Hej,
Vår situation är att vi bygger nytt och har byggt ett 15kvm pannrum tänkt att rymma ett pelletsförråd ca 7-8kbm. Nu är det så att jag inte kan bestämma mig för om vi ska satsa på en vedpanna med pelletsbrännare så att vi kan alternera, med tanke på kostnaden för uppvärmning, eller bara pelletspanna rakt av.
Vi har ingen egen skog men kan utan större problem få tag i ved från kringvarande bönder.
Men, det är mycket jobb och inte gratisved. Nån som varit i samma situation som oss? Kan du hjälpa oss att bestämma eller komma med tips?
Tack på förhand!
/Anders
 
Orkar man hålla på med det så finns det inget billigare än ved. Jag och en kompis brukar slita en helg med, sågning, klyvning och stapling, sedan har han sitt förråd för ett helt år. Och han eldar all uppvärmning med el.
 
stratobee skrev:
Och han eldar all uppvärmning med el.
:surprised: Å, vad har han veden till? ???
 
Hej Anders. Jag var i samma situation för en fem, sex år sedan. Efter ett fruktansvärt velande hit och dit (mellan vp och ved) valdes till sist ved. Jag har inte egen skog, men ännu har jag inte behövt betala dyrt för ved, och hittills har jag bara behövt leja för enstaka transporter. Känslan av att vara oberoende uppväger arbetsinsatsen som min vedhantering innebär. Jag kan komplettera med pellets den dan jag har anledning till det. Robert K.
 
Vi tittade runt ordentligt innan vi bestämde oss och har bland annat gått på NordBygg mässan i Sthml i våras.
Efter mycket funderingar kom vi fram till att den bästa lösningen för oss var denna:
En ved panna från Tellus med en EcoTec brännare
Kombinationen kallas för Tellus G 25 VP (http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2)
Det fina är att om man vill elda med ved så lossar man enkelt brännaren med två vingmuttrar och vrider bort den (hängande på en liten "arm") och sätter enkelt dit en skiva istället, sen är det bara att slänga in 130 liter 50 cm ved !!
Verkningsgraden var även den hög tillsammans med Ecotec brännaren ca 90-95%.
Till detta ska vi ha två st. Ackumulator tankar på vardera 750 liter varav en med färskvatten uppvärmning och även solvärme slinga i (för framtida installation av solvärme) samt även en elpatron(innan solvärmen är klar).
 
Det är väl bara att satsa på en vedpanna som du kan haka på en pelletsbrännare på och det går väl på de flesta pannor. Men som du själv säger är det en del pyssel med vedhanteringen. Det är ju i o f s ingen dålig motion. Handlar om vad man vill prioritera ....
Själv valde jag bort olja mot pellets för en tid sedan och är nöjd med det. Lycka till
 
Ved kan man fixa själv! Pellets så är man trots allt fast i att köpa av en leverantör. Staten kan gå in och beskatta osv. Så mitt tips är en kombination. Och blir det åt helvete med Pellets så är det bara att börja med ved och där kan ingen lägga sig i om man fixar den själv!
 
skogstomten skrev:
Ved kan man fixa själv! Pellets så är man trots allt fast i att köpa av en leverantör. Staten kan gå in och beskatta osv. Så mitt tips är en kombination. Och blir det åt helvete med Pellets så är det bara att börja med ved och där kan ingen lägga sig i om man fixar den själv!
Säg inte för mycket. Staten kan säker gå in och beskatta vedeldning också. Jag skulle iallafall inte bli förvånad om det dök upp en vedeldarskatt. När det gäller att beskatta oss så finns det ingen som slår svenska staten. Tänk om den vore lika bra på andra områden............
 
Man får tacka för alla svar!
Det är onekligen inte så lätt att välja.
Robert K; Vad ger du ungefär för din ved per år eller per kbm? Löv- eller barrträd?
Ungefär hur lång tid räknar du eller ni andra som eldar med ved att såga, klyva och hantera den fram till vedboden/lagringsplatsen?
mvh
Anders
 
Jag vill inte säga hur mycket jag betalat för min ved. Hittills har det inte varit ovanligt att vänner och bekanta kommer med förslag typ att ”du som eldar med ved, skulle inte du kunna ta hand om några träd som står i vägen för solen ute vid sommarstugan”. En del tycker det är så besvärligt att dom skulle kunna betala för att bli av med träd. Det är väldigt individuellt med till gång på ved. Jag lägger gärna en och annan krona på transporten hem, även om jag har bil och släpvagn, för det tycker jag det är värt. Man får slita tillräckligt med veden hemma. Nåt att tänka på när det gäller hanteringen av ved är att det tar plats. Själv har jag utrymme att ta emot ved från en timmerbil. Ett rekorderligt tak för förvaringen är bra, så man slipper täcka med pressar eller lösa plåtar. Det gäller att försöka rationalisera så mycket som möjligt. Klyv och kap underlättar. Jag har byggt ett skärmtak med plats för ca 40 m3 (2 årsförbr.) kluven travad ved i anslutning till pannrummet. Jag eldar inte på sommaren, jag har solfångare.
Jag kan i lugn och ro ”ragga” ihop ved. Och känslan är skön när man har ved på tork så man vet att man klarar sig nästa vinter, även om det skulle bli svinkallt.
 
Snart är det jul. Nu vet jag vad jag önskar mig. :)
 
Mitt habegär är väckt :) Vem sa att vedeldning va billigt?. Nä min kära motorsåg och pappas 4,5 tons "snikklyv". får nog duga ett tag till.
 
Hej.
Hansson 28, vad kostade det att hyra en sådan där såg,klyv, 28 m2 på en dag låter otroligt bra.

MVH Patrik.

 
Säg inte för mycket. Staten kan säker gå in och beskatta vedeldning också. Jag skulle iallafall inte bli förvånad om det dök upp en vedeldarskatt. När det gäller att beskatta oss så finns det ingen som slår svenska staten.
Jag är imponerad av att vi inte för längesedan har infört shablonskatt för energi i fastigheter. Om alla oberoende av värmekälla fick betala skatt per m2 skulle ju staten kunna klämma åt varenda en. Sedan fick man värma sitt bo med vad man vill. Allt skulle var skattefritt, men igen skulle komma undan ändå... Usch! Hemska tanke...
 
Var det ingen som såg Sverker (PLUS) häromdagen?
Årskostnad för varmvatten o uppvärmning av ett "hus", beräknad energi åtgång
25 000kWh/år.

Olja 25 000kr

vämepump 10 000kr

pellets 11 000kr (Japp, pellets är dyrare än VP!)

ved  4000kr
Notera att exemplet gäller "köpeved", kluven o klar!

Priser som nämndes var ca 100kr/m3 för blandved, o 400-500kr/m3 björkved. Experten som var inbjuden menade att det inte var ekonomiskt försvarbart att elda med ren björkved, om man använde ved som huvudsaklig uppvärmningskälla.

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.