Hej!

Flyttade in i ett Borohus från 89 med mekanisk till och frånluft med FTX värmeåtervinning (Bahco ACJ + ACF) I våras.

I huset finns även en kompetent Kakelugn/kamin av modell "Wasaugnen" ( http://västeråskakelugnsmakeri.se/wasaugnen/ samt http://sk-ab.com/produkter/wasaugn/ ).
Skorstenen har sotats regelbundet samt är provtryckt (verifierat med skorstensfejaren samt provtrycktes innan tillträdet med bra resultat).
Har även tagit in ventilationsfirma för rengöring och injustering av ventilation: tilluft 35 l/s frånluft 45 l/s).

Till problemet:
Nu när den ruggiga säsongen dragit igång tänkte vi börja elda i ugnen/kaminen. Jag har inga problem med att få igång brasan. Har såklart både tilluftsspjället och rökgas spjället fullt öppet. Eftersom jag har mekanisk frånluft brukar jag dra ner frånluftsventilationen till minimum samt öppnar altandörren för att minska undertrycket i huset).

I början funkar allt bra men när elden kommer igång så "pulserar/pumpar" elden bokstavligen talat väller ut rökpuffar genom luckan och ut i vardagsrummet med resultatet att det luktar sot och brand i hela huset.... Till och med när ovan åtgärder för att minimera undertryck genomförs...

Använder torr björkved, verifierat med egen fuktkvotsmätare att veden är torr (runt 15%).

Blir inte klok...

All hjälp och input tages tacksamt emot!!!
 
Redigerat:
L
En undran ,när var sotaren där sist , vad är skorsten för sort ( rörpipa ,murad skorstenskanal )
var bor ni i för stad , söderut , norrut eller mittemellan
 
L Liteavvarje skrev:
En undran ,när var sotaren där sist , vad är skorsten för sort ( rörpipa ,murad skorstenskanal )
var bor ni i för stad , söderut , norrut eller mittemellan
Sotaren var där i februari, tror det är en rörpipa och bor i Sollentuna så norrort.
 
Tomture61
När veden brinner ok , stänger du då altandörren + vrider upp ventilationen ?
 
L
A Arresthlm skrev:
Sotaren var där i februari, tror det är en rörpipa och bor i Sollentuna så norrort.
Tänkte bara på kajor , dom bygger inte i rörpipor med skorsten och är otroligt snabba med det ,
är det ett rör från kaminen upp till tak så är det rör .
Du har för lite fart in ( undertryck ) som överstiger den fart ut som kaminen skapar
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När veden brinner ok , stänger du då altandörren + vrider upp ventilationen ?
Jag brukar dra på ventilation och stänga när det brinner "ok", dvs lugnat ner sig och då är det inget som pyser ut.

Det är problem just i den mest intensiva fasen.
 
L Liteavvarje skrev:
Tänkte bara på kajor , dom bygger inte i rörpipor med skorsten och är otroligt snabba med det ,
är det ett rör från kaminen upp till tak så är det rör .
Du har för lite fart in ( undertryck ) som överstiger den fart ut som kaminen skapar
Hmmm, går upp på taket och kollar. Kan passa på att ta kort också :)

Så det är inte lufttillförseln som är problemet utan frånluften genom skorsten?

Men då borde det väl pysa ut rök hela tiden, eller?
 
L
Dra ned på venten , öppna ett fönster på glänt , tänd ett ljus och se hur det drar i olika lägen med spjäll , vent ,allatndörr , finns inget annat
Om inget kaja sitter i rökröret eller har ramlat ner i det :worried:
Det du säger om tilluft är det primära och draget ut sekundärt
 
L Liteavvarje skrev:
Dra ned på venten , öppna ett fönster på glänt , tänd ett ljus och se hur det drar i olika lägen med spjäll , vent ,allatndörr , finns inget annat
Om inget kaja sitter i rökröret eller har ramlat ner i det :worried:
Det du säger om tilluft är det primära och draget ut sekundärt
Har varit uppe och kollat, glömde såklart mobilen. Ingen murad skorsten utan ett metallrör. Inga kajor eller annat vad jag kunde se.

Draget verkar tämligen konstant med enbart ett litet ljus. Det är även bra vid tändved och någon enstaka vedklabb. Det är när det fylls på ordentligt med ved som huffandet och puffandet börjar...

Lite läskigt, nästan som ett pulserande hjärta där det väller ut rök från luckan i omgångar i takt med att det pumpar.... :/
 
L
Nu vänder vi blad , och tittar på annat , du säger och har sagt att det puffar , det är rökgaser som tänder , ( små explotioner ) i samband med det så blir det utvidgning av allt i luften i kaminen .
Ddet finns inte utrymme för att transportera det ut genom skorstenen , vad blir det då , bara en väg ut , troligtvis inte säkert men ni kanske myseldar , lite som att spar på ved , med många pinnar , det brinner inte så fort .
Då kommer det att bildas rökgaser ( kolvätena i veden oxiderar till gasform ) av glödens värme , dom tänder vid ca +800C och vad händer då , en explotion , tror nog att ni inte ska lägga in så mycket ved , utan bara några pinnar i taget , skulle tro att det blir bättre
 
L Liteavvarje skrev:
Nu vänder vi blad , och tittar på annat , du säger och har sagt att det puffar , det är rökgaser som tänder , ( små explotioner ) i samband med det så blir det utvidgning av allt i luften i kaminen .
Ddet finns inte utrymme för att transportera det ut genom skorstenen , vad blir det då , bara en väg ut , troligtvis inte säkert men ni kanske myseldar , lite som att spar på ved , med många pinnar , det brinner inte så fort .
Då kommer det att bildas rökgaser ( kolvätena i veden oxiderar till gasform ) av glödens värme , dom tänder vid ca +800C och vad händer då , en explotion , tror nog att ni inte ska lägga in så mycket ved , utan bara några pinnar i taget , skulle tro att det blir bättre

Det stämmer alldeles utmärkt, det är vid puffandet som det kommer ut rök genom luckan, inte annars.

Myselda och småpinnar? Njaee fick jag bestämma skulle jag gärna fylla kaminen till bredden med ved och fjuttat på sen :)

Så du tror att jag har i för mycket ved och lösningen skulle då vara på om pö och lite i taget?
 
L
Det händer detsamma i vedpannor , om man stryper draget med mycket ved i den , dom puffar ut rök i luckorna , i bland så kan dragluckorna smälla upp så man tror att pannan ska explodera
Prova nu med att inte trava in en massa ved , för underst så kommer det inte att brinna riktigt ,
det måste vara lågor ( utan kola mer ), då bildas rökgaser , vips så har du rökgaser
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Det kan hjälpa att dra ner på primärluften så att det brinner lugnare. Jag hadde en panna som gjorde så om man la på ved när det fanns glöd i pannan. Nu har jag äntligen slängt ut den för en bättre.
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Sådär kan det även bli när draget är onödigt bra och tilluften inte hinner med, men mindre ved och /eller ved som inte brinner lika fort och ev lite minskning av skorstensdraget borde hjälpa. Man bör ju ändå inte "sprängelda" en kakelugn.
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag känner igen detta från en rörspis i ett torp jag hyrde. Den betedde sig på detta sätt när man eldade den första gången på hösten. Först gick allt bra men när veden tagit ordentlig eld så fick den problem och började andas och puffa. Problemet fanns inte när murstocken väl var varm eller på vintern, d v s när draget var bättre.

Skorstenen var kort i detta lilla torp och draget var det lite si och så med på höstkanten innan skorstenen blev varm.
 
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.