Hej,

Jag vet att frågan har ställts här förut men jag undrar främst om det finns någon myndighet eller instans man kan ringa för att få svar svart på vitt om ett materialpåslag är för högt eller inte? Om inte, här är mitt dilemma. Vill inte börja bråka med elektrikern som ska dra utanpåliggande el i hela vårt hus men blev fundersam över detta:

Min elektriker vill sälja Renova-strömbrytare och vägguttag för 350 kr styck. Om jag köper materialet själv skulle det kosta 237 kr. De gör alltså 32% påslag. Sedan, om jag inte misstar mig, får de väldigt rabatterade priser hos grossisten så de betalar knappast mitt pris (237 kr) för att köpa in materialet.

Om de vill tjäna pengar på material skulle jag godkänna 10-15 % för administrativa kostnader, men 32 tycker jag låter mycket.

Är jag bara dumsnål eller?

Mvh
 
Med 32 % kan du känna dig lyckligt. Påslag med flera hundra procent förekommer och är inte ens olagliga. Du ska veta att för varje uttag du köper via elektriker betalar du honom en middag i Thailand.
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Det missade jag...

Själv tycker jag att 32% är fullständigt orimligt. Speciellt om man ska byta i hela huset.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Även om jag brukar vara kritisk mot påslagen i el o VVS branschen och tycker 10 - 15% borde kunna vara rimligt. Så skulle jag inte reagera negativt på 32% över ett nätbutikspris.

Det är inte riktigt jämförbart med pris över disk. Problemet är när det handlar om flera 100%. Det är tom möjligt att din elektriker har lite högre inköps pris än om du handlar på elbutik. Se.
 
  • Gilla
pnilz1 och 3 till
  • Laddar…
Enda "myndighet" jag kan komma att tänka på är väl konsumentombudsmannen men det är tveksamt om du har något att hämta där. I slutändan är det ju en överenskommelse mellan dig och byggaren om villkoren och betalningsmodellen. Du kan såklart försöka förhandla och föreslå att du själva ska köpa in visst material men räkna med att många hantverkare då drar öronen åt sig och väljer en annan kund. Stora påslag är rätt vanliga och bortförklaringarna är många. I slutändan tror jag ändå att det skulle vara bättre att ha material med inget eller ett mycket litet påslag och istället ha ett högre timpris istället för att försöka baka in vinst och täckning för overhead i materialet.

En prismodell du kan försöka förhandla fram med är självkostnadsprincipen med ett procentuellt påslag om 10-15%. Har man avtalat det rätt så är det 10-15% på verklig kostnad som gäller och ska styrkas med riktiga fakturor inte något påhittat listpris.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Microkatten
När det gäller sådana saker som uttag och strömbrytare tycker jag det är naturligt att kunden skall kunna köpa in dessa själv, efter samråd med elektrikern. Detta är standardiserade prylar, men utseendemässigt viktiga.

Så gjorde vi i alla fall när vi skulle installera ny el i gammal stil, utan några som helst problem. Insisterar elektrikern ändå att dylika inköp skall gå genom elektrikern så skulle jag som kund se mig om efter annan elektriker.
 
  • Gilla
Fixerskan och 1 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Min elektriker vill sälja Renova-strömbrytare och vägguttag för 350 kr styck. Om jag köper materialet själv skulle det kosta 237 kr. De gör alltså 32% påslag. Sedan, om jag inte misstar mig, får de väldigt rabatterade priser hos grossisten så de betalar knappast mitt pris (237 kr) för att köpa in materialet.

Om de vill tjäna pengar på material skulle jag godkänna 10-15 % för administrativa kostnader, men 32 tycker jag låter mycket.

Är jag bara dumsnål eller?

Mvh
För att strö lite salt i såren så är det 48% i påslag. Inte "bara" 32%......
 
K Kane skrev:
För att strö lite salt i såren så är det 48% i påslag. Inte "bara" 32%......
Hahaha, är det så? :crysmile: Trodde för en gångs skull att min matte var rätt. My god, då är det ju ännu värre!
 
Microkatten Microkatten skrev:
När det gäller sådana saker som uttag och strömbrytare tycker jag det är naturligt att kunden skall kunna köpa in dessa själv, efter samråd med elektrikern. Detta är standardiserade prylar, men utseendemässigt viktiga.

