nikasp nikasp skrev:
Kapar lite. Hur bra går det egentligen att bygga fall med så stora plattor? Jag är inte sugen på alltför "stökigt" utseende med mindre plattor vid badkarsavlopp och i duschen.
Har en bekant som installerade stora plattor 40x60? i hela badrummet inklusive bastu. Vid duschen där fallet knappt syns skar de dem som trianglar vid brunnen. Enligt honom gjorde de inget avsteg från fallet. Vet inte om de berodde på att rummet var stort.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Poängen var nog att klinker känns kallare än plastmatta på sommaren och vintern.
Värmer man upp golvet på vintern, oavsett golvtyp, så känns det väl inte varmare än den andra (också uppvärmda) golvtypen? :)
Med plastmatta behöver du inte golvvärme utan den räcker med ett element. Med klinkers behöver du golvvärme annars känns det kallt på vintern. Den delen har en del missat vid kompisinstallationer.
 
S slurppe99 skrev:
Med plastmatta behöver du inte golvvärme utan den räcker med ett element. Med klinkers behöver du golvvärme annars känns det kallt på vintern. Den delen har en del missat vid kompisinstallationer.
Ja, det håller jag med om. Att mena att klinker någonsin känns varmare än plastmatta blir då lite knasigt... :)
 
stefancrs stefancrs skrev:
Poängen var nog att klinker känns kallare än plastmatta på sommaren och vintern.
Värmer man upp golvet på vintern, oavsett golvtyp, så känns det väl inte varmare än den andra (också uppvärmda) golvtypen? :)
Klinker leder värme betydligt bättre än plastmaterial. Är hudtemperaturen på dina fötter lägre än golvtemperaturen så kommer du uppleva klinker som varmare än plastmatta. Likadant omvänt, om hudtemperaturen hos dina fötter är varmare än golvtemperaturen så kommer klinkers att kännas kallare än plastmatta vid samma golvtemperatur.
 
  • Gilla
Annsofib och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Klinker leder värme betydligt bättre än plastmaterial. Är hudtemperaturen på dina fötter lägre än golvtemperaturen så kommer du uppleva klinker som varmare än plastmatta. Likadant omvänt, om hudtemperaturen hos dina fötter är varmare än golvtemperaturen så kommer klinkers att kännas kallare än plastmatta vid samma golvtemperatur.
Så sant. Vad är hudtemperaturen under fötterna och yttemperaturen på ouppvärmd plast respektive uppvärmd klinker på vintern? :)

Beror givetvis på om det är en våning under golvet eller inte osv...
 
M Mats Olandersson skrev:
D e väl fogarna som e abret me kaklat, fast om de blivit sunkiga kan man kratsa ur dem och foga om. Kan va en smula tålamodsprövande men e i gengäld ett litet å billigt jobb kontra helrenovering. En multimaskin med hårdmetall/diamantklinga torde göra ett byte av fog hyfsat enkelt/snabbt! Viktigt för att hålla fräscht är oxå god ventilation så duschen å andra våta ställen torkar upp snabbast möjligt!
Tack för tipsen! Är mycket noga med god ventilation, exempelvis stänger vi sällan badrumsdörren, i varje fall inte på nätterna. Att byta fogarna i vårt klinkergolv skulle vara extra jobbigt eftersom vi har små mosaikplattor med många fogar. Men det skulle förstås ändå gå.
 
S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Trams SueCia! Könet finns i ändelsen.

Ursäkta TS. men sådan okunskap får inte bli oemotsagd.
Eftersom en "undersköterska" fortfarande är en undersköterska även om det är en man så är alltså inte betydelsen av ändelsen absolut, och därför öppen för tolkning, så jag står fast vid min åsikt att hen är ett perfekt ord här.

Psst, du vet att kvinnor kan jobba som brandman utan att vara man va. Kvinnor kan även vara tjänstemän (iofs. på väg att bytas till tjänsteperson men än så länge stämmer det).
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 3 till
  • Laddar…
harry73
S SueCia skrev:
(iofs. på väg att bytas till tjänsteperson men än så länge stämmer det).
Väntar man tillräckligt länge blir det tjänstepension ;)
Sedan kan man använda hen när man vet om det är en man eller kvinna, bara för att stipulera att könet inte spelar någon roll för resonemanget

Men för att inte hela inlägget ska vara off topic:
Att fråga på ett forum efter argument i en diskussion med sin partner tycker jag är fel väg. Ni ska föra diskussionen med de argument som är viktig för er. Dvs fruns argument är städningen (kanske även utseende och pris) dina argument är utseende och känsla (kanske även status och husets värde).
När ni har era krav och önskemål på papper, kan ni gå till närmsta butik och kolla om det finns material som uppfyller era krav. Och det kan vara lättstädade kakel och klinker eller snygga våtrumstapeter.
 
