TeroM TeroM skrev:
Fredrik, kan du mörklägga helt kan detta vara ngt för dig.
[länk]
Vet man att det är ett bra val oavsett projektorval?

Blev rekommenderad en Grandview Edge på MinHembio..https://www.hembiobutiken.se/produk...240700-grandview-fixed-frame-edge-white-16-9/
Du frågar om mörkläggning, har den duken du tipsar om större behov av mörkläggning än andra? Jag har verkligen ingen koll och vill göra så klok investering som möjligt. :)

Men de små källarfönstrena går att täcka för, idén med gardiner i hörnen (som kan dras ut efter väggarna) avfärdades inte helt iaf ;) Sen är det bara ev. ljus från trappen ner kvar.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vet man att det är ett bra val oavsett projektorval?

Blev rekommenderad en Grandview Edge på MinHembio..[länk]
Du frågar om mörkläggning, har den duken du tipsar om större behov av mörkläggning än andra? Jag har verkligen ingen koll och vill göra så klok investering som möjligt. :)

Men de små källarfönstrena går att täcka för, idén med gardiner i hörnen (som kan dras ut efter väggarna) avfärdades inte helt iaf ;) Sen är det bara ev. ljus från trappen ner kvar.
Båda dukarna har ett gain på 1, så det är lika. I rum med mera ströljus kan det behövas mera reflektion, dämpning av sidoreflexer och eventuellt en grå yta för att hjälpa svärtan och kontrasten. Tittade även på den du blev rekommenderad men den fanns inte i ”min” storlek och med olderssynen så ser jag nog inte skillnad på 4K certifieringen.
 
9300 har bitit sig fast lite.. priset är i saftigaste laget dock.
Låg 6000:- lägre för en månad sen, du råkar inte ha koll på vilka som sålde den för under 24':- ?

Borde väl komma en dipp till Black Friday... synd att det är så långt fram.. :rolleyes:
 
Har inte följt prisutvecklingen. Brukar ta bort bevakningar på prisjakt när jag väl handlat, gör mindre ont så ...
 
TeroM TeroM skrev:
Har inte följt prisutvecklingen. Brukar ta bort bevakningar på prisjakt när jag väl handlat, gör mindre ont så ...
Haha sant så sant.. men i detta fallet verkar priset gått åt andra hållet. :)
 
Soff-tips?

Ska man gå på en "Ikea-soffa" eller ska man försöka förhandla igenom ett recliner köp?
 
Där hade jag tur. Frun hittade på blocket, tresits soffa och två fåtöljer i läder för 2500:-. Tog bort mittensektionen på soffan så fyra platser kvar med recliner funktion på alla platser. Säljaren körde till och med hem grejerna till oss. Det är dessa som syns på diverse bilder då de är ivägen hela tiden men har inte ngt vettigt alternativ för förvaringen. Grubblar just nu på var Bass-Bumberserna kan skruvas fast i dessa ...

En tresits svart lädersoffa med borttagen mittensektion och två matchande fåtöljer i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Någon som sett några svarta/mörka LED spottar som skulle kunna passa i taket?
De flesta är vita,mer lutar väl åt att köpa vita och spraya täckningen.

Typ Malmbergs MD99.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Någon som sett några svarta/mörka LED spottar som skulle kunna passa i taket?
De flesta är vita,mer lutar väl åt att köpa vita och spraya täckningen.

Typ Malmbergs MD99.
MD-99 finns det lösa ringar att köpa till i olika färger.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
MD-99 finns det lösa ringar att köpa till i olika färger.
Dock inte svart har jag för mig.
Men det får väl bli lackerade.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Dock inte svart har jag för mig.
Men det får väl bli lackerade.
MD har inte optimala fästjädrar för sombran jag skulle lagt en massonite/plyfa bit ovanpå och skruvat fast spottarna i genom akustikskivan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
117" på 4m?
106" känns inte superstort när jag måttar på väggen...

Eller riskerar det att bli "tennis-känsla" med 117" tro?
 
Har ett rum i källaren där det är svart. Så för min del funkar det bra med en optoma projektor. Kör en 120" duk med en del grått i blir kanonbild tittavståndet är ca 4 -5 m! Kör en 7.1 yahama förstärkare!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Max rekommenderad (SMPTE) huvudvridning skall vara max 15 grader åt vardera sidan, d.v.s. 30 totalt.
[länk]
Fast det är egentligen tvärtom ...

"-Maximum SMPTE recommended viewing distance: SMPTE standard EG-18-1994 recommends a minimum viewing angle of 30 degrees for movie theaters. This seems to be becoming a de facto standard for front projection home theaters also. Viewing from this distance or closer will result in a more immersive experience, and also lessen eye strain caused by watching a smaller image in a dark room."

mist 30 grader (26 enligt THX och 36 som rekomendation)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.