Jag har precis byggt e fullisolerad altan, 32 m2, vi har sadeltak, 5 stora fönster som är 1,6 X1,4, givitvis 3-glas. Ett skjutparti som är 2,5 x 2,0 m, 3 glas typ fasadparti med dubbla köldbryggor.
Jag har 250 mm isolering i golvet som står på plintar, trossbottenskiva.
Vi la ut 20 mm slang som golvvärme, skruvade 22 x 120 mm bräder, vi lämnade 120 mm mellanrum mellan brädens. Fick plats med reflekterplåtsrna på ett bra vis.
Valde att lägga dem på det längsta hålet som är 8 m, böjarna kunde ja få precis intel väggreglarna då.
Får används två slinger.
Valte mellan 16 mm slang alternativt 20mm. På 20 slangarna fick jag i lite mer än 30% vatten kontra 16 mm slang plus att jag fick ut slangarna närmre ytterväggarna,
På detta la jag en 10 mm spånskiva samt ett laminatgolv.
30 cm isolering i väggar samt 35 cm i tak.
Har bergvärme som inte har några problem att räcka till.
Satsade först på ett skjutparti som enligtsäljaren inte skulle vara något problem, men det var det.
Det visade sig att det första partiet bara hade en bruten köldbrygga och vifick jättestora problem när vi höll 20-21 grader på altanen. Kondensutfällningar redan i -2 grader ute.
Många stora Medelhavsväxter gjorde också att den relativa luftfuktighet blev hög.
Ingaproblem sedan jag bytte skjutpartiet tiiett bättre.
Eftersom det blivit populärt med stora ofta Medelhavsväxter tror jag många med mig skulle se en grundlig artikel angående altan vintertid orangeri.

Dels bör man få ned temperaturen till 10-12 grader, bibehålla en luftfuktighet pårunt 60% samt ljusbehandling växterna med rätt ljus. Daggsljus runt 7500 Kelvingrader samtidigt som de inte får avge för myck värme.

En fördjupning i detta ämne med tips, råd, bilder mm tror jag kunde intressera många.
 
Skulle vara trevligt med en kunskapsbank på vissa ämnen där det råder konsensus typ tabeller för spännvidder för altanbygge, vilka ledare man ska ha för olika ändamål, rörgängor och annat tekniskt.

Hade vart fint om denna typ av info hade gått att hitta på ett ställe.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Något jag har saknat är en "tidstypiskt"-databas.

Där man kan välja årtal och få ut exempel på hur huset såg ut då, tänker främst på detaljer med även större saker skulle kunna vara bra.
Exempel på saker att ha i databasen:
  • Belysning inne och ute
  • Inner och ytterdörrar
  • Trycken
  • Färgsättning
  • Köksuppbyggnad och vitvaror
  • Fasadmaterial och färg
  • Takbeklädnad
  • Byggmetod
  • Grundläggning
  • Uppvärmning

Sitter med ett 70-talshus och funderar:
"Vad fanns det för typer av fasadbelysning? Om man inte hade plasttrycken till innerdörrarna hur såg de ut då?¨

Att detta blir en realitet skulle vara vinst nog för mig =)
 
  • Gilla
Joel E
  • Laddar…
Hej,
Föreslår två saker:
1: Utöka forumsök med en riktig FAQ, gärna i respektive ämneskategori för en bättre upplevelse. Här framställs ett urval av vanliga frågor samt de mest adekvata svaren på fråge/problemställningen.

2. Success stories- Inspiration och gör rätt guide!
En egen proaktiv del av bygga hus där medlemmarna bidrar med hur förekommande frågeställningar löst sig på ett sätt som bör lyftas fram.
Detta bidrar till proaktivitet för den som själv funderar inför ett projekt eller arbetsmoment och kan således få med sig en god rekommendation i omfattning för att sedemera kunna planera på ett bättre sätt, både med risker i momentet, budget och lyckat genomförande.
 
Hej.
Ett förslag:
Jag har, som självbyggare, genom åren haft behov av verktyg och även byggmtrl.

Eftersom jag har varit tålmodig och letat så har jag hittat en massa verktyg på auktioner, köpt gamla servade hyrverktyg och köpt byggmtrl. på alla möjliga olika ställen, beställt från Polen, beställt från ebay, köpt på blocket, på auktioner o.s.v.
En reportageserie om var och hur man kan "fynda" diverse olika saker som behövs till allt hemmafix som pågår ute i stugorna.

T.ex. nu när jag skall börja med badrum så vore det underbart med en jämförelse av kvalitetsmärken från butiker i Sverige, Polen, Tyskland, Baltländerna o.s.v. Och var kan jag hitta billigt men bra kakel och klinker.

Då kan man också prata med hantverkare var man behöver tänka hög kvalitet och var man kan godta mellankvalitet.

/Mikael S
 
Återinför wikin så kan den användas som kunskapsbank (förslag #16), FAQ (förslag #18) och kanske för att göra indexsidor över långa trådar, typ vissa robotgräsklippare och larm, där det inte går att hitta i trådarna längre. Kräver både frivilliga och lite moderering men det borde gå att hitta.
 
1) Något jag saknar överlag är ett verktyg att få kontakt med lokala entreprenörer och se kundutlåtanden om dem. Som det är nu är det så utspritt. En del lämnar recensioner via google/hitta, andra på facebook och det är sällan man ser något på de "offertsidor" som finns.