Redigerat:
stefancrs stefancrs skrev:
Poängen var nog att klinker känns kallare än plastmatta på sommaren och vintern.
Värmer man upp golvet på vintern, oavsett golvtyp, så känns det väl inte varmare än den andra (också uppvärmda) golvtypen? :)
Jo uppvärmda klinkers känns mycket varmare än uppvärmd plastmatta. Det är stor skillnad. Plastmattan kyls av direkt man står på den, dvs innehåller ingen värmeenergi.
 
Har inte frågeställaren svarat på sin egen fråga...
kakel eller plastmatta...
vad är problemet / anledningen till funderingen att blåsa badrummet ?
Att hålla rent kakel och fogarna..

Om ni gör ett nytt badrum MED kakel och fogar, slipper ni det jobbiga med att göra rent just det då?
Eller har ni inte ett exakt likadant badrum som nu, sett till material ...?

Jag renoverade mitt badrum i början av 2017, pga vattenskada inne i en vägg, ( rören till duschblandaren var utanpåliggande och gick genom en vägg, där "muffarna" inte höll tätt runt rören, vilket ledde till att duschvatten rann in i väggen.
Jag hade plastmatta innan ( sedan huset byggdes 1980 )
Och jag lät sätta in matta igen efter renoveringen.
Dock tog jag bort duschväggen där rören gick, från handfat till duschen och byggde in slang i väggen till duschblandaren istället.
Huset ligger i ett område där jag inte hade bott om jag haft möjlighet till finare, dyrare hus.
Och husets värde ökar nog inte bara för det är ett kaklat badrum, då är det andra faktorer som spelar större roll, tex uppvärmning, tak eller liknande ...
Jag är väldigt nöjd med det nya badrummet, det duger till mig, jag är inte så fin och har inte heller de extra pengarna det skulle kosta med kakel istället för matta.
Dessutom, det fanns inte golvvärme i mitt badrum innan. Det la jag däremot ner en el slinga under mattan.

Ha de gott alla.!
Med vänlig hälsning,
 
TS ville ha argument för klinkers. Då ska man väl lyfta fram allt det positiva med klinkers och det negativa med plastmatta. Objektivitet är fel i detta fall.
 
S SueCia skrev:
Eftersom städerskans kön fortfarande är okänt så är hen ett ypperligt ord för detta.
Könet var känt då ts skrev följande ”Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..”

Edit: ser att ändelsen redan varit uppe so sorry för det. Undersköterska är ett nytt påfund som tyvärr förstör ett språk som tagit hundratals år på sig att bli effektiv. För övrigt tycker jag att känslan blir trevligare vid klinkers så tillbaks till ämnet igen
 
Redigerat:
prototypen prototypen skrev:
Men plastmatta KAN vara häftigt.
[länk]
Är det bara jag som tycker det är svårt att bedöma en plastmatta utifrån en sån bild? Nästan lika svårt som att bedöma en tapet utifrån en bild på bara tapeten. Jag behöver nog en bild på produkten i "monterat skick" innan jag fullt ut kan bedöma vad jag tycker om utseendet. Så bilder på lite snygga plastmattor, på plats i ett faktiskt badrum, vore trevligt. :)

Sen är det nog mycket en fråga om tycke och smak om man gillar plastmattor med fotomotiv. Personligen har jag väldigt svårt för det, precis som jag har svårt för tapeter med fotomotiv. Dels är ytan för blank och tråkig (jag vill gärna ha lite strävhet där), och dels så stämmer inte motivet med ytan (vill ha fysiska upphöjningar/nedsänkningar där det ser ut att vara sådana). Sen kan även ljusreflektionerna bli helt fel (i förhållande till vad som vore logiskt utifrån motivet). Kontentan är att det blir för konstlat och onaturligt för min smak.
 
S
Y Yamma skrev:
Könet var känt då ts skrev följande ”Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..”

Edit: ser att ändelsen redan varit uppe so sorry för det. Undersköterska är ett nytt påfund som tyvärr förstör ett språk som tagit hundratals år på sig att bli effektiv. För övrigt tycker jag att känslan blir trevligare vid klinkers så tillbaks till ämnet igen
Varför skulle könet ha blivit känt då? Menar du att han ersatte en kvinna med en annan kvinna eller vad är det du menar? :O

För att själv hålla mig till topic så säger jag, aldrig klinkers i trähus! Plastmatta all the way.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.