R Ragganof skrev:
Det bästa med projektor är spela co-op spel.
På tv blir det svårt att se, men med 50" var så är det super kul.
Synd bara att det släpps så få splitscreen spel nuförtiden.
Jag och frugan måste spela om olika spel för 4 gången
Inte co-op helt, men hoppet lever att premiärspela Mario Odyssey där nere på fredag. :geek:
 
  • Gilla
Ragganof
  • Laddar…
Efter att ha tittat på TV/film via projektor så vill man aldrig titta på vanlig TV igen. Det är så mkt skönare att titta på duk.

Vi skaffade projektor för att vi har snudd 6 m från sittplatser till duk och ingen TV var stor nog på det avståndet.

Köpte projektor och duk 2010. Har bytt lampa 1 ggn då den första exploderade i förtid. Den lampan som sitter i nu, som är 5-6 år går på övertid, men så tittar vi alltid med reducerad ljusstyrka.

Ljusa sommardagar krävs mörkläggningsgardiner om det ska bli bra, annars tycker jag att det fungerar fint. Har normalt en viss belysning på, utom de ggr det är filmtajm på riktigt med nya bra filmer eller sci-fi etc "mörka" filmer.

Har en Mitsubishi 3800 HD projektor och en bra fast ramspänd kvalitetsduk. (Inga värstinggrejor utan bara good enough med god kvalitet.
Ljudet står en NAD reciever och två Cerwin Vega AT 100 för. Finns inget behov av fler högtalare.

Så, det enda som kan bli fel är om det är hårda mtrl (betonggolv & stenväggar) och stora släta ytor i rummet, vilket ger dålig akustik. Visst, är man filmnörd så kanske man tycker motsvarande om ljusa rum, men jag tycker att möka gardiner och nedsläckning räcker gott.

En bild säger mer än 1000 ord, och är pedagogisk sägs det, så...
Projektorsetup i vardagsrum med ramspänd duk och högtalare på var sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
4K projektorerna börjar komma, men ska man anse det vara överkurs som första projektor?
Hur mycket 4K material finns det tex? En helt ok HD maskin bör väl göra jobbet, kan tänka mig det kommer spelas mycket där nere, främst Nintendo Switch men förmodligen andra konsoler i takt med att barnen växer, och pappan får sitta med Mario och Link för sig själv.

Jag ligger nog 5-6år efter med filmtittande, barn, jobb, träning, huset!! har tagit tiden, förhoppningen är att det ska bli en comeback på filmfronten "bara allt" lugnar ner sig. :)
 
Ljusare sidoväggar (rimligt ljusare) är inte så farligt men tak och bakvägg bör vara så svarta som möjligt för att minska reflexerna tillbaka till duken. Framväggen behöver inte bara svart men bilden gör sig bättre då. Duken behöver vara anpassad för hur mycket du kan släcka ner i rumme. Skall man vara riktigt petig så får bara gäster i mörka kläder se på film för att inte förstöra svärtan ...

Jag hade en Epson TW6000 tidigare och inget fel på den. Däremot när jag plockade ner den när vi började göra om garaget ”snodde” grabben den och gamla Yamaha RX-676(?) förstärkaren. Då jag skulle ersätta dessa gick det ju inte att gå för samma nivå så det blev Epson TW9300 istället och en Yamaha RX-A2060 förstärkare. Och visst en 4K Blu-ray från LG med så det går att streame Netflix i 4K HDR. Gamla högtalarna var ju inte i samma nivå så det blev nytt 7.1 system från Emotiva, deras Airmotiv serie och gamla surround högtalarna hamnade i takkanterna för Atmos kanalerna. Med lågt i tak blir det inte bra med takmonterade atmoshögtalare, då är det bättre att sätta dessa i vägg/tak vinkeln fram och bak.

Ser fram emot att få allt detta på plats igen i rummet men kommer att ta ett tag innan jag är där. Utrymmet kommer att behövas som snickarboa under vintern när andra ytor skall fixas. Men det går nog att smyga in ngt ...

Sen, blir lite tester med REW och UMIK-1:an för att akustik anpassa rummet. Kommer att behövas en hel del fix med diffussorer, absorbenter och basfällor ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Om man kan tänka sig sträcka sig mot 25' för +~100" duk och projektor, vad rekommenderar ni?
TW9300 blir nog för mastigt med duk mm.
Kan Sony HW45 vara nåt?
Optoma UHD550X?
 