Så gjorde vi i alla fall när vi skulle installera ny el i gammal stil, utan några som helst problem. Insisterar elektrikern ändå att dylika inköp skall gå genom elektrikern så skulle jag som kund se mig om efter annan elektriker.
Ja, funderar på att åtminstone få be om en förklaring till påslaget. Kan vara intressant att höra argumenten. Om argumenten inte håller vill nog jag föreslå att jag köper uttag och strömbrytare som levererar de kabel och klammer+arbete.
 
H hempularen skrev:
Även om jag brukar vara kritisk mot påslagen i el o VVS branschen och tycker 10 - 15% borde kunna vara rimligt. Så skulle jag inte reagera negativt på 32% över ett nätbutikspris.

Det är inte riktigt jämförbart med pris över disk. Problemet är när det handlar om flera 100%. Det är tom möjligt att din elektriker har lite högre inköps pris än om du handlar på elbutik. Se.
Hm, intressant det du skriver. Får nog ta och fråga elektrikern vad det "riktiga" påslaget är på materialet så jag får en hum om vad han betalar för prylarna.
 
Detta har debatterats i en annan tråd och summan av kardemumman är iallafall att skulle man gå ifrån dylika materialpåslag så kan vi nog kallt räkna med att de flesta hantverkare får dubbla sin timpenning, kanske mer på sikt. Orimliga eller rent ut sagt lurendrejeri är såklart inte okej men 30-40% marginaler är inget ovanligt eller konstigt i sig. Jag tycker mycket hellre man ska titta på offerten i sin helhet än att man ska sitta och pricka av post för post och själv konstatera att man hade kunnat spara si och så mycket om man köpte grejer själv. Accepterar man en offert och det är ett stort arbete så kan det ju lika gärna bli så att man får in lite extrajobb inom ramarna för offerten också. Utan extra debitering. Det kanske går snabbare och man tar gladeligen på sig nån ändring eller komplettering utan tjafs och krångel. Har man då visat sig på den snåla sidan så kommer de garanterat inte göra mer än vad som krävs och debitera extra för varenda minut.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jo, dessa påslag diskuteras konstant här på byggahus. Hade min elektriker tyckt att jag var snål som själv ville köpa in strömbrytare och uttag - och dessutom blivit mer tjänsteovillig - så hade den elektrikern inte fått något mer jobb hos mig.

Nu är det lyckligtvis tvärtom så att min elektriker lyssnar på sina kunder och är fantastiskt tjänstvillig, trevlig och duktig på alla vis, utan att debitera dubbla timpenningen eller 100% materialpåslag. Jag ser inget skäl till att inte TS också skall kunna prata med sin elektriker och förvänta sig detsamma.
 
Redigerat:
Jo man skulle ju önska att el o VVS kunde vara lika transparenta som övriga byggbranschen brukar vara.

Snickaren jag anlitade för vår ombyggnad gick på löpande räkning. Det mesta material inhandlades hos hans normala byggbutik. Han redovisade fakturor, där jag kunde se vilka rabatter han hade, på det gjorde han 10% påslag, avtalat i förväg.

Sedan är det tänkbart att han utöver de redovisade rabatterna har några procent årsbonus, sådant förekommer. Men jag kunde konstatera att priserna jag fick från denna "dyrbutik" efter hans 10% påslag, oftast var ungefär samma som jag kunde handla själv för på byggmax, i de fall det gick att göra relevanta jämförelser.

Så det fanns ingen anledning att finlira mer med materialet.

Tyvärr så fungerar det ju inte så inom stora delar av el o VVS branschen. Med påhittade prislistor som ligger 300 - 1000% över normala butikspriser.

Men jag menar att man kan inte räkna med att få professionell materialförsörjning till elbutik nätpriser. Utan skiljer det typ 10 - 15% mot nätpriser så får man nog acceptera det.

Samtidigt så är det väl inte helt fel att höra efter om det är OK att du köper de här hos nätbutiken, om du kan spara några tusenlappar.

Det man bör ha i åtanke om man tänker handla själv, är att antingen själv ha koll på exakt vad som behöver köpas, eller låta elektrikern välja, göra en lista. Men om du får en handlarlista av elektrikern, så räkna med att du bör betala för den tid som går åt för att utforma listan, elektrikern gör ett konsultarbete med listan.

Men som sagt jag tycker inte att "överpriser" på 30 eller ens 40 % är så mycket att bråka om, det är inte en fullt ut jämförbar prisbild.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.