Helst av allt hade jag velat kunna söka på t.ex. VVS och få upp firmor i min direkta närhet och recensioner av deras arbeten, av personer som är verifierade. Överlag skulle kanske byggahus må gott av verifierade användare och lite mindre trollkonton i vissa trådar :)

2) Jag får plusetta förslaget om databas med tabeller och annat matnyttigt.

3) Sedan om jag jämför mot andra forum jag är med i, så är det förhållandevis klent med samlingstrådar på byggahus. Resultatet blir då istället att folk repostar samma frågeställning om och om igen och det försvårar sökning och urval då man söker svaret istället och inte vill se samma fråga 10 gånger. "Den stora tråden om hus med elak lukt" skulle kunna vara en samlingstråd och gör man samlingstrådar så kan man dessutom ta ut basala delar och posta i trådstarten.

4) Jag knarkar alltid recensioner, omdömen och utlåtanden när jag ska köpa något, allt från något till datorn eller om det är en ny MC. Det är dock klent med utlåtanden och recensioner på verktyg i Sverige och på nätet. Tittar man på prisjakt och på skruvautomater så finns det EN enda recension lämnad. Aningen fler på skruvdragare, men långt ifrån allt. Antingen om man kunde göra ett samarbete med byggahus/prisjakt och länka in de verktyg som kommer upp på prisjakt hit, eller om byggahus skulle ha en egen motsvarande motor. Det är rätt smutt att direkt kunna få upp vilka butiker som säljer ett verktyg som har bra omdömen osv.

5) Guider borde kunna gå att styra upp på ett bättre sätt. Dels om man har guider som produceras av yrkeskunniga, men också att man kan kommentera och komma med bidragande tips till arbetsmomentet. Även här blir det lätt återkommande trådar och frågeställningar med "hur gör jag".

Tack för forumets utveckling hittills iaf och keep up the good work som man säger.
 
D09
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Byggahus.se testade lövblåsar och jag tänkte att ni ska få blåsa vidare några av dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sex lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja lövblås först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Lövblåsarna vi tävlar ut är:


Stiga SBV48AE (batteri)
Bosch ALB36LI (batteri)
Husqvarna 436LiB (batteri)
Black & Decker GW3031BP (nät)
Bosch ALS30 (nät)
Stihl BG 56 (bensin)

Läs mer om lövblåsarna här [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag 27 oktober kl 12.

Något som skulle kunna göra sajten bättre för medlemmar är att medlemmar skulle kunna göra sina inlägg mer anonyma Dvs man ska som medlem kunna välja ett inlägg t ex gammalt och sedan göra det anonymt utåt sett även om kopplingen och inlägget finns kvar.

Det finns väldigt mycket information, men ibland väldigt mycket OT etc när man läser i trådar. Hade varit fint med en renskriven version där man summerat en tråd eller rensat undan tramset även om orginatråden finns kvar.

Bygg på byggahus.se med VR material =P

Skaffa ”byggahusmedlemskort” som ger rabatt på t ex byggvaruhus etc

Inför minispel där medlemmarna kan spela mot varandra på webben.
 
Skriv och berätta / förklara det där med solceller. Hur man fixar till det med både lån, köp, montering, drift och allt det andra jag glömt att tänka på
 
Hej bästa Byggahus! Jag skulle vilja se mer av hur man bygger en brygga, Olika modeller osv. Samt hur man med olika knep behåller värmen i huset, och hur man går tillväga om man vill ha bra inomhusluft/rengöra ventilation.
 
Skulle vara trevligt med Gör det Själv Guider som man kan ladda ned i pdf format. Typ liknande som Gör det själv tidningen har på sin hemsida.
 
Jag kom på en grej till!

Det vore roligt med bloggar med olika inriktningar där man kan följa olika projekt genom upp- och nedgång. Det skulle kunna vara både experter som skriver om specifika områden, eller privatpersoner som beskriver sina projekt. Förslag på bloggar/inriktningar:

- Bygga nytt hus från grunden
- Värme och energi
- Anlägga en köksträdgård
- Badrumsbloggen

Och så vidare!
 
Jag tycker också att ni ska fortsätta testa produkter för oss konsumenter, det finns ju en djungel verktyg av alla dess slag och fabrikat, jag hade själv gärna haft ett test på olika multiverktyg.

En lövblås hade inte varit fel här kan jag säga, finns både för och nackdelar med att ha ett kommunalt skogsparti angränsande till tomten.
Jag gillar att vi får den privata delen, men det är värre på hösten när löven ska lägga sig någonstans, såhär ser det ut just nu i skivande stund ....

Trädgård täckt med höstlöv intill ett skogsområde, behov av lövblås framhävs.

Trivs jättebra på Byggahus.se och kommer fortsätta att dela med mig av min resa med både bilder och trådar!
 
Jag ser gärna mer tester av hemautomations-prylar. Gärna tips och kanske nått hemma-hos reportage hos någon som gått all-in på hemautomation.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja se mer av speciella kännetecken av att söka fukt i hus och grund och vad man kan göra för att förebygga detta.
Även att se speciella kännetecken på dåliga ledningar så som vatten och avlopp.
Jämförelser mellan olika värmekällor och uppvärmningsalternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.