Står i startgroparna för att bygga ett nytt badrum i ett äldre hus. Två av väggarna blir helt nya innerväggar. De övriga två väggarna mot befintlig solid plankvägg samt mot murstock. Hur gör jag med de två senare? Måste jag köra plywood och våtrumsskiva mot murstocken? Räcker det med våtrumsskiva mot plankväggen?

Säkervatten beskriver ju bara hur man gör med reglade väggar...
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
 
Redigerat:
Har samma funderingar som dig. Vi har haft vattenskada och har börjat riva ur badrummet. Dock är alla våra väggar i plank och en med murstock.
Sotaren som var hos oss för en tid sedan innan rivningen krävde inspektionslucka så han kunde kolla den. Han svarade inte på varför när jag frågade. En annan del av murstocken tittade han inte ens på.

En plattsättare jag känner lite sa att det var bäst att ringa bkr och höra hur det skall göras.

Så det skall bli intressant och se svaren du får här.

Ber om ursäkt för du inte riktigt fick något svar utav mig dock.
 
Jag har inte heller något tydligt svar, men ska själv göra iordning en dusch i källaren mot murstocken. Jag kommer sannolikt inte göra någon fuktspärr. Det finns trots allt inget organiskt material där som kan ta skada. I mitt fall är dock alla väggar och golv murade eller gjutna, så inget organiskt någonstans. Kommer nog bara kakla och klinkra direkt mot underlagen.

Hur tänker du göra där golv möter murstock? Kanske blir det lättare där om du sätter skivor mot murstocken.
 
Jag tänkte skruva våtrumsskiva mot den solida plankväggen, bredspackla murstocken med fix och sen bygga de sista två nya väggarna enligt Säkervatten (70 mm regel, 15 mm plywood, våtrumsskiva). Innanför allt detta tätskikt samt keramik.

Är detta korrekt?
 
Claes Sörmland
Används rökgångarna i murstocken så ska den vara åtkomlig för inspektion vid brandskyddskontroll. I alla fall om det är orginallösningen. Så det låter klokt att inte bygga för den utan t ex kakla rakt på.
 
Mnja rökgångarna används inte i dagsläget men det är ju synd att ta bort möjligheten för braskamin så det låter vettigt.

Men vad säger Säkertvatten egentligen. Deras innerväggskonstruktion med plywood & våtrumsskiva, är det bara ett förslag på hur man kan göra en bra vägg. Har man sedan andra förutsättningar är det fritt fram att göra andra lösningar. Hur skulle man göra i ett nybygge om man mot förmodan bygger med riktig murstock?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Används rökgångarna i murstocken så ska den vara åtkomlig för inspektion vid brandskyddskontroll. I alla fall om det är orginallösningen. Så det låter klokt att inte bygga för den utan t ex kakla rakt på.
hur många murstockar är synliga till 100% då? De flesta är väl inbyggda på ett eller annat sätt så det låter märkligt att de ska kunna ha som krav att de ska kunna inspekteras?
 
Så här ser det ut iallafall. Tänkte bredspackla med kakelfix på murstocken. Våtrumsskiva skruvad direkt mot plankväggen och sen två nya väggar enligt Säkervatten.

Får väl hoppas på att det inte rör sig allt för mycket i vinkeln mellan plankvägg och murstock bara. Där väldigt stumt möter lite mer levande vägg...
 
  • Hörnet av ett rum med en obehandlad tegelmurstock intill en träplankvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
När jag byggde om med hjälp av hantverkare sa min snickare att det måste reglas ut med metall skenor från muren. Minns inte vad skenorna egentligen heter. Sedan byggde han en trävägg som fick våtrumsgips utanpå. Det finns tydligen regler hur det ska vara mot murstock för att det inte ska bli problem.
 
P Porsvant skrev:
När jag byggde om med hjälp av hantverkare sa min snickare att det måste reglas ut med metall skenor från muren. Minns inte vad skenorna egentligen heter. Sedan byggde han en trävägg som fick våtrumsgips utanpå. Det finns tydligen regler hur det ska vara mot murstock för att det inte ska bli problem.
Men hur löser man med lucka för sotare när det skall vara tätskikt överallt? Min sotare kanske var grinig, men fick en anmärkning i besiktning att han inte kunde se murstock. Dock sket han i minst två andra sidor.
 
J Job Andersson skrev:
Så här ser det ut iallafall. Tänkte bredspackla med kakelfix på murstocken. Våtrumsskiva skruvad direkt mot plankväggen och sen två nya väggar enligt Säkervatten.

Får väl hoppas på att det inte rör sig allt för mycket i vinkeln mellan plankvägg och murstock bara. Där väldigt stumt möter lite mer levande vägg...
Den där väggen hade kunnat sitta i vårt hus då vi har likadan övergång i det som så småningom skall bli badrum. Det blir spännande att se hur du du går vidare med byggandet.
Du har inte funderat att sätta fast gipsskivan med gipsspackel, husfix har nog för hög styrka.

Inspektionslucka mot murstock lät som en kreativ lösning. Hoppas den inte hamnat mitt i duschen;) Om man drar en slang/insatsrör i murstocken så bör man väl slippa kravet på inspekterbarhet?
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
hur många murstockar är synliga till 100% då? De flesta är väl inbyggda på ett eller annat sätt så det låter märkligt att de ska kunna ha som krav att de ska kunna inspekteras?
Logiken är att man ska kunna se läckage som sot på murstockens putsade yta. Det gäller de sidor av murstocken där det går rökgångar. Gamla regler stipulerade hur trä kunde angöras mot murstock, t ex att ändträ och bjälklag kunde ligga emot murstocken om det var ett visst antal stenar mellan rökgång och trä. Man fick inte bygga för murstocken med trä.

Men olika brandskyddsinspektörer är nog olika hårda. Här är de väldigt hårda. Jag fick borra upp inspektionshål på min gipsskalvägg jag med stort besvär byggde framför murstocken. En dag ska jag riva den där väggen och putsa ytan istället. En dag.
 
P
Min skorsten hade rör, tror det kallades relining, så det behövdes aldrig inspektionslucka.
 
Hur har det gått?
 
Långsamt :) Har putsat upp väggen. Tänkte dra primer och tätskikt sen kakel på den. Frågan är mer hur jag ska göra på högra sidan i bilden. Där blir det på träväggen 45 reglar, 15 mm plyfa och våtrumsskiva, men... Den går ju inte hela vägen in till hörnet utan får väl dra de två skivorna över 20 cm av murstocken där, hmm...

Tips?
 
  • Renoveringsprojekt av ett rum med en putsad vägg till vänster och träreglar till höger, före tätskikt och kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.