Hej!

Jag har en äldre utearmatur på husväggen som i dagsläget har en 125 W kvicksilverlampa. Jag skulle vilja byta mot en modernare LED eller likvärdigt.

Är det då bäst att koppla bort "Hg-drosseln" som sitter där nu?

Tacksam för tips och vilken ny lampa som blir bäst? Helst energisnål.

Äldre Hg-drossel för utomhusarmatur med tekniska specifikationer på etikett, föreslagen för utbyte till energisnål LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre utearmatur med öppet hus och synlig 125 W kvicksilverlampans sockel samt kopplingsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är väl kondensatorn. Måste den bytas om man vill använda LED?

Kondensator med texten "DNA CA/250 10uF" och certifieringssymboler, fråga om byte för LED-användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du sätta i en ledljuskälla så plocka bort både drossel och kondingen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Men behövs alltså ingen konding alls om jag sätter in en LED-lampa?
 
Nej.
(Sätter du i någon led som vill ha ett eget driftdon av något slag så krävs givetvis driftdonet.)
 
L
Klara färdiga ljus , står 100-240 V , inget om att ta bort drossel och konding , jag skulle göra det , är en felkälla
 
" • Silicon LED driver (USA) och Rubicon Elektrolytiska kondensatorer"

Detta menas väl att driftdonet är integrerat i själva lampan? Så borde funka då att riva bort allt, drossel och kondensator, och låta 220 volt gå direkt till E27-sockeln?
 
L Liteavvarje skrev:
står 100-240 V , inget om att ta bort drossel och konding , jag skulle göra det , är en felkälla
Det står att drossel ej behöver förbikopplas. Men spontant bör det vara bättre att ta bort det.
 
L
Jag vet inte hur dom är i elektroniken , men den ska ta ner spänningen från X volt till drift volt
ju högre in desto mer jobb med värme i lampan och påfrestning , den är ju för 100-230V
För att ta bort drossel och konding , är nog det bästa ha rena 230 voltare , är tillverkade för det
Nu drar inte lampan så mycket , så det kanske blir ett måttligt fall över drosseln
 
  • Gilla
JanneS69a
  • Laddar…

Bästa svaret

J JanneS69a skrev:
Det står att drossel ej behöver förbikopplas. Men spontant bör det vara bättre att ta bort det.
Ja ta bort både drossel och konding när du ändå är uppe vid armaturen och jobbar. Tar ingen tid och eliminerar de båda felkällorna som troligtvis redan är överåriga. I relativa tal ger kapacitiva strömmen ett ganska stort bidrag till aktiva förlusterna i systemet också nu när uppgiften att faskompensera är borta.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J JanneS69a skrev:
Här finns en LED lampa som ersätter kvicksilverlampa utan att man behöver ta bort drosseln. Om jag fattar rätt så har den även ett integrerat driftdon? Vad är nackdelen om jag låter drossel och kondensator sitta kvar jämfört att ta bort det?
[länk]
Bra tips! Ersättarna är dock lite stora om man skall sätta dem i en byahatt som TS. HPL är typ 75x200mm
 
Blev denna LED lampa. Den ska ersätta 90-125 kvicksilverlampa men med facit i hand skulle jag tagit en klenare. Denna lyser något otroligt starkt och betydligt mer än min gamla 125 wattare. Men man kanske vänjer sig?

Ettikett och installationsdiagram för en 36W LED-lampa med E27 sockel och 4000K färgtemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Schysst! Är den rundstrålande, d.v.s. lyser den rakt ner också?
 
Ja den lyser runt om. Även rakt ner.

Rund utomhuslampa på tak som lyser uppåt, nedåt och runtom i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.