M meckis skrev:
Bild? Hur pass tätt satte du nitarna? Vilken nitsort? Pressenning funkar nog, men känns ju lite trist
Jag advände Biltemas nitar av aluminium. Det läcker bara på ett ställe, i ett hörn där skarven blev dålig så jag var tvungen att fylla ut med marintätningen . Känner med att presenning är lite trist. :(
På bilden kan du se hur jag har satt nitarna
 
  • Rad av aluminiumnitar längs en skarv med marintätning i ett hörn på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej! här ser du hur jag fick göra på en kompis tunna för o få det tätt. problemet är ju att både innre hörnet o yttre hörnet har samma radie, så man får verkligen vålda ihopa det. hoppas du kan få dit fler nitar o pressa ihop (o även få i mer massa)
 
  • Nitar längs kanten av en vit konstruktion med samma radie på både inre och yttre hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
M meckis skrev:
hej! här ser du hur jag fick göra på en kompis tunna för o få det tätt. problemet är ju att både innre hörnet o yttre hörnet har samma radie, så man får verkligen vålda ihopa det. hoppas du kan få dit fler nitar o pressa ihop (o även få i mer massa)
Lyckades inte få den tät men marintätningen då den inte fäste på ibc tankens plast, men provade använda vanligt smält lim och det fungerade faktiskt, hoppas de håller när vattnet blir varmt, men de återstår att se :)
 
M meckis skrev:
hej! här ser du hur jag fick göra på en kompis tunna för o få det tätt. problemet är ju att både innre hörnet o yttre hörnet har samma radie, så man får verkligen vålda ihopa det. hoppas du kan få dit fler nitar o pressa ihop (o även få i mer massa)
Var det dessa rören som du använde? :)
 
  • Glödade kopparrör i slinga med specifikationer 1/4 tum x 0,85 mm, längd 15 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har använt rör som i tum har ungefär 12 eller 19mm i ytterdiameter. Då går dom på en vattenslang i halv eller 3kvarttum
 
här ser du detaljerna:
 
  • Tabell med röd markering kring dimensionerna 1/2" och 3/4" inklusive ytter- och innerdiameter samt materialtjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M meckis skrev:
här ser du detaljerna:
Hej jag har provat att värma upp badtunnan med hjälp av en pool pump som jag hade hemma. Det fungerade inte så bra, så tänkte beställa en sådan pump som du har. Undrar bara hur man kopplar den rent elektriskt och finns det någon risk för att den skulle kunna göra vattnet strömförande? Har du länk till den du använde och passade den direkt på 3/4 tum slang? Hoppas att jag blir klar med den snart, har varit en del strul men man lär sig :)
 
Precis suttit och läst genom hela tråden, samt Meckis originaltråd. Riktiga guldtrådar! :)

En fråga bara, var får ni tag i kopparrören? Tycker de är ruggigt dyra överallt där jag hittat, och att köpa prisolrör och skala skulle få mig att känna mig som en kabelbrännare! Finns det något budgetställe eller budgetalternativ?

Meckis verkar handla på Ahlsell tycker jag mig ha sett, nån som har koll på pris där (har firma men är inte kund där)?

Här ska byggas tunna! :D
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
M meckis skrev:
[länk]

Denna har jag köpt. du behöver driva den med 12v. mycket säker pump. all elektronik är ingjuten.
Okej tack :)
 
J johan_p skrev:
Precis suttit och läst genom hela tråden, samt Meckis originaltråd. Riktiga guldtrådar! :)

En fråga bara, var får ni tag i kopparrören? Tycker de är ruggigt dyra överallt där jag hittat, och att köpa prisolrör och skala skulle få mig att känna mig som en kabelbrännare! Finns det något budgetställe eller budgetalternativ?

Meckis verkar handla på Ahlsell tycker jag mig ha sett, nån som har koll på pris där (har firma men är inte kund där)?

Här ska byggas tunna! :D
Hej jag köpte dessa rören för cirka 600kr :)
 
  • Kopparör slinga 3/4x1,07 L=15m glödgade, skärmvisning av produktinformation på webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Hej jag köpte dessa rören för cirka 600kr :)
Okej, tack för tipset! Reggade konto hos Ahlsell och hos dem kostade samma rör 2k +moms, ordentlig skillnad får man säga!
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
Ahlsell har priser man måste förhandla sig till, tror det blev så dyrt för du fått det sämsta priset. 600kr för 15m 3/4rör på dahl verkar riktigt billigt.
 
M meckis skrev:
Ahlsell har priser man måste förhandla sig till, tror det blev så dyrt för du fått det sämsta priset. 600kr för 15m 3/4rör på dahl verkar riktigt billigt.
oj menade 1600kr :)
 
A Axel98 skrev:
oj menade 1600kr :)
Äh, nu blev jag besviken. Kan iaf sluta vänta på att Dahl ska få tummen ur och godkänna min kontoansökan då..

Ingen som har något budgetalternativ att komma med? Gärna under en tusing :)

Rolig anekdot är att jag kontaktade en rörböjarfirma och frågade vad de ville ha för att göra en spiral av ett rostfritt rör. 41k. plus moms. Ouch!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.