett ifall man säljer? Jag har väldigt svårt att tro att du skulle få tillbaka dessa pengar vid en försäljning, att nån skulle höja sitt bud för att toan är vägghängd?
Jag är inte så säker. Med risk för att trampa på ömma tår här, så tror jag de flesta håller med om att en inbyggd stol är snyggare rent estetiskt (vi lämnar det praktiska åt sidan nu).
Och jag tror att de bostadsspekulanter som premierar "yta och utseende" oftare är benägna att betala extra för det, än de spekulanter som premierar det som är praktiskt. Framförallt är de fler (iaf i storstäder).
Du ser t.ex. sällan budgivningsrace pga att en villa är omdränerad och har bytt ut alla stammar, däremot ofta budgivningsrace pga snygga ytskiktsrenoveringar.
 
Jag säger vanlig toastol alla dagar i veckan. Mycket lättare att byta den dagen den krånglar och städningen är inte så mycket värre att utföra att det motiverar det dyrare priset, och krångligare montering
 
Ur hygieniskt perspektiv så är en vägghängd bättre.
Jag har vägghängda som har suttit där i över 30 år och jag märker inga problem med dessa.
Kommer bli vägghängd igen.
 
Fast om man städar normalt i bägge fallen så kan man ju knappast säga att en vanlig toa inte är hygienisk? Vad jag vet finns det inga självstädande toaletter än.
 
Bara offentliga toaletter, finns några i Malmö runda små toa, funkar väl sådär enligt dom som kollar dom.
 
B b8q skrev:
Jag är inte så säker. Med risk för att trampa på ömma tår här, så tror jag de flesta håller med om att en inbyggd stol är snyggare rent estetiskt (vi lämnar det praktiska åt sidan nu).
Och jag tror att de bostadsspekulanter som premierar "yta och utseende" oftare är benägna att betala extra för det, än de spekulanter som premierar det som är praktiskt. Framförallt är de fler (iaf i storstäder).
Du ser t.ex. sällan budgivningsrace pga att en villa är omdränerad och har bytt ut alla stammar, däremot ofta budgivningsrace pga snygga ytskiktsrenoveringar.
Jag håller med om att det är ytskiktsrenoveringar som ger mest valuta för pengarna vid försäljning. I ett hus med nykaklat badrum lär priset dra iväg betydligt högre än i ett med nyrenoverat badrum med plastmattor. Även fast det kanske inte finns några direkta praktiska fördelar med kakel.

En toalettstol däremot är en sån liten detalj så jag har svårt att se att den skulle trissa upp priset. Ett nyrenoverat badrum är ett nyrenoverat badrum. Toalettens hängning tror jag inte är avgörande om man gillar det eller inte.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast om man städar normalt i bägge fallen så kan man ju knappast säga att en vanlig toa inte är hygienisk? Vad jag vet finns det inga självstädande toaletter än.
Tar du en odling nere vid golvet så kommer det att bli olika resultat på de olika modellerna med normal städning.
Skiten/bakterierna får någonstans att fästa och blir mer svåråtkomliga på den ena modellen.
 
Krilleman
S sblixten skrev:
Tar du en odling nere vid golvet...
Har du provat att ta en odling på din diskborste? :thinking:

Visst finns det fler bakterier på golvet om det står något i vägen! Men det finns ju som sagt snuskiga bakterier på mycket som vi klassar som "rent".
 
Städar man normalt så är nog mängden "bakterier" nere vid golvet helt hanterbart för de flesta människor. Dessutom är det få som krälar runt golvet och får dem på sig utan skulle man nu mot förmodan råka ut för nåt så är det ju det man tar i och det man sitter på som överför eländet iallafall.
Själv har jag aldrig förstått mig på vägghängda toaletter, ser märkligt ut och det kommer säkert nåt surt efter så man lär riva för att åtgärda. En toa på golvet kan man bara byta ut.
I offentliga miljöer kan man ju tänka sig att det blir enklare att städa däremot, arbetsbelastningen minskar och det blir helt enkelt mer effektivt. Golvet är för sig, wc´n för sig osv osv. Men hemma? näe inte för min del.
 
Jag skulle själv föredra en vanlig golv-wc. Vi har det hemma och eftersom vi har bytt ut ena själv samt lagat den andra så föredrar jag en wc där man själv kan mecka med.
Tycker själv att det är snyggare med en vanlig.

Toalettringar kan vara renare än ens mobiltelefon eller disktrasa så ev hygienfråga är nog inte.
När barnen var riktigt små kunde de råka kissa utanför så det rann, men vanliga vuxna håller det så det hamnar i toaletten.
 
De installationer jag sett med vägghängd har även involverat sprucket kakel och trasiga väggar.
Jag föredrar golvmodell som dessutom är limmad med silikon mot golvet för att slippa skruvgenomföring
 
Vi byggde visserligen nytt hus men vi gjorde ändå en kompromiss. Vi valde vägghängd fast inte inbyggd. Så här fyra år senare känns det som ett bra val. Den är enkel att städa under eftersom den hänger, samtidigt sparade vi nog en liten slant på att inte bygga in den i väggen. Vi är ganska intresserade av inredning och design så det naturliga hade väl varit att bygga in den helt, men ska ärligt säga att jag har inte tänkt på det en enda gång. Det är en toalett. Den har en funktion. Den blir inte snygg hur man än gör. ;)

Den här har vi i våra badrum.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba.../vagghangd-toalettstol-ifo-sign-6893/p-679599
 
Jag personligen skulle aldrig välja vägghängd toalett. Har aldrig uppskattat dem på något vis. Varken estetiskt, praktiskt eller städmässigt.. (och tanken på att bygga in en vattentank, känns bara knas.. i vanliga fall drar man, nuförtiden, fram minsta lilla rör för att ha det utanpåliggande/synligt.. men när det kommer till en vattentank till en toa.. då väljer man att bygga in den där den inte syns? tätt eller inte tycker jag det känns bakvänt)

Skulle utan att tveka riva ett helt nyrenoverat badrum ifall det bara fanns vägghängda toaletter i huset/lgh. Minst en "vanlig" (golvstående) måste det finnas där jag ska bo. Kan stå ut med allt annat i stort sett.

Vi tittade på ett hus innan, som vi planerade att buda på.. maken höll på att få spatt när jag klart och tydligt talade om att det nyrenoverade badrummet i huset funkade icke.. (så det blev att avsätta pengar till det direkt i planeringen från början, innan budgivningen började)

MEN jag skulle inte bjuda "mindre" på ett hus pga att de bara har vägghängda toaletter (däremot kanske min budget tog slut lite fortare..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.