Skruvklämman på en av säkringarna var inte åtdragen heller, så man har nog haft lite bråttom vid monteringen.
 
Mikael_L
Fast den blå kan ju vara den blå som går ner till N-ingången på JFB.

Då är det korrekt färg och korrekt ställe den är ansluten på.

Den gulgröna med blå märkning borde ju inte följt med centralen, utan vara inkommande PEN-ledare i huset.


På färdigmonterade RUTAB-centraler är det som regel en massa dåliga, ej åtdragna kopplingar.
Man måste kolla spretande kardeler och kontrolldra varenda kopplingspunkt på detta fabrikat.
Men ärligt talat ska man ju göra detta oavsett fabrikat, men på många andra brukar man dock sällan hitta något fel.
 
useless useless skrev:
Ok. Nu kollade jag igen. Han använder biledaren som skyddsjord.
Nej, det gör han inte. Han använder en Romex-kabel som har just en naken skyddsledare av samma diameter som de andra ledarna. Så den skall vara så och han installerar den korrekt. Sätter tom föreskriven dragavlastning i skåpet. Jag ser faktiskt inga fel alls enligt nordamerikansk norm. Han väljer tom kabel utan vit neutralledare för att poängtera att det är en 240V kabel. Det är inte alla som gör. Tro mig...

Det enda man kan ha synpunkter på är att han arbetar under spänning, men eftersom amerikanerna (eller som i det här fallet kanadensarna) har ett 120V system så slarvar man mer med det där än här. (Även om det är mindre lyckat i en central där man som sagt kan få tag i 240V). Och det arbetas ju, handen på hjärtat, mer nära spänning här också än vad som alltid är strängt nödvändigt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Att han arbetar under spänning helt utan anledning är det jag reagerar på. Inte bara risken för strömgenomgång som är högst påtaglig utan även risken för ljusbågar med åtföljande brännskador. Sist men inte minst, gör man sig till internetmagister i installationsteknik tycker jag man ska visa lite större omdöme och vara en lite bättre förebild och göra allt man mixtrar i spänningslöst.
 
  • Gilla
jimih och 8 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Att han arbetar under spänning helt utan anledning är det jag reagerar på. Inte bara risken för strömgenomgång som är högst påtaglig utan även risken för ljusbågar med åtföljande brännskador. Sist men inte minst, gör man sig till internetmagister i installationsteknik tycker jag man ska visa lite större omdöme och vara en lite bättre förebild och göra allt man mixtrar i spänningslöst.
Och servissäkringarna är oftast 150 eller 200 A i Amerika. Finns även 400 A i bostäder (med direktmätning). En gång läste jag om en villa med några elektriska genomströmningsvärmare och där hade de två centraler med varsin matning på 400 A! (Effekten motsvarar ungefär en matning med 120 A på 230/400 V). Helt galen!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Att han arbetar under spänning helt utan anledning är det jag reagerar på.
Att han arbeta under spänning,förklarar han 3:30 in i videon med ” annars hade det varit mörkt och omöjligt att göra Videon ”
Samtidigt förklarar han att man dör om man samtidigt tar i höljet och en av fasmatningarna.
Det ser ut som, när han förklarar detta, verkligen tar på fasmatningen !! :thinking:
 
L Leif i Skåne skrev:
Det ser ut som, när han förklarar detta, verkligen tar på fasmatningen !! :thinking:
Ja det gör han. Som han säger så har han isolerande skor på sig och då "gör det inget". (Det kan man som sagt diskutera).

Det här är faktiskt ett säkerhetsproblem i vidare mening. Många som inte upplevt det tror att man märker om man tar i ett spänningsförande föremål, spec. vid arbete. Men det är långtifrån säkert att man gör. Har man exv. gummiskor på ett trägolv så skall det mycket till för att man skall känna att man tar i ett spänningsförande föremål. Det är därför lätt att invaggas i falsk säkerhet att man faktiskt har brutit, och det är inte förrän mycket senare när man försatt sig i en krånglig situation som man kommer åt något jordat (el dylikt) och då kan det sluta riktigt illa.

Så mätning, eller åtminstone en snabb jordning (om det inte kan leda till farlig ljusbåge) är viktigt. Bara för att du tagit i ledaren och inte råkat ut för något betyder inte nödvändigtvis att den är säker.

Jag minns exv. en mobilkran som kom åt kontaktledningen vid järnvägsarbete. Den skulle vara spänningslös, men var det inte. Det var inte förrän det sista stödbenet drogs upp som det small. Innan dess så hade kranen kortslutit åtskilliga ampere, utan att någon märkte det.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nu har jag äntligen hittat proppen som man behöver i elcentralen när man ska svetsa!
[bild]
Äh, den där ser ju ut att ha löst ut redan. Vad f-n svetsar du för något? Bron till Mars?
 
  • Gilla
LJC och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kanske ElectroSlag Welding(ESW)? Tror det benämns smältbadssvetsning på svenska :p
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R Ragnar_AT skrev:
Och servissäkringarna är oftast 150 eller 200 A i Amerika. Finns även 400 A i bostäder (med direktmätning). En gång läste jag om en villa med några elektriska genomströmningsvärmare och där hade de två centraler med varsin matning på 400 A! (Effekten motsvarar ungefär en matning med 120 A på 230/400 V). Helt galen!
Fyra
Hundra
Ampère
??????????
 
Nackdelen med lägre spänning och enfas. Aircondition drar ström you know.
 
  • Gilla
LJC och 1 till
  • Laddar…
tommib
Go big or go home!

USA, USA, USA!!!!!!111!!!!

:)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...Aircondition drar ström you know.
Och genomströmningsvärmare!
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Omräknat svenska förhållanden huvudsäkring 3x25A är 150-160A enfas grovt räknat i Trumpland...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nackdelen med lägre spänning och enfas. Aircondition drar ström you know.
Jag vet. Men som någon skrev, det motsvarar ju fortfarande ca tio gånger normal strömstyrka i en svensk 230-säkring.
Man ser liksom framför sig hur ledningarna smälter, huset brinner ner, det blir härdsmälta genom marken... och sen i de rykande ruinerna hittar räddningstjänsten säkringen oskadad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.