Jag började samla långt innan jag fick användning för sakerna.. är ju ganska dyrt (även när man kör budget) att få ihop allt till en hemmabio.

Behövde fler födelsedagar/julaftnar ..och reor.. innan det var klart :)

Tror jag klarade 15' på allt sammanslaget (projektor, högtalare, sub, sladdar/kontakter, receiver och duk).

Men recivern fick jag för typ 7 år sedan i julklapp av min far (tack pappa!).. så eg klarade jag mig på 11'-12' :)

..och då har jag fått bra saker för pengarna, visst inte det allra bästa.. men alla grejer har goda omdömen av många människor (y) det gällde att ha tur på utförsäljningar, julrea..osv. (jag hade inte bråttom)

Bra "förstakliv" in i hemmabiovärlden..
Nu vet jag att jag/vi använder grejerna.. och då känns det bättre! Väl investerat så att säga.. :ok:

Är nöjd och glad! :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Black Friday närmar sig.. frågan är om man ska härda ut.. :)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Black Friday närmar sig.. frågan är om man ska härda ut.. :)
Förmodligen. Jag gav 26’ för min TW9300. Den var billigare i början och jag passade på när butiken hade en Epson demo dag med bra rabatter. Duken som fortfarande är i kartong, passade på när det var 50% på denna Kingping modell. Regga dig för nyhetsbrev från Hemmbiobutiken, BRL, Dustin etc och börja samla. Prata paketpris med säljarna, fick ner mitt högtalarkit avsevärt och bakade med Blu-rayn i samma veva. Förstärkaren beställde jag när nästa modell släpptes, priset sjönk med 30%, man behöver inte ha det senaste av allt.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Reggad på de flesta av de ställen du nämner.
Är Epsonen bättre än tex. Sonyn eller Optoman jag nämner ovan?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om man kan tänka sig sträcka sig mot 25' för +~100" duk och projektor, vad rekommenderar ni?
TW9300 blir nog för mastigt med duk mm.
Kan Sony HW45 vara nåt?
Optoma UHD550X?
Tänk på att om du går för 4K så är det HDMI 2.0 och HDCP 2.2 som gälller genom hela kedjan. Typ förstärkaren måste ha detta i HDMI växeln etc. och några år gamla produkter har inte detta.

Har du tittat på Epson TW-7300, lillebror till 9300 men fortfarande 4K.
 
Nej, eller ja nu.. allt är som en dimma.. för mycket data och för lite koll.. :)
Kan du kortfattat sammanfatta vad som skiljer 7300 och 9300?

Och, är dessa lämpliga för spel, än så länge mest Nintendo.. men det lär väl bli mer avancerat vad det lider.

Yama RX-A850 verkar leva upp till HDMI och HDCP kraven där!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Reggad på de flesta av de ställen du nämner.
Är Epsonen bättre än tex. Sonyn eller Optoman jag nämner ovan?
Smaksak, alla har sina följare. Jag gillar Epson ...

Sen är det frågan om DLP eller LCD teknik. Lampa eller laser fast där drar priset iväg. Skulle gärna ha Sonys 4K Laser projektor men 650 000:- är lite över budget. Klart, dom släpper ju en budget modell till jul för 150 000:-, behöver frun verkligen en ny bil?
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Smaksak, alla har sina följare. Jag gillar Epson ...

Sen är det frågan om DLP eller LCD teknik. Lampa eller laser fast där drar priset iväg. Skulle gärna ha Sonys 4K Laser projektor men 650 000:- är lite över budget. Klart, dom släpper ju en budget modell till jul för 150 000:-, behöver frun verkligen en ny bil?
Frun har en skapligt ny bil!!
Men nej, några 150 finns inte till projektor :)

Som det känns vill jag att projektorn ska var svart, när jag fått igenom svart tak ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Nej, eller ja nu.. allt är som en dimma.. för mycket data och för lite koll.. :)
Kan du kortfattat sammanfatta vad som skiljer 7300 och 9300?
Nej ... http://projectiondream.com/en/epson-eh-tw9300-eh-tw7300-eh-ls10000-battle/

Spel, vet inte, jag tittar bara på film. Grabben använder TW6000 till en Xbox One och är väldigt nöjd med det så nyare borde inte vara sämre.